PlayerUnknown's Battlegrounds (XBOX)

Het zal je maar gebeuren, zonder kleren of wapens op een onbewoond eilandje gedumpt worden met 98 andere gekken die elkaar willen afmaken. In PlayerUnknown's Battlegrounds gebeurt dat elk potje. En kennelijk is het populair, want al zo’n 30 miljoen users hebben de game al gekocht, terwijl de game nog helemaal in een dikke beta fase zit. Verstandig, of niet?

PlayerUnknown's Battlegrounds is op papier een simpel spel. Het verhaal achter de game ontbreekt, of wordt niet uitgelegd tijdens het spelen. Dat maakt ook niet uit, want daar zou het niet beter van worden. Het idee achter PUBG is ook totaal niet origineel, Battle Royaal-achtige games zijn er al langer. De kracht van de game komt ook mede doordat je continu in de actie kunt zitten. Op het eiland kun je tenslotte alle kanten op. Wil je meteen naar de beste wapens en armor? Verwacht dan dat je behoorlijk op tegenstand kunt rekenen. Verstop je je achter een deur in een huis terwijl de rest elkaar afmaakt? Dat kan, maar dan mis je straks de juiste wapens voor de endgame.

Want om spelers bij elkaar te brengen, wordt de leefcirkel op het eiland steeds kleiner. Je wordt naar elkaar toe gedrongen, of je het wilt of niet. Dus op een gegeven moment moet je wel de actie opzoeken. Dat betekent dat je jezelf kwetsbaar moet opstellen, want buiten is het gevaarlijk. Daar ligt de aantrekkingskracht van de game. Het is zo spannend om naar buiten te gaan, dat je aan mijn Fitbit kunt aflezen wanneer ik PUBG aan het spelen ben. Het gevoel dat je niet alles kunt zien, dat er op elk moment ergens iemand in het gras ligt om jou helemaal kapot te schieten, dat geeft een adrenaline rush van hier tot Tokyo.

PUBG is al op papier hartstikke frustrerend, de game zelf maakt het er niet beter op. De framerate op de Xbox One X was bij de launch beroerd en is nog steeds niet aangepast. Vooral als je gedropt wordt uit het vliegtuig, merk je gewoon dat de game het allemaal niet trekt. Mocht je heelhuids zijn geland, dan gaat het allemaal weer wat beter, maar als je ziet wat grote en kleine indie developers uit de console weten te persen, dan is dit gewoon drie keer kut. Een andere grote frustratie zijn de controls. Ze zijn gewoon niet zo lekker als bij andere games, het lijkt er wel op dat er een dikke vertraging in zit.

Daarbij is de buttonlayout ook gek. Wie bedenkt er dat de actieknop hetzelfde moet zijn als om je wapen te herladen, maar dan langer ingedrukt? Er zijn genoeg potjes geweest waarbij de tegenstander en ik elkaar aankeken, omdat we zo vaak mis schoten en door onze ammunitie heen waren. Sommige knoppen hebben een dubbele functie, afhankelijk of je ze tapt of ingedrukt houdt. Daar sta je dan, elkaar in de ogen te kijken terwijl het 5 seconden duurt om te herladen. Gelukkig heeft iedereen hier ‘last’ van, maar je merkt al snel dat een controller te weinig knoppen heeft om een toetsenbord te simuleren.

Dat de game er vandaag de dag niet uitziet, je steeds in dezelfde generieke huizen loopt, daar kan ik wel doorheen kijken. Dat auto’s continu op dezelfde plek staan, dat deuren altijd dicht zijn, dat hoort bij het spel. Dat het geluid zo generiek is als de pest, allemaal prima. Maar de game voelt op dit moment gewoon als een spoedklus die een paar dagen voor kerst perse af moest zijn. Dat de content van de pc-versie er niet in zit, dat zie je wel vaker. Maar je had op zijn minst de game kunnen optimaliseren voor de Xbox One? Zorg dan tenminste dat de framerate stabiel is.

PlayerUnknown's Battlegrounds is een geweldige game, maar op dit moment mag de console versie niet vergeleken worden met de pc-versie. Als je door alle technische problemen kunt heenkijken, dan heb je een heerlijke game. Anders wordt het wachten, misschien wel heel lang wachten. De score is ook een momentopame, en zou hoger kunnen uitvallen als het niet een early access game was.

• Geweldige gameplay
  • Spannend tot het laatste schot
  • Budgetprijs, maar...