Concert: Game of Thrones Live - Ziggo Dome

De Ziggo Dome veranderde op maandag 21 mei even in Westeros. Componist Ramin Djawadi bracht een orkest naar de concertzaal om een avond lang zijn muziek voor Game of Thrones ten gehore te brengen. FOK! was erbij en doet verslag.

Al in de grote hal van de Ziggo Dome begint het feest vanavond. Popcorn, merchandise en zelfs een green screen waarmee je jezelf op de Iron Throne kunt laten zetten; alles wordt voor de concertbezoekers uit de kast gehaald. In de zaal zelf kauwen mensen ongeduldig op hun popcorn. En terecht: meneer Djawadi en zijn entourage laten ruim een kwartier op zich wachten.

Waarschijnlijk moest de ster van de avond nog even oefenen. In plaats van de standaard 'goedenavond Amsterdam' die je bij vrijwel ieder concert hoort, volgt namelijk een complete intro in correct Nederlands. Voordat de show écht kan beginnen, moeten de telefoons nog wel even op stil worden gezet. Want: 'those who violate these rules will be boiled alive in the blood of their children', aldus Cersei Lannister. Oké, duidelijk.

Game of Thrones live (Foto: Lisanne van de Bunt)

Wat volgt is een serie kippenvelwaardige muziekstukken. Op een korte misser van het koor in de opener Main Titles na, klinken de composities werkelijk fantastisch. Zo goed zelfs, dat je soms even vergeet dat er een podium vol muzikanten voor je neus staat en je niet gewoon naar de serie kijkt op een groot scherm. Vooral vocaliste Stevvi Alexander verdient een diepe, koninklijke buiging. Of het nu gaat om de laagste noten van The Rains of Castamere of het hoogste gehum in The Children, iedere keer als de zangeres haar mond opentrekt, klinkt het betoverend.

'One of the things I like most about writing music for Game of Thrones is that I can use unusual instruments', vertelt Djawadi. Iets wat als snel duidelijk wordt tijdens de show. Een 3,5 meter lange wildling horn, een duduk en een hammered dulcimer; de gekste creaties worden tevoorschijn gehaald om de muziek tot leven te brengen.

Naast de muziek van het orkest en de scènes op het grote scherm, is er ook een kleine show vanavond. Zo is het orkest verkleed in middeleeuwse jurken, Lannisterharnassen en wildlingpakken, zweeft een violiste boven het kleine, tweede podium in een meterslange jurk en zien we regelmatig flikkerende spots, blazende rookmachines en vlammen waarvan de hitte halverwege de zaal nog te voelen is.

Hóé populair Game of Thrones is, blijkt nog maar eens wanneer Djawadi vraagt wie de serie niet heeft gezien. In een vrij volle Ziggo Dome zijn de handjes die de lucht in gaan op zo'n vier handen te tellen. Die GoT-maagden hoeven na vanavond in ieder geval niet meer de schok te doorstaan die de meesten van ons wel moesten. De opoffering van Shireen Baratheon, de dood van Ygritte, The Red Wedding; deze en meer memorabele scènes passeren vanavond de revue op het grote scherm, onder begeleiding van het orkest.

Na ongeveer een uur muziek en scènes uit seizoen één tot en met zes en een uur seizoen zeven, loopt de show tot een einde. Na een diepe buiging en een oorverdovend applaus, speelt het orkest nog één nummer. 'Sing along if you know the melody', grapt Djawadi, voordat de klanken van de Main Titles nog één keer door de zaal klinken.

En dan is het toch echt voorbij. Als het publiek de zaal verlaat, verschijnt een in memoriam op het scherm. Van Ned Stark (may he rest in peace) tot de stableboy: alle benoemenswaardige personages die het leven hebben gelaten in Game of Thrones krijgen een plekje. Een flinke lijst, dus. Maar één ding is zeker: waar sommige van deze personages allang vergeten zijn, zal deze bijzondere avond niet hetzelfde lot ondergaan. Game of Thrones Live heeft de muzikale Iron Throne veroverd.