Blu-ray: Darkest Hour

De Tweede Wereldoorlog blijkt nog altijd een onuitputtelijke bron van inspiratie te zijn voor filmregisseurs. Van Christopher Nolan's Dunkirk (2017) tot het laatste project van regisseur Joe Wright (AtonementPride and Prejudice) waarin gerenommeerd acteur Gary Oldman haast onherkenbaar wordt omgetoverd tot de iconische Britse president Winston Churchill. Deze oorlogsfilm die de naam Darkest Hour draagt, wat een gezegde is uit een memorabele speech van Churchill uit 1940, is sinds kort uit op blu-ray. Ondanks dat de film helaas nergens echt de diepte in gaat, is het een must-see voor iedereen die meer wil weten over Churchill en die Oldman wil zien in één van zijn beste vertolkingen tot nu toe.

Slechts een paar dagen nadat hij premier van het Verenigd Koninkrijk is geworden, moet Winston Churchill (Gary Oldman, The Dark Knight) meteen één van zijn zwaarste beproevingen doorstaan. Hij moet kiezen of hij met Nazi Duitsland over een vredesverdrag wil onderhandelen, of dat hij voor de idealen en de vrijheid van zijn natie wil vechten. Terwijl de niet te stoppen Nazi-troepen West-Europa binnenvallen en de dreiging van een invasie voelbaar is, heeft Churchill te maken met een onvoorbereid volk en een sceptische koning. Ook zijn eigen politieke partij speelt een politiek spelletje tegen hem. Churchill moet zijn moeilijkste dieptepunt overwinnen en een natie achter zich zien te krijgen in een poging de wereldgeschiedenis te veranderen.

Het mooie aan deze biografische film is dat er een kijkje wordt gegeven in het leven van Churchill toen hij nog net aan de startblokken stond van zijn tijd als premier. Het wordt gelijk duidelijk dat Churchill voor een haast onmogelijke taak stond om de Britten te verenigen. Maar toch weet deze oude koppige man waar maar weinig van verwacht wordt in het Britse politieke landschap uiteindelijk uit te groeien tot een icoon. Darkest Hour weet deze verandering mooi over te brengen op het publiek met behulp van veteraan-acteur Gary Oldman. Ondanks dat andere steracteurs de revue passeren, zoals Kristin Scott Thomas (The English Patient) als Churchill's vrouw, Stephen Dillane (Game of Thrones) als graaf Halifax en Ben Mendelsohn (Rogue One: A Star Wars Story) als Koning George IV, draait de film eigenlijk volledig om Oldman's vertolking. Zijn uiterlijke transformatie, manier van bewegen en spreken, zorgen ervoor dat je als kijker volledig meegenomen wordt in de belevingswereld van Churchill. Als kijker zie je niet de iconische en ontastbare Churchill, maar juist een gebrekkige oude man in een zo menselijk mogelijke vorm. Hoe Churchill wordt vertolkt is steengoed gedaan en daarvoor dan ook alle lof naar regisseur Wright en natuurlijk Oldman.

Darkest Hour

Een kritiekpunt is dat Darkest Hour naast een studie over Churchill eigenlijk niet heel veel meer weet over te brengen op de kijker. Zo had het fijn geweest als er meer diepgang werd gegeven aan de verschillende andere belangrijke personages, zoals Churchill's vrouw en zijn politieke tegenstanders. Daarnaast worden er vrijwel geen scènes gewijd aan de oorlog zelf. Ondanks dat de personages in de film er continu op hameren dat er snel gehandeld moet worden in het Britse politieke landschap wordt dit niet met kracht bijgezet door middel van gruwelijke beelden aan het front. De focus had dus soms iets minder op Churchill mogen liggen en meer op belangrijke achtergrondinformatie wat de film meer gewicht had gegeven. Ondanks dat weet de film misschien juist in zijn eenvoud erg innemend te zijn en ook zonder brute actiescènes voldoende te vermaken.

De blu-ray schijf is daarbij fraai vormgegeven. De film ziet er mooi uit in High Definition met een beeldverhouding van 1.85:1. Aan de audiokwaliteit is extra gedacht door ondersteuning te geven aan het high-end Dolby Atmos, een geluidstechniek die tot nu toe vooral in bioscopen werd gebruikt. Dit zorgt voor een indrukwekkende surround-ervaring en realistische geluidstonen. De extra's die op de disc staan zijn daarnaast een welkome aanvulling. Vooral ''Gary Oldman: Becoming Churchill'' is indrukwekkend doordat we precies kunnen zien hoe de acteur getransformeerd wordt tot Churchill.