Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ speelt namelijk erg snel en alles is daar ook op gericht. Je kunt snel bewegen, dus spring over zo’n vuurbal heen en dash naar je tegenstander om hem die kamehameha heel snel te laten vergeten. Omdat het een tagteam is kun je ook makkelijk een van je andere personages in het gevecht laten springen of hulp in roepen voor een snelle tag-aanval. Er is wel een cooldown om niet constant te kunnen wisselen. De leercurve is ook snel te nemen, want voor elk personage geldt exact dezelfde besturing. Natuurlijk komen er wel andere bewegingen uit, maar je hoeft geen tig schema’s uit je hoofd te gaan leren. Wat je wel in de vingers moet krijgen zijn de combo’s. Nu zijn er enkele simpele combo’s te maken door simpele knoppen, maar de wat leukere zijn een kwestie van timing. Je hoeft zeker geen pro te zijn om er een fantastische lichtshow van te maken. En dat maakt deze fighter zo toegankelijk en ook leuk om naar te kijken.

Dragon Ball FighterZ - SSGSS Goku (Foto: Bandai Namco)

Naast de verhaalmodus van Dragon Ball FighterZ is er nog van alles te doen. In plaats van een simpel menu-scherm is er een hub gebouwd waarin je kunt rondrennen. Je kunt jezelf helemaal aanpassen naar gelieven. Bij de Shop kun je allerlei spullen kopen met ingame geld. Je koopt iets zonder gezien te hebben, dus je moet maar hopen dat die ene favoriete avatar van jou verschijnt. Heb je iets al, dan krijg je een speciale munt ervoor terug. Daarmee kun je iets zekerder kopen, want deze zal nooit een duplicaat laten verschijnen. Het zijn allemaal cosmetische dingen, die voor je avatar in de hub gelden. In die hub lopen ook andere online spelers op. In plaats van Voice chat kun je snel chatten met de voorgeprogrammeerde zinnen.

In de hub vind je de tutorial- en oefenmodus, offline multiplayer, online multiplayer en arcade. De arcade is een stuk lastiger, maar als je deze uitspeelt speel je twee personages vrij. Alleen mensen met een pre-order hoeven dat niet te doen, die krijgen ze al meteen unlocked. Mocht de arcade te lastig zijn, dan kun je ze kopen voor een astronomisch hoog bedrag. Alhoewel, je verdient best aardig in dit spel.

Op de langere termijn gaat het het natuurlijk om de multiplayer. Dat gaat op zich prima, al zul je tegen menselijke tegenstanders weer heel anders spelen dan tegen de cpu. Dat is iets dat bij alle fighters speelt, maar dat maakt het ook wel leuk. Tenminste, als je wil leren door zo nu en dan te verliezen. Het enige minpunt die ik bij de online multiplayer heb is de manier hoe je een gevecht start. Het kan namelijk wel even duren. De game zoekt naar een vrije lobby, maar tegen de tijd dat die gevonden is en ze connectie maakt, is deze al weer vol door een andere speler. Dus krijg je een foutmelding na een tijdje. En zo blijf je zoeken naar een niet-volle lobby. Op zich goed dat het druk is, want dan zijn er tenminste tegenstanders, maar het moet ook geen tijd duren om een gevecht te starten.

Dragon Ball FighterZ is erg goed. De gameplay is toegankelijk gemaakt voor iedereen, maar voor de echte hardcore vechtersbazen is er nog genoeg te leren in combo’s en tegenaanvallen. Grafisch is het helemaal Dragon Ball. Over-the-top lichteffecten en snelle actie maken een match een lust voor het oog. Er zijn wat minpuntjes te vinden, waarbij het langere wachten op een online tegenstander wel de irritantste is. Twee andere features zijn eigenlijk vrij zinloos, daar kon meer mee worden gedaan. De presentatie van het spel is op zijn Dragon Ball Xenoverse: een hub waarin je rondloopt en naar de verschillende onderdelen kunt lopen of teleporteren, mocht je lui zijn. De hub is niet zo groot als voorgaande game, maar dat zou ook enorme overkill zijn. Tijdens de gevechten kunnen omgevingen kapot, dus je ziet tegenstanders weer door flatgebouwen en bergen vliegen als finisher. De trend van betere Dragon Ball-games zet zich voort met Dragon Ball FighterZ.