Blu-ray: The Hitman's Bodyguard

Wanneer er een Hollywood-film in Nederland wordt opgenomen, voelt dat toch wel even speciaal als klein kikkerlandjeToen bleek dat de nieuwe actiefilm The Hitman's Bodyguard met Ryan Reynolds en Samuel L. Jackson in Amsterdam plaatsvond was er daardoor ook eventjes spanning en sensatie alom. Bij het bekijken van de film blijkt echter al gauw dat de meerderheid van de scènes in Amerikaanse studio's opgenomen zijn: zo staat er volgens de actiekomedie onder andere een rechtbank midden op de Dam. Geloofwaardig is de film dus niet, maar of het een geslaagde en vermakelijke thriller is zocht FOK! voor je uit.

De top-bodyguards van de wereld krijgen er een nieuwe cliënt bij. Darius Kincaid, ook wel 's werelds beste huurmoordenaar, besluit namelijk te getuigen tegen zijn voornamelijk werkgever - de corrupte en moordzuchtige ex-president Vladislav Dukhovich (Gary Oldman) - bij het Internationaal Strafhof. Vladislav doet er alles aan om deze getuigenis te voorkomen, en stelt hiervoor een enorm arsenaal aan huurlingen ter beschikking om Kincaid om te leggen. Om Kincaid te beschermen worden daarom de top-bodyguards ingeschakeld, onder andere Michael Bryce (Ryan Reynolds) en Amelia Roussel (Elodie Yung, Daredevil). Het eigenaardige duo Kincaid en Bryce moet hun verschillen aan de kant zetten en samenwerken, maar het is nog maar de vraag of ze nog op tijd bij de rechtszaak kunnen zijn ...

De regie is aan de hand van Patrick Hughes, die hiervoor aan het roer stond van Red Hill (2010) en The Expendables 3 (2014). Geen groot of indrukwekkend CV dus, maar met de medewerking van twee steracteurs hoeft dat in principe ook niet. Voor de rest zijn alle ingrediënten namelijk aanwezig voor een geslaagde actiekomedie: heel veel actie, een komisch duo en een prima verhaal. Helaas delft het script vaak het onderspit en wordt er meer aandacht gegeven aan ondermaatse humor en zijlijnen in het verhaal. Hoewel we van Samuel L. Jackson het benodigde grove taalgebruik wel gewend zijn, vooral wanneer hij zijn opwachting maakt in Quentin Tarantino-films, wordt er ditmaal wel héél vaak gescholden onder het mom dat het dit vanzelf wel de kijker aan het lachen zal maken. Helaas werkt dit niet de hele tijd, en daarnaast is er ook weinig chemie tussen Reynolds en Jackson.

hitman's bodyguard

Ook is het jammer dat we weinig terugzien van Gary Oldman, wellicht wel de beste acteur uit de gehele crew. Een bijrol die weggelegd is voor Salma Hayek wordt ook weinig benut en je kan je zelfs afvragen waarom er überhaupt moeite wordt genomen om een grote naam voor een dergelijke rol te casten. Al met al is het een film die veel potentie heeft en die prima had kunnen uitpakken als er wat meer moeite in was gestopt. Er wordt te veel geleund op het sterrendom van Reynolds en Jackson, maar zelfs zij kunnen het geheel niet redden.

Het UHD-bluray schijfje - tevens het eerste van de hand van distributeur Dutch Filmworks - is van een redelijke kwaliteit, maar bevat helaas geen ondersteuning voor Dolby Vision en Dolby Atmos wat de buitenlandse versies wel bevatten. De beeld- en audiokwaliteit zijn daarnaast echter van een prima kwaliteit, maar voor het maximaal haalbare kan toch beter voor een importversie gekozen worden. Daarnaast bevat de schijf één extra, Big Action Big World, een korte promo-featurette van 8 minuten waarin de actie in de film kort besproken wordt door cast en crew. Leuk, maar niet echt de moeite waard om hiervoor de (UHD) blu-ray in huis te halen.