CD: Leon Bridges - Good Thing

Hij imponeerde vriend en vijand met Coming Home, waar de soulvibe vanaf droop en je rechtstreeks terugnam naar die goede oude tijd. De tijdmachine laat Bridges nu even thuis, maar hij neemt wel weer de fijne vibes mee die nog rondspoken in zijn hoofd. Maar is dat ook een Good Thing?

Dat Bridges nog maar 28 jaar is, zou je niet zeggen als goed geluisterd wordt naar de thema's die hij soms aansnijdt in zijn liedjes. Hij is zich bewust van wat er in zijn persoonlijke omgeving speelt, maar ook wat er gaande is buiten dat kringetje. Zo schreef hij voor Coming Home een nummer voor zijn moeder en bood het evangelie dat Bridges aanhangt ook een goede inspiratiebron. Maar daar houdt het niet op. Voor Good Thing laat hij teugels vieren en wordt steeds meer naar de popsound gezocht, zonder compleet los te laten waarmee het allemaal begon een aantal jaar geleden. Zo heeft de gitaar een veel prominentere plek gekregen op dit album, vooral op 'Beyond'. Voor het refrein van dat nummer heeft Bridges duidelijk goed geluisterd naar wat er succesvol was in de popscene de afgelopen jaren. Is dat erg?

Het antwoord op die vraag gaf Bridges al heel stellig aan meerdere kranten, nadat er gevraagd werd naar het succes van Coming Home en waarom er afgeweken wordt van de soulsound. "Ik stond vaak ingepland op grote festivals naast iemand als Usher. Toen kwam ik erachter dat het live niet altijd werkte als ik daar ging staan als de nieuwe Sam Cooke. De mensen zitten daar niet altijd op te wachten." Eerlijk en duidelijk, zoals ook de teksten zijn op Good Thing. En toch kan hij het niet laten, zeker niet op openingsnummer 'Bet Ain't Worth The Hand', waarop gelijk heel duidelijk wordt wat een vocaal geweld Bridges neer kan zetten. Ook 'Bad Bad News' blijft dichtbij de eerste liefdes van de zanger, en is zelfs te scharen onder het jazzgenre, alhoewel het soms waarschijnlijk iets te uptempo daarvoor is.

Good Thing is een gebalanceerd album en dit is volledig te danken aan de vocale kracht die Leon Bridges in zich heeft. Het enige nadeel misschien? Dat het maar tien nummers bevat. Meer, meer, meer! Het album is nu uit en te beluisteren via Spotify. Ook staat hij op 1 november in AFAS Live. Daarvoor zijn nu kaarten te bestellen.