Life is Strange: Before the Storm - Hell is empty

Leugens, allemaal leugens. Zo kun je de eerste twee delen van Life is Strange: Before the Storm het beste omschrijven. Iedereen liegt en bedriegt elkaar in Arcadia Bay. En nu de serie zijn einde nadert, is de enige vraag die nog telt: Klapt het hele kaartenhuis in elkaar of blijf jij, als Chloe, ook nog steeds liegen tegen anderen?

Het derde en laatste deel van Life is Strange: Before the Storm, Hell is Empty begint precies op het moment waar het deel Brave  New  World ophoudt. Uiteraard wordt deze hele happening breed uitgemeten tijdens deze episode, en zorgt ook voor de nodige plottwist van de andere personages. Diegene van wie je dacht dat het vijanden zijn, worden je vrienden. Het komt er allemaal op neer dat leugens uit je verleden, je altijd achterna blijven zitten. Maar de waarheid vertellen is ook niet altijd de beste optie.

Het goede aan Hell is Empty is, dat dit keer de aflevering wat minder gericht is op tienerproblemen en wat meer op algemene vraagstukken. De hele episode draait er ook om of het ethisch is om te liegen of niet. Mag je iemand beschermen door te liegen? Of beschadig je iemand meer als je liegt dan met de waarheid? Chloe wordt gedwongen op verschillende punten om hier een keuze in te maken. Uiteraard is in een game de keus snel gemaakt, maar Deck Nine heeft ervoor gezorgd dat de keuze om te liegen of niet behoorlijk zwaar aanvoelt.

Het is alleen jammer dat je nooit te weten komt hoe je keuzes iedereen beïnvloeden. Max in Life is Strange had de mogelijkheid om de tijd terug te draaien en zo kwam je erachter wat de invloed was van je keuzes. Chloe heeft deze mogelijkheid echter niet, waardoor een keuze permanent is en de gehele serie eigelijk niet anders aanvoelt dan andere story telling games. Het gehele backtalken, wat in deze aflevering weinig voorkomt, is een simpele manier om je even bij de les te houden. Ze hadden het ook kunnen vervangen door een geluid van een misthoorn, dat zou namelijk hetzelfde effect hebben.

Life is Strange: Before the Storm als een geheel heeft zijn momenten, maar was uiteindelijk minder indrukwekkend dan zijn voorganger. De keuze om Chloe geen superpower te geven, de nadruk op de tienerdrama , het bijna negeren van de andere personages die in Arcadia Bay rondlopen, de af en toe erg slechte dialogen en de langzame start van het verhaal zorgen ervoor dat het allemaal wat minder uit de verf komt dan Life is Strange. Echter, als je door dit alles heen kunt kijken, dan is Before The Storm prima te behappen.

• Tienerdrama galore
  • Maar dan heel veel tienerdrama
  • Bijna geen gameplay