Blu-ray: Molly's Game

Jessica Chastain is een van de meest talentvolle actrices in hedendaags Hollywood. Met sterke vertolkingen in onder andere The Help, Interstellar, The Martian, Zero Dark Thirty en The Zookeeper's Wife heeft ze binnen acht jaar een onuitwisbare indruk achtergelaten. In het zojuist op blu-ray verschenen Molly's Game speelt Chastain wederom de sterren van de hemel als de ''pokerprinses'' Molly Bloom: een waargebeurd verhaal over de vrouw die jarenlang high-class ondergrondse pokerspelen runde voor beroemdheden en de allerrijksten.

Van professionele skiester naar high class pokerhostess. Wanneer de voormalig professionele skiester Molly Bloom gedwongen wordt te stoppen met sporten, rolt ze de mysterieuze gokwereld in. In deze wereld waar geld en macht de hoofdrol spelen, organiseert Molly door slim ondernemen binnen no-time haar eigen games waarbij Hollywoodsterren, beruchte CEO’s en advocaten aanschuiven. Haar gelukkige hand, beruchte Viper Room en de miljoenen die over haar tafel gaan, leveren haar de titel ‘the poker princess’ op. Dan verspeelt een zakenman 4 miljoen bedrijfsgeld aan haar tafel en komen met Molly’s getuigenis ook de details over haar pokerwedstrijden op straat te liggen.

Molly Bloom is van jongs af aan omringd geweest door sterke mannen. Van een strenge vader (vertolkt door Kevin Costner) die niets anders dan perfectie van haar eist en met een harde hand Molly tot een succesvolle skiester probeert te maken, tot haar sadistische baas die haar continu uitscheldt. Dit zorgt ervoor dat Molly continu op haar hoede is en haar eigen plannetjes smeedt om uiteindelijk zelf aan de top te komen; en hoe. Haar fascinerende levensverhaal wordt in Molly's Game op een erg vermakelijke manier verteld.

In het heden verkeert Molly in legale problemen en schakelt ze een advocaat in (Idris Elba) om haar hierbij te helpen. Elke keer als haar advocaat vragen heeft over haar levensverhaal, schakelt de film over naar een flashback-structuur met de stem van Chastain als voice-over. Vervolgens wordt in een flashback verteld hoe Molly het uiteindelijk schopt van serveerster tot leider van een pokerimperium. Deze structuur - die veel weg heeft van de manier van vertellen in Goodfellas en The Wolf of Wall Street - werkt redelijk goed, maar door het overmatig gebruik hiervan door regisseur Aaron Sorkin (scenarist van The Social NetworkA Few Good Men), word je als kijker ook af en toe uit de flow van de film gehaald.

molly's game

Het leukste deel van de film is natuurlijk het high-class poker. Molly heeft pokerspelen georganiseerd voor sterren die in de film niet bij naam worden genoemd, maar wel bekend zijn. Zo is het personage dat in de film ''Player X'' wordt genoemd in werkelijkheid Spiderman-acteur Tobey Maguire. Ook Leonardo DiCaprio, Ben Affleck en andere sterren hebben aan de tafel van Molly gezeten. Een nadeel is dat de pokerfilm soms langdradig wordt. Dit is deels te wijten aan de vele voice-overs, maar ook dat er wat te veel aandacht wordt besteed aan waarom de slimme Molly niet een carrière in de rechten heeft nagejaagd. Want iemand die zich zo naar de pokertop heeft kunnen werken, had toch ook een eigen advocatenbureau kunnen opzetten? De achterliggende gedachte achter Mollys keuze is misschien mooi (vooral het gesprek dat Chastain voert met "vader" Kevin Costner), maar als kijker zit je toch te wachten op smeuïge verhalen binnen het high-end pokercircuit.

Ondanks de langdradigheid, bevat Molly's  Game ijzersterk acteerwerk en sterke dialogen. Molly Bloom is daarnaast een fascinerend figuur dat nooit vervelend overkomt, en Jessica Chastain weet haar perfect te vertolken. Voor pokerfanaten is deze film dan ook zeker aan te raden. De blu-ray uitgave is daarnaast dik in orde. De scènes zien er prachtig uit in High Definition, en ook het geluid is kraakhelder door ondersteuning voor 7.1 DTS-HD MasterAudio. Ook bevat de disc een paar leuke extra's, zoals audio-commentaar van regisseur Sorkin.