Blu-ray: Wind River

De atmosferische misdaadthriller Wind River is het regiedebuut van Taylor Sheridan, die hiervoor als scenarist bekendheid verwierf met Hell or High Water (2016) en Sicario (2015). Het resultaat is een prachtig zorgvuldig opgebouwde en ontroerende crimethriller, die vooral indruk maakt door het wederom ijzersterke schrijfwerk van regisseur-scenarist Sheridan. Wind River is sinds kort verschenen op blu-ray en wordt erg aangeraden om zelf in huis te halen.

Jeremy Renner (o.a. Arrival en The Hurt Locker) vertolkt de rol van wildjager Cory Lambert die het gebied van het ijskoude indianenreservaat Wind River, Wyoming goed kent. Op jacht naar een poema treft hij op een dag het lijk aan van een tienermeisje. De dood van het meisje gaat hem door persoonlijke omstandigheden aan het hart, en daarom besluit hij om beginnend FBI-agente Jane Banner (Elizabeth Olsen, bekend als Scarlet Witch in het Marvel Cinematic Universe) te helpen om de mysterieuze moord op te lossen. Samen met de zogeheten ‘Tribal Police’ uit het indianenreservaat proberen ze onder barre omstandigheden te achterhalen wat er is gebeurd, voordat de sneeuwstormen de sporen uitwissen.

Het aangrijpende verhaal van Wind River wordt afgewisseld met imponerende natuurbeelden van het barre landschap van Wyoming. Het is duidelijk dat de film zich afspeelt op een rafelrand van de Amerikaanse beschaving waar reguliere wetten niet meer gelden. Dit was dan ook het doel van Sheridan’s ‘American Frontier’-trilogie, die naast Wind River nog bestaat uit de eerdergenoemde films Hell or High Water en Sicario. De scenario’s van deze films schetsen een hard beeld van hoe Amerika vandaag de dag ook kan zijn: vol sociale problematiek zoals armoede, alcoholisme, geweld en met een dysfunctionele overheid.

wind river

Het wordt al gauw duidelijk dat de inheems Amerikaanse bevolking inderdaad aan haar lot is overgelaten in Wind River. Dit in de belichaming van FBI-agente Jane Banner, die veel te laat en onvoorbereid aan komt zetten vanuit Las Vegas om een moordonderzoek op te zetten. De misdaadthriller neemt na de harde eerste akte de tijd om het verhaal op gang te laten komen, waardoor de complexe personages zorgvuldig kunnen worden opgebouwd. Hierdoor leef je als kijker mee met de ontwikkelingen in het moordonderzoek en wat de psychologische gevolgen hiervan zijn op de betrokkenen.

De kwaliteit van het blu-ray schijfje is prima in orde. De film is op het oorspronkelijk beeldformaat van 2.35:1 gezet via een 1080p/AVC-codering. De transfer is zeer fraai en alle pracht en praal van de film komt hierdoor ook thuis goed tot uitwerking. Daarnaast is ook het geluid helder en kraakloos middels de DTS-HD Master Audio 5.1 audiotrack. Helaas staan er geen extra's op de blu-ray, iets wat een beetje teleurstellend is gezien de kracht van deze film. Audiocommentaar had hierbij zeker een must geweest.