Minit

Minit is een minimalistische game van Nederlandse makelij met een interessant idee: door een vloek duurt je leven slechts 60 seconden. Als die voorbij zijn sterft je eend-achtige personage en begin je opnieuw. Is dit Groundhog Day-achtige concept leuk of is de tijdsdruk juist vervelend?

Tijdsdruk in games is iets dat niet iedereen kan waarderen. Persoonlijk vind ik games zoals de originele Dead Rising vooral stressvol. Dat gevoel heb ik bij Minit nooit gekregen. Dat komt vooral omdat je in deze game constant progressie boekt. Alle items en upgrades die je vindt behoud je gewoon ook nadat je dood gaat. Je hebt oneindig veel levens, dus je kunt in principe niets missen.

De tijdslimiet van 60 seconden is dan ook geen echte limiet met bijbehorende straf, het is een element dat het verkennen van de wereld en puzzels oplossen een extra dimensie geeft. Je hebt geen tijd om te weifelen en deze focus zorgt ervoor dat je constant dingen voor elkaar krijgt. In principe bestaat de game alleen maar uit micro-taken en puzzels die telkens binnen 60 seconden opgelost moeten worden: versla deze vier vijanden; open deze deur; bereik dit huis; vind deze persoon. Deze taken volbrengen klinkt niet heel spannend, maar elke keer voelt het als een kleine overwinning.

Als je faalt is dat niet erg, want je hebt slechts een minuutje geïnvesteerd. De puzzels zijn over het algemeen ook niet moeilijk. Vaak ligt de oplossing voorhanden en moet je juist uitvinden hoe je het efficiënt genoeg kunt uitvoeren zodat je binnen de minuut blijft. Een permanente shortcut openen in deze game is geweldig, want nu kun je binnen de tijdslimiet plotseling veel meer.

Tot dusver allemaal prima dus, maar eigenlijk gaat Minit niet ver genoeg met het concept. De game lijkt telkens op het punt te staan om game-conventies overhoop te halen en echt iets nieuws te doen, maar voor je het weet is het voorbij. Ik bleef achter met het gevoel dat er meer uit te halen viel. Het had een paar meer originele ideeën nodig om echt memorabel te worden.

De game is dus relatief kort, je kunt het in zo'n twee uurtjes uitspelen. De game zit wel vol optionele verstopte munten die je kunt verzamelen en er is een extra modus die de tijdslimiet terugdringt tot 40 seconden waardoor je echt. Uiteindelijk heb ik zes uur in de game gestoken om alles te doen, niet slecht voor een tientje.

Minit is dus een relatief simpele game en daar past het monochroom uiterlijk uitstekend bij. De simplistische graphics maken de game juist een blikvanger. Het is in ieder geval een keer wat anders. De soundtrack is ook uitstekend. Het bestaat zoals je zou verwachten uit chiptune melodieën, maar ze klinken uniek en de kwaliteit ervan ontstijgt de game eigenlijk.

Conclusie:
Minit is voor een tientje een hele leuke ervaring. Je hebt een relatief uniek concept en uiterlijk die aan een uitstekende soundtrack worden gekoppeld. De game maakt zijn potentie niet helemaal waar, het concept wordt daarvoor naar mijn gevoel niet diep genoeg verkend.

• Tijdslimiet is leuk uitgevoerd
  • Monochroom uiterlijk
  • Uitstekende soundtrack