The X-Files: Plus One

Na twee mislukte afleveringen vindt The X-Files in de derde aflevering van het elfde seizoen hun vorm terug: mysterie, gevaar en het duo van de gelovige en de scepticus die de zaak moeten onderzoeken. Dit artikel bevat spoilers voor de aflevering Plus One, die deze vanavond werd uitgezonden.

Leuk, gewoon een standalone aflevering waarin Mulder en Scully samen een vreemde zaak moeten onderzoeken. Het is misschien geen X-File, maar dat waren de vreemde gebeurtenissen in eerdere seizoenen ook niet altijd. Dus da's niet erg. Het geeft dit seizoen hoop dat er nog wat te beleven valt; de mythologie was niet altijd het meest interessante van de serie, en het overmatig dieper in die verhaallijn graven, zoals in de vorige afleveringen gebeurde, heeft wat afwisseling nodig.

The X-Files: David Duchovny en Gillan Andersom

Wat er precies aan de hand was in de aflevering van vanavond is niet helemaal duidelijk. Gelukkig maar; een mysterie wordt meestal een stuk minder interessant als iemand het oplost en met een klant-en-klare uitleg komt. Mensen zien hun dubbelganger, of eigenlijk een duistere versie van zichzelf, en sterven vervolgens door toedoen van die kloon. Hoe zit dat? Zien die mensen spoken? Is het echt een versie van henzelf? Het lijkt dat dat laatste simpel te beantwoorden is: ja, ze zijn het gewoon zelf. Maar ze zijn gestuurd door iemand anders, dus zijn ze het wel écht écht zelf? Is het niet een duistere kracht die hun gedaante aanneemt?

Scully heeft het op een gegeven moment over een 'evil twin', en vraagt zich af of we daar niet allemaal een versie van met ons meedragen. Ja, misschien wel, maar aangezien deze twins werden aangestuurd door échte twins kan het in dit geval ook gewoon een vorm van gezichtsbedrog zijn. Judy en Chucky, die telepatisch met elkaar verbonden zijn, spelen galgje om te bepalen wie er moet sterven. Het lijkt erop dat het Chucky is die bepaalt wiens naam er uiteindelijk op het papier geschreven wordt; hij kiest de naam voor het spelletje en laat Judy, mogelijk onbekend met de gevolgen (althans, deels), de moord uitvoeren, voor zover je daarvan kunt spreken.

Het is een speels element in wat verder 'gewoon' een bovennatuurlijke wijze van iemand leven beëindigen is. Buiten beschouwing blijft waarom het duo anderen om het leven wil brengen, of hoe ze naast telepatische gaven ook de macht bezitten om moordlustige dubbelgangers te creëeren. Het feit dat dit niet achterhaald wordt maakt deze zaak eigenlijk onopgelost. We mogen aannemen dat Scully en Mulder vinden dat er verder niets meer te onderzoeken valt; ze hebben hun eigen dubbelgangers gezien, de conclusie getrokken dat de slachtoffers, zoals Arkie, inderdaad op bovennatuurlijke wijze om het leven zijn gekomen en besloten dat er met de dood van Chucky en Judy niets meer te onderzoeken valt, maar wat schrijven ze eigenlijk in hun rapport? Dat lijkt irrelevant.

The X-Files: Karin Konoval

David Duchovny en Gillian Anderson hadden deze aflevering wat meer te doen dan rond te rennen en de gebeurtenissen aan elkaar uit te leggen. Er waren karaktermomenten; er is natuurlijk de klassieke tegenstelling tussen Fox, die graag wil geloven dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is en Dana, die het publiek een paar keer bijna verliest met wetenschappelijke termen. Maar ook meer persoonlijke momenten; Mulder en Scully hebben 'hun' zoon William al lang niet gezien (wait for it, het seizoen is nog niet voorbij) en spreken over hun verdere leven met mogelijk een nieuwe kans om een gezin te starten. Het lijkt er voor Scully niet in te zitten, maar Mulder toont zich enigszins hoopvol; ook hier het contrast tussen een meer en minder realistische wijze van naar de wereld kijken.

Anderson en Duchovny hadden ook de mogelijkheid om scènes met zichzelf te spelen (al zijn we daar sinds Orphan Black beduidend minder van onder de indruk), en met meerdere versies van actrice Karin Konoval, die zowel Judy als Chucky speelt en van beiden ook nog eens twee versies. Het feit dat het nauwelijks opvalt dat zij twee rollen speelt is een verdienste van Konoval en de crew van deze aflevering, en speelt mooi door naar het onderbewuste van de kijker: ja, ze lijken inderdaad wel een tweeling. Fun fact: Konoval speelde al eerder in The X-Files twee andere rollen; in seizoenen 3 en 4.

Klassieke X-Files dus, deze week, met een mysterie, een mooie samenwerking tussen Scully en Mulder en eigenlijk niet echt een verklaring voor wat we gezien hebben. Het was misschien allemaal niet briljant, maar in ieder geval wel verre van tenenkrommend. Volgende week een verhaal van schrijver Darin Morgan, die meestal goed werk oplevert. Nu ook weer? Daar hebben we het volgende week over.