Scribblenauts Showdown

Scribblenauts is als franchise alweer bijna toe aan zijn tiende verjaardag. De serie heeft zich altijd gekenmerkt als puzzelgame, maar daar komt verandering in. Scribblenauts Showdown is niets anders dan een compilatie minigames die, om heel eerlijk te zijn, niet erg interessant zijn.

Scribblenauts Showdown Dancing

De game kent twee soorten minigames. In de ene soort moet je zelf woorden verzinnen om te gebruiken in de spelletjes. Denk aan wat voor eten je oppeuzelt in een eetcompetitie of met welk aas je vist op rare vissen. De andere soort minigames zijn snel, waarin je geen woorden hoeft te verzinnen. Deze zijn meer in de categorie waggel en wiebel om snel te klimmen of om een pinata kapot te slaan. Het is de eerste categorie minigames die leuk zijn om te spelen, maar ook daar zijn zo problemen mee.

De meeste minigames waarin je zelf een woord moet verzinnen houden namelijk geen rekening met welk woord je kiest. Het gaat meer om het feit of jouw woord valt binnen de categorie die je krijgt voorgeschoteld. In een eetwedstrijd kan dit bijvoorbeeld een seasoning zijn die je gebruikt in de keuken. Zout of suiker bijvoorbeeld. Ga je vissen en valt jouw aas binnen de gekozen categorie, dan bijten de vissen sneller. Ik snap de keuze ervoor, anders kan je altijd en overal hetzelfde 'superieure' woord gebruiken, maar het beperkt wel enorm de creativiteit. Het maakt binnen een categorie niet uit of je een 'slim' woord kiest of niet; de bonus is hetzelfde.

Scribblenauts Showdown

De snelle minigames kennen nog minder diepgang. Ze vereisen stuk voor stuk slechts één simpele input en gebruiken motion controls. Persoonlijk vind ik dat niet erg, motion controls kunnen diepgang toevoegen aan een game, maar in dit geval valt dat reuze mee. De games zijn simpel, een stuk minder leuk dan de 'woord-minigames' en het jammere is dat het er ook nog eens een stuk meer zijn. Het liefst had ik meer 'woord-minigames' gezien of meer diepgang in de snelle minigames. Helaas zijn beide niet waar.

Je kunt alle minigames los spelen, maar ook in een bord/kaartspel-format genaamd Showdown. Hierin moet je het einde van het bord bereiken door kaarten te spelen. Denk aan ga drie vakjes vooruit of haal je tegenstander naar jouw vakje toe. Speel je een kaart, dan volgt er een minigame. Wie deze minigame wint, ontvangt het effect van de kaart. In principe klinkt dit wel aardig, maar in de praktijk komt dit neer op een eindeloos getouwtrek waarin niemand voortgang maakt. Na ruim een half uur op het kleinste bord, die volgens het spel een kwartiertje zou moeten duren, besloten we maar iemand met de overwinning ervandoor te laten gaan. Het is traag en simpelweg weinig vermakelijk.

Scribblenauts Showdown Sandbox

Het leukste aan de game is de Sandbox, waarin je een (klein) level voorgeschoteld krijgt met daarin een aantal encounters, puzzels die je moet oplossen. Denk aan een Witch Doctor die de laatste ingrediënten mist voor zijn potion of een gat met slangen waar je veilig overheen moet. Uiteraard los je deze op door voorwerpen te creëren, zoals we dat gewend zijn, en door de wereld aan te passen. Je kunt alles wat je tegenkomt aanpassen, groter of kleiner maken en items geven. Hier staat de creativiteit van jezelf wel centraal, zoals we dat gewend zijn van de serie. Helaas is ook deze modus erg kort en relatief simpel, waardoor je er doorheen walst.

Er is dus vrij weinig wat Scribblenauts Showdown een toffe game maakt. De minigames zijn weinig geïnspireerd en eigenlijk niet heel leuk om te spelen, zeker de snelle minigames niet. Showdown is een eindeloze cyclus die je nooit meer wil aanraken en de sandbox modus is leuk, maar kort en zeker niet diep genoeg voor een hele game. Het is jammer, want Scribblenauts is een toffe franchise, maar deze game is een grote misstap.

• Sandbox is leuk
  • Minigames zelden leuk om te spelen
  • Creativiteit niet beloond