UFC 3

UFC heeft een bewogen jaar achter de rug. De organisatie heeft een nieuwe eigenaar en veel fans klagen dat het meer om geld gaat dan om de gevechten zelf. Het vorige UFC-spel is alweer bijna twee jaar geleden en dus is het tijd om te kijken of dat extra jaar de franchise goed heeft gedaan.

Het vorige deel was op een aantal punten beter dan het eerste, maar er waren ook een aantal dingen die beter konden. De makers hebben geprobeerd te luisteren naar de feedback van gebruikers en dit toe te passen in UFC 3. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: UFC 3 doet bijna alles beter dan zijn voorganger, alleen is het moeilijker geworden waardoor je niet gelijk het gevoel krijgt dat het een vette fight-game is. Het is een simulatie en geen arcade-game vol aktie. De standup is dit keer compleet anders aangepakt. Het is allemaal wat tactischer geworden en en het vergt op de hogere spelniveaus gewoon veel meer geduld. Zodra je als een gek begint te rossen op je tegenstander word je gestraft en lig je out. Je gaat ook minder snel KO nu. Je bent eerst dazed waarin de tegenstander jou kan proberen af te straffen. Hier gaat het ook mis in mijn ogen. De balans is ver te zoeken en om zeker te zijn dat het niet aan mijn character lag heb ik ook in fantasy-matches hetzelfde gehad. Ik speelde mijn carriere met een kickbokser en won heel weinig op echte KO’s. Het was allemaal veel ground en pound terwijl ik in alle rondes wel een keer dazed was. Het klopte gewoon niet want ik ging er niet in als een kip zonder kop. Verder is de stand-up game echt een absolute verbetering ten opzichte van het vorige deel. Het fight-night boksen is er uit.

ufc 3

De grote klacht was de ground-game en ook in UFC 3 zijn de klachten daar. Ik heb er persoonlijk niet zoveel last van. De learning-curve is gewoon wat groter en je moet veel oefenen om de ground-game goed te snappen. Als jij een stand-up fighter hebt is het gewoon moeilijk om tegen een worstelaar te vechten. Ik had mijn handen vol aan een gevecht met Daniel Cormier. Het is heel irritant om tegen iemand te vechten waarbij de ground game stats zoveel hoger zijn. Je moet gewoon zorgen dat je weet wat je moves inhouden en hoe je een submission kan blocken. Dit kost even tijd, maar als je dit door hebt valt het allemaal wel mee.

ufc 3

Grootste pluspunt deze keer is de nieuwe carriere-modus. Deze voelt nu wat beter aan. Je accepteert een gevecht en moet daarna je trainingskamp gaan inplannen. Je kan hiervoor bij verschillende gyms terecht en krijgt iedere week 100 punten om te verdelen. Deze kun je gebruiken om je status te verhogen, nieuwe moves te leren, te sparren of je gevecht te hypen. Dit laatste is nieuw en zorgt ervoor dat je meer fans krijgt. Dit is in het begin wel leuk, maar na 3 à 4 gevechten heb je het wel gezien en doe je wat verplicht is en geloof je het wel. De trainingen geven je wel meer keuzes en de manier waarop je nieuwe moves kunt leren is leuk. Je moet nu ook letten op je fitheid. Je begint op 60% en moet dit door middel van training omhoogbrengen. Uiteraard kun je geblesseerd raken en heeft dit effect op alles. Waar ik mij nog steeds aan erger is longevity. Het is wel beter dan in het vorige deel, maar ik stond op 34 gevechten en moest helaas stoppen. Geef ons de optie om dat uit te zetten!!! De andere modi zijn leuk, maar hadden mijn voorkeur niet echt. Je kunt modi spelen waarbij ground game of striken uit staat en kun je online proberen het op te nemen tegen anderen. Het niveau is hier best hoog, maar zorg wel dat je offline goed geoefend hebt want anders werkt het erg deprimerend.

ufc 3

UFC 3 doet een hoop goed en ik snap alle kritiek niet echt. Ja, je hebt al je vingers nodig om er een beetje moves uit te gooien, maar welke vecht-game heeft dat niet? Het is gewoon iets moeilijker geworden en je zult merken dat het als je even een paar avondjes goed oefent gaat wennen en merk je dat de striking game er echt een stuk op vooruit gegaan is. De onbalans wanneer de computer jou KO slaat klopt nog steeds niet. Het kan niet zo zijn als mijn striking stats op 98% staan en ik 10 highkicks vol op zijn gezicht plant hij mij bij 1 beuk pakt terwijl hij een worstelaar is. Verder is het vermakelijk, maar mag de carriere-modus van mij nog dieper. De title shot komt nu op een vast moment na 5 gevechten en dat is raar. Laat ook de uitslagen van de hele card weer zien. Nu heb je niet door wat er om je heen gebeurt. Ook zou je een gevecht op shortnotice kunnen pakken met de voor- en nadelen zoals fitheidsproblemen, maar ook weer sneller kans op de titel. UFC 3 is wat mij betreft de beste tot nu toe en het jaartje niet uitbrengen heeft de franchise goed gedaan. Ik hoop dat ze doorgaan en het spel blijven doorontwikkelen. Wie weet ooit, maar voor nu een prima vermakelijke game als je van MMA houdt.

• Carriere modus verbeterd
  • Staand vechten veel beter
  • In het begin frustrerend