Blu-ray: Wonderstruck

De boeken van gevierd illustrator en schrijver Brian Selznick vormen doorgaans het perfecte materiaal voor succesvolle verfilmingen. Zo wist Martin Scorsese maar liefst 11 Oscar-nominaties binnen te slepen met zijn bewerking van het magische Hugo (2011). Nu is het de beurt aan regisseur Todd Haynes, bekend van Carol (2015) en Far From Heaven (2002) die met zijn nieuwste film Wonderstruck een prachtige en originele film weet neer te zetten die het zeker waard is om te bekijken.

Een jongen, Ben (Oakes Fegley, Pete's Dragon), verlangt in de jaren '70 naar de vader die hij nooit heeft gekend. Een doof meisje, Rose (Millicent Simmonds, A Quiet Place), houdt in de jaren ’20 nauwkeurig een plakboek bij van het leven van een mysterieuze actrice (Julianne Moore). Wanneer Ben een mysterieuze aanwijzing ontdekt in de kamer van zijn moeder en Rose op een ochtend een aanlokkelijke krantenkop leest, besluiten beide kinderen op zoek te gaan naar datgene wat ze missen.

Wonderstruck volgt dus het verhaal van twee kinderen die allebei naar iets op zoek zijn in twee verschillende tijdsperiodes: Ben leeft in de jaren '70 en Rose in de jaren '20. Het is voor de kijker eenvoudig om deze twee periodes uit elkaar te halen, omdat de scènes die zich afspelen in de jaren '20 volledig in zwart-wit zijn gefilmd. Door deze afwisseling van zowel kleur als zwart-wit ziet het geheel er werkelijk prachtig uit, en als kijker wordt je volledig meegezogen in deze twee verschillende werelden. Ook de twee kind-hoofdrolspelers spelen de sterren van de hemel. Millicent Simmonds, die het personage van het dove meisje Rose vertolkt, is in het echt ook doof waardoor het geheel nog overtuigender overkomt. Haar goede acteerprestaties in Wonderstruck hebben ervoor gezorgd dat ze nu mag schitteren in het spannende A Quiet Place, die op dit moment te zien is in de Nederlandse bioscopen.

wonderstruck

Een zwakker punt van Wonderstruck is dat het verhaal redelijk traag op gang komt. Als kijker ben je continu op zoek naar de connectie tussen de twee verhalen van Ben en Rose, maar het duurt erg lang voordat het duidelijk wordt wat deze twee kinderen verbindt. Dit neemt niet weg dat de film een genot is om naar te kijken, voornamelijk door de sterke locaties, het goede acteerwerk van de cast en de uitstekende soundtrack. De originele invalshoek, van het combineren van twee totaal verschillende tijdsperioden, zorgt er ook voor dat je als kijker ondanks het langdradige middenstuk alsnog de gehele twee uur van Wonderstruck geboeid bent.

De blu-ray uitgave van Wonderstruck is daarnaast prima. De uitgave bevat de originele beeldverhouding van 2.35:1 en het High Definition-beeld geeft een scherpe resolutie weer. De kleuren zijn overtuigend, en ook het zwartniveau in de zwart-wit gedeeltes van de film ziet er goed uit. Ook de soundtrack weet te imponeren door de DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack waardoor alle muziek goed tot zijn recht komt. Een minpuntje is dat er helaas geen extra's op de blu-ray staan.