Blu-ray: Blade Runner 2049

Toen Blade Runner 2049 uitkwam in oktober 2017 waren de meningen onder het publiek sterk verdeeld. Bij de critici heerste echter maar één sentiment: Denis Villeneuve had een meesterwerk afgeleverd waarvoor geapplaudiseerd moest worden. Waarom liepen die meningen zo sterk uiteen? Is Blade Runner 2049 de beste film van 2017 of niet? Het zijn vragen die nu allemaal beantwoord kunnen worden door de homevideorelease.

Dertig jaar na de gebeurtenissen van de eerste Blade Runner-film ontdekt politieagent K, tevens een Blade Runner, een lang verborgen geheim dat de maatschappij in chaos kan laten vervallen. De ontdekking van K. zorgt ervoor dat hij in contact met Rick Deckard, die inmiddels al die tijd vermist is geweest. K. leidt ondertussen een gespannen leven samen met zijn vriendin, die een product is van de moderne maatschappij waarin er geen mogelijkheid meer lijkt te zijn voor intimiteit. Zal het geheim er toe leiden dat K. de wereld zoals die nu is, verwoest?

Ondergetekende was enorm onder de indruk toen deze film in de bioscopen ging draaien. Dat had een aantal redenen en een daarvan is de cinematografie, van de hand van Roger Deakins, die hier ook een welverdiende Oscar voor kreeg. Er is geen frame te veel en binnen die frames is er niets aan effecten of overgangen aanwezig die er niet horen te zijn. De beeldkwaliteit is onwijs hoog, en dat vertaalt zich ook gedeeltelijk terug naar de huiskamer. Wel is dit een release die eigenlijk eerst in de bioscoop gezien moet worden en daarna pas thuis voor de volledige ervaring. Dit heeft ook te maken met de soundtrack van Benjamin Wallfisch, onder auspiciën van de grootmeester Hans Zimmer. Oorverdovend, maar op een goede manier is de beste manier om deze soundtrack te omschrijven. Het is een aanvulling op die adembenemende beelden die Blade Runner 2049 rijk is.

Een ander pluspunt is het acteerwerk van de gehele cast. Terwijl er een heleboel aanzienlijk kleine bijrollen zijn, voelt het absoluut niet zo aan. De Nederlandse Sylvia Hoeks speelt zo'n bijrol, maar weet zich door haar acteerprestaties naar de voorgrond te boksen. Daarbij helpt natuurlijk het script van Hampton Francher en Michael Green, waarvan de eerstgenoemde ook verantwoordelijk was voor het script van de voorganger. Zo is de verhaallijn gespaard en is er constant rekening gehouden met het bronmateriaal. Naast Hoeks schitteren Ryan Gosling en Harrison Ford in de hoofdrollen. Gosling heeft al eerder laten zien dat hij niet alleen romantische comedies kan doen, maar ook een geduchte tegenstander is als het om de meer serieuze titels gaat. Zo werd zijn performance in La La Land geroemd, en ook zijn rol in Drive werd met luid applaus ontvangen. Ook dit keer weet hij van een compacte rol een adembenemend spektakelstuk te maken. Alhoewel er in het begin van de film bijna niet wordt gesproken, en dat zet zich een flink stuk in de film voort, is er een constante connectie tussen het publiek en Gosling. Dit is ook het geval bij Ford, die pas zeer laat in het verhaal eindelijk in beeld komt.

Het extra materiaal op het schijfje vormt een zeer welkome aanvulling op het misschien soms ingewikkelde verhaal. Er zijn een aantal prologen opgenomen die het publiek kunnen helpen. 2036: Nexus Dawn, 2048: Nowhere To Run en 2022: Blackout vertellen allemaal iets over een tijdsperiode die vooraf ging aan de gebeurtenissen in 2049 als we invallen in het verhaal. Zo komt de kijker toch nog te weten waar over wordt gesproken in de inleiding aan het begin van de film. Ook is speciaal voor de blu-ray release een featurette opgenomen die verder in de wereld van de film duikt en laat zien hoe die wereld is ontwerpen en door welke stadia het allemaal is heengegaan. Indrukwekkend, dat is het in ieder geval. Blade Runner 2049 is een film die niet geschikt is voor iedereen. Met zijn 163 minuten kan het misschien wat aan de lange kant zijn, en dit kan ook liggen aan het feit dat er geen gebruikt is gemaakt van een overdosis aan flitsende productie-elementen. Wel is het er een die gebruik weet te maken van elk facet van film. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de film het zo goed deed bij de recensenten, zo ook bij deze recensent.