Iedereen voelt zich thuis bij Imagine Dragons in de Ziggo Dome

"Ik wil dat jullie vanavond de politiek buiten de deur laten. Hier is iedereen gelijk, en wordt er niet geselecteerd op ras, kleur of gender. Vrijheid is het belangrijkste wat er is en dat gaan we vieren. Hier, vanavond." Dan Reynolds weet hoe hij een boodschap over moet brengen. Imagine Dragons stond op maandag 19 februari in de Ziggo Dome en FOK! was erbij. Wat we zagen was een band die barst van de energie en stuk voor stuk van de fans houdt. Je bent altijd welkom op het feestje van Imagine Dragons.

De show is ingedeeld in verschillende actes en het begin van elke acte wordt er via de immens grote videoschermen een selectie aan beelden van over de hele wereld getoond. De heren hebben er zichtbaar zin en trappen af met nieuw materiaal van de laatste plaat Evolve. Dit wordt echter al snel in de mix gegooid met nummers van Smoke & Mirrors, het album waarvoor de band de vorige keer Nederland bezocht met een soloshow. Na een teruggreep op het oude materiaal, iets wat het publiek totaal niet erg vindt, want dat gaat helemaal los, is er vooral ruimte voor Evolve. Na bijna dat hele album gespeeld te hebben is het opnieuw tijd voor een boodschap van Reynolds. Hij wil het hebben over een onderwerp waar nog wel eens moeilijk over wordt gedaan en dat is depressie. "Ik ben zelf jaren geleden gediagnosticeerd met een zware depressie. Ik dacht dat mijn leven in elkaar zou storten en ik had het er ook niet over met de buitenwereld. Ik verborg het. Maar dat is iets wat jullie niet moeten doen. Heb je die gevoelens waar ik het over heb, dan is er altijd een therapeut die je wil helpen. Blijf vooral praten. En het belangrijkste dat je van mij mee naar huis moet nemen is dat het nooit, maar dan ook nooit, een reden moet zijn om je leven te nemen. We hebben je nodig. Iedereen heeft elkaar nodig." Aan de hand van deze boodschap wordt Demons ingezet, nadat er op de camera's is te zien dat sommige mensen in het publiek het niet droog hebben gehouden. Ook tijdens de nummers heeft Reynolds oog voor de mensen die hem nodig hebben. Zo pikt hij er bijvoorbeeld moeiteloos twee amikale gasten uit om mee te springen op het podium, maar deelt hij ook een knuffel uit aan een meisje dat het zwaar heeft vanavond. En dat blijft niet bij een enkele keer zoals wel eens wordt gezien bij de meeste grote artiesten. Reynolds neemt de tijd voor dit onderdeel, want iedereen moet zich thuis voelen tijdens een show van Imagine Dragons.

Na het ballonnenfestijn dat ontstaat tijdens 'On Top of the World' en nadat alle confettikanonnen zijn leeggeschoten voor de rest van de avond wordt de aandacht langzaamaan naar de andere kant van de zaal gericht, want daar is namelijk nóg een podium opgesteld. Op dit podium wordt onder andere 'Amsterdam' akoestisch ten gehore gebracht. Hoe kan het ook eigenlijk anders dan hier, in de Ziggo Dome in Amsterdam. Het nummer speelt de band vrijwel nooit meer live in een vaste setlist, maar voor vanavond maakt de band even een uitzondering. Dan krijgt het publiek de keuze in handen. Wordt het volgende nummer dat akoestisch gespeeld wordt 'Shots' of toch 'Bleeding Out'. Er wordt met een flinke meerderheid gekozen voor de laatste en alhoewel Reynolds in het begin een klein beetje moeite lijkt te hebben met de begin-noot is de rest van de uitvoerig perfect. Hij is vanavond sowieso erg goed bij stem en haalt de uithalen en schreeuwpartijen allemaal op een enkeling na. En in zijn element, dat is hij de gehele avond en dat valt dan ook te zien. Dit is zijn stad. "Amsterdam staat voor mij gelijk aan vrijheid. Ik ben opgegroeid in een streng gezin, waar er dus bepaalde restricties golden. Amsterdam was de eerste plek waar ik me echt vrij kon voelen en dat had ik nodig."

Na het akoestische gedeelte, dat misschien nog wel een stukje langer had mogen duren, is het tijd voor nog twee knallers die op dit moment niet weg zijn te denken van de Nederlandse radio en dat zijn 'Thunder', die overigens vanavond samen wordt gespeeld met het voorprogramma van het concert, de Amerikaanse K.Flay, en na het donderen en het bliksemen volgt 'Believer'. En dan valt het doek. Maar de heren weten hoe ze het Amsterdamse publiek kunnen trakteren. De traktatie is er vanavond in de vorm van 'Walking the Wire', maar wat komt toch vooral 'Radioactive' weer goed tot zijn recht. Het is een nummer dat het heel erg goed doet bij stadionconcerten als vanavond, maar ook lekker klinkt op de grote festivalweides, waar de heren afgelopen zomer vooral te vinden waren. Na een onwijs indrukwekkend knalstuk van een optreden kan het publiek weer voldoen naar huis vertrekken. Hopelijk hoeven ze niet al te lang te wachten. Dat komt vast goed, want de heren hebben een speciale band met ons land.

Er is ook nog een stiekeme hoop die meegenomen kan worden naar huis; hopelijk is die uitvoering van 'Radioactive' opgenomen voor het nageslacht, want dit was een optreden van historische proporties.