Blu-ray: Kidnap

Halle Berry. Vooralsnog is dit de enige donkere vrouw die ooit de Academy Award voor Beste Actrice heeft gewonnen (voor Monster’s Ball uit 2001). Dit zou je hedendaags niet meer zeggen, aangezien ze tegenwoordig voornamelijk in betekenisloze bijrollen – zoals in Kingsman: The Golden Circle – of in B-films verschijnt. Haar nieuwste film, Kidnap, waarin zij de hoofdrol van een bezorgde moeder speelt, is er eigenlijk ook zo eentje. Maar toch: verrassend genoeg weet de thriller ondanks zijn ongeloofwaardigheid te vermaken van begin tot eind; en is het hiermee zeker een leuke film om in huis te halen op blu-ray.

kidnap 1

Karla McCoy (Halle Berry) en haar 6-jarige zoontje Frankie (Sage Correa) gaan samen een dag naar de speeltuin. Bij het bekijken van een show in het park wordt Karla gebeld door haar advocaat. Aangezien ze in een vechtscheiding zit met haar ex-man, die graag de volledige voogdij over Frankie wil, loopt ze eventjes weg van haar zoontje zodat hij het gesprek niet aan hoeft te horen. Wanneer ze terugkomt, blijkt het ergste scenario waar te zijn: Frankie is weg. Vol ongeloof schreeuwt ze in het park de naam van haar zoontje in de hoop dat hij gewoon weer aan komt rennen, maar hij is helaas nergens te bekennen. Als ze de parkeerplaats vervolgens afspeurt, ziet ze in haar ooghoek iets verschrikkelijks gebeuren: Frankie wordt door een onbekende vrouw een auto ingeduwd. Karla bedenkt zich geen moment en rent achter de auto aan. Wat volgt is een bloedstollende achtervolging waarin zowel Karla als de kidnapper niet van ophouden weten. Zal het Karla lukken om haar zoontje heelhuids terug te krijgen?

Na een korte introductie waarin de innige relatie tussen Karla en Frankie wordt blootgelegd gaan de twee naar het park waardoor het verhaal al gauw op gang komt. Dit zorgt voor een enorm spannend begin, maar als kijker begin je jezelf af te vragen hoe er in hemelsnaam nog anderhalf uur gevuld gaan worden met de door Berry ingezette achtervolging. Doordat hierin voldoende afwisseling wordt gebracht en we niet simpelweg twee auto’s achter elkaar zien rijden, wordt het simpele plot nooit saai en weten de scenarioschrijvers er verbazingwekkend genoeg voor te zorgen dat men elke minuut aan het scherm gekluisterd is. Dit verdient veel lof, en ook Berry weet – ondanks dat ze geruime tijd van deze film monologen met zichzelf houdt – veel indruk te maken.

kidnap 2

De ellenlange achtervolging in Kidnap gaat natuurlijk wel ten koste van de geloofwaardigheid. Berry’s personage weet wel erg veel tegenslagen te overwinnen en heeft met vlagen veel meer weg van een afgetrainde G.I. Joe dan van een moeder die parttime in de bediening werkt. Toegegeven: het is allemaal wel erg vermakelijk en doordat Berry met volle overgave in haar rol op gaat leef je ook echt mee met haar personage. Als je gewoon een spannende actiethriller zoekt die lekker wegkijkt met niet te veel poespas, dan ben je bij Kidnap dus aan het juiste adres.

De beeld- en audiokwaliteit van het blu-ray schijfje zijn daarbij prima in orde, maar jammer genoeg bevat de disc geen enkele extra’s waardoor het aantrekkelijker wordt om Kidnap te bekijken via een streamingdienst die deze film aanbiedt.