Blu-ray: Paddington 2

Eén van de meest bekende personages uit de Engelse kinderliteratuur is toch wel Beertje Paddington. Deze jonge Peruaanse beer gehuld in blauwe duffelcoat en rode hoed maakte op 13 oktober 1958 zijn intrede voor het grote publiek in het boek ''A Bear Called Paddington''. Sindsdien zijn de Paddington-boeken in meer dan dertig talen vertaald en zijn er door de jaren heen ook een aantal populaire televisieseries aan het beertje gewijd. In 2014 kwam Beertje Paddington ook naar het grote doek, en vanwege dit succes werd er al gauw een vervolg aangekondigd. Deze tweede film, Paddington 2, is sinds kort uit op blu-ray en is te omschrijven als een geweldig leuke animatiefilm met een typisch Brits karakter.

In de eerste film zagen we hoe Paddington op zoek ging naar een leuke plek om te wonen in zijn nieuwe woonplaats: Londen. Inmiddels is het beertje gesetteld bij de familie Brown en is hij een graag gezien figuur in de wijk. Op zijn eigen onhandige manier worstelt hij zich van het ene naar het andere baantje om geld te verdienen voor een mooi cadeau voor de honderdste verjaardag van zijn tante Lucy. Hij heeft een mooi en geheimzinnig pop-up boek van Londen op het oog, maar dat wordt vliegensvlug onder zijn neus gestolen door Phoenix Buchanan (Hugh Grant); een charismatisch acteur en meester in vermommingen. Paddington krijgt echter de schuld van deze diefstal en belandt hierdoor in de gevangenis waar hij onder anderen de intimiderende kok Knuckles McGinty (Brendan Gleeson) ontmoet. Terwijl de familie Brown er alles aan doet om Paddingtons onschuld te bewijzen en hem vrij te krijgen, moet Paddington samen met zijn medegevangen een plan bedenken om Phoenix te ontmaskeren en het verjaardagscadeau voor tante Lucy terug te vinden.

Visueel is Paddington 2 net als zijn voorganger prachtig uitgewerkt. Het geanimeerde beertje past perfect tussen de Britse steracteurs en het is daarbij leuk om te zien dat ook geen van de menselijke personages vreemd opkijkt van een jong beertje dat door de straten van Londen paradeert. Daarnaast wordt het publiek, door de jacht naar het pop-up boek, meegenomen naar de mooiste monumenten die Londen rijk is wat ook een lust voor het oog is.

paddington 2

Regisseur Paul King, die eveneens de regie van de eerste film mocht dragen, weet de vriendelijke persoonlijkheid van het onhandige beertje ook sterk over te brengen op het witte doek. Paddington weet iedereen die hij tegen het lijf loopt op te vrolijken, en dit geldt ook voor het zowel jonge als oude publiek dat Paddington 2 een kans geeft. Ondanks dat Beertje Paddington in de meest vreselijke situaties terecht komt, hij laat zich nooit op zijn kop zitten. Paddington 2 kan dan ook gezien worden als een pleidooi voor de vriendelijkheid: wat er ook op je pad terecht komt, behandel je medemens altijd met genegenheid.

Paddington 2 voert het publiek mee op een heus avontuur vol opwinding dat zich overal door Londen laat leiden. Het is een fantastische familiefilm die leuk is voor jong en oud. De blu-ray is daarnaast ook fraai vormgegeven, met een prachtige beeld- en audiokwaliteit en maar liefst 45 minuten aan extra's waaronder audiocommentaar van regisseur Paul King en een kijkje achter de schermen. Ook is er de mogelijkheid om zowel de Engelse, Franse, Vlaamse als Nederlandse versies te bekijken.