CD: Portal - Ion

Zo'n vijf jaar na hun epische album Vexovoid is de Australische band Portal terug met een verse bloedstollende dosis extreme death metal. Ion is het vijfde album van de band die in 1994 in Brisbane werd opgericht en die klinkt als een plaat die in een duistere uithoek van de hel werd opgenomen. Een plaat die als geen andere laat horen dat death metal ook zeer angstaanjagend kan zijn zonder allerlei opsmuk en andere fratsen.

Portal - Ion
Portal - Ion

Op hun album Ion laat het dissonante Australische vijftal zich van een geheel nieuwe kant horen. Waar de voorgaande albums nog waren doorspekt met duistere atmosferische klankvelden zijn deze op Ion, met uitzondering van de eerste track 'Nth', zo goed als verdwenen. Wees echter gerust, het Australische experimentele death metal monster Portal is nog steeds één van de meest verwoestende krachten in de extreme metalwereld. Naast het welbekende zwartgeblakerde death metal geluid horen we op deze plaat ook de nodige invloeden uit de oldschool thrash metal voorbijkomen.

Portal
Portal

Wat ook meteen opvalt bij het beluisteren van deze schijf is de uitstekende productie van het album Ion. Waar de voorgaande platen een duidelijk gruizig lofi-geluid hadden ligt op deze plaat de focus meer op snelheid en techniek. Fans van het eerste uur die destijds wel even schrokken bij het beluisteren van het album Vexovoid kunnen weer gerust ademhalen bij het beluisteren van deze uiterst energieke schijf die zich laat beluisteren als een soundtrack voor een wereld in een dystopische toekomst. Extreme death metal voor zeer gevorderde oren.