Blu-ray: Murder on the Orient Express

Het is allang bekend van Kenneth Branagh dat hij zichzelf een erg goede acteur en regisseur vindt. Meestal heeft hij hier ook gelijk in, want er zijn maar weinig Britten die zo'n indrukwekkend CV hebben wat betreft theater, televisie én film. Met Murder on the Orient Express waagt Branagh zich opnieuw aan een kostuumdrama, zoals hij ook al eerder deed met Frankenstein in 1994 en zoals hij gewend is met het Shakespeariaanse theater dat hij op een terugkerende basis maakt op het West End. Maar kan hij ook de twee rollen, acteur en regisseur, combineren in een bloedstollend verhaal dat Agatha Christie schreef in 1934?

Hercule Poirot reist met de Orient Express tussen twee zaken door, en komt daarbij terecht in een trein vol met rijke lui. Iedereen heeft zo zijn of haar reden om deze luxe trein te nemen, maar wil dat uiteraard wel graag uitdragen. Wanneer er een moord wordt gepleegd, is de wagon geschokt. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en waarom zou iemand dit doen in een trein die alsmaar doordendert? Poirot begint aan een van zijn moeilijkste zaken tot nu toe, want iedereen lijkt een alibi te hebben, maar hoe verder hij gaat graven, hoe meer hij erachter komt dat de hele wagon een motief heeft. Wat zou hier aan de hand zijn. De tijd dringt, want als de trein tot stilstand komt, moet de zaak zijn opgelost.

Met Murder on the Orient Express heeft Branagh een topcast bij elkaar weten te brengen. Het zijn er zoveel dat de filmposters soms voor een groot deel uit die namen bestonden. Zo speelt Johnny Depp een uitstekende rol als Samuel Ratchett, een zakenman die meer op zijn kerfstok heeft dan eerst wordt gedacht. Ook Daisy Ridley en Michelle Pfeiffer spelen even grote rollen. Er is zelfs een moment om te schitteren voor onze Nederlandse Marwan Kenzari. De actrice die echter de show steelt is Judi Dench als de Prinses Dragomiroff, en haar kleine hondjes. Ze weet deze rol met zo'n bravoure neer te zetten dat het tegen het randje aan zit van overdrijven, maar er toch net niet over heen weet te gaan.

Alhoewel de film zich voor het grootste gedeelte afspeelt in een aantal wagons, is er genoeg te zien. De locatiescouts hebben wat betreft de buitensets goed hun best gedaan en weten de sfeer van de tijd waarin het verhaal zich ontvouwt goed weer te geven. Voeg daar een bij vlagen angstaanjagende score van Patrick Doyle aan toe en het eindresultaat is een prima en onderhoudende film. Wel wordt er op sommige momenten de verkeerde keuze gemaakt om scènes wat langer te rekken. Hier komt de lust voor drama van Branagh goed boven, want waar Christie de lezers niet onnodig lang de handen in het haar laat steken, is dit precies de fout die Branagh maakt door het wel te doen. Het zorgt ervoor dat het niveau van saaiheid soms wat hoger op kan lopen dan de bedoeling geweest kan zijn.

De extra;s op de blu-ray zijn er wel in een grote hoeveelheid. Zo wordt er natuurlijk gekeken hoe het bronmateriaal is behandeld en waar de makers een andere kant op zijn gegaan, of juist trouw zijn gebleven aan de situaties zoals Christie die 80 jaar geleden op papier zette. Een interessante featurette is 'Moordmuziek' waarin wat beter wordt ingezoomd op hoe de score van een detectivefilm een belangrijke rol kan spelen bij de manier waarop het verhaal wordt verteld. De film was een succes in de bioscopen en wist een ruime 350 miljoen dollar op te halen, terwijl er harde competitie was om het bioscoopkaartje. Een vervolg is in de maak en zal waarschijnlijk gaan draaien om het andere succesnummer van Chrisitie, Death on the Nile. Hercule Poirot, we zien u graag terug.