Destiny 2: Curse of Osiris

"Destiny 2 vormt een sterk fundament dat Bungie de komende tijd kan uitbouwen", zo besloot ik mijn Destiny 2-review in september. Sindsdien heeft Bungie keer op keer de potentie van de game volledig verkwanseld. De eerste grote DLC-uitbreiding, Curse of Osiris, blijkt ook geldverspilling.

Sinds de release heeft Destiny 2 eigenlijk geen waardevolle gratis content gekregen. In plaats daarvan is de game alleen maar negatief in het nieuws geweest. Zo waren er bijvoorbeeld bugs en exploits die belangrijke activiteiten zoals de raid en trials wekenlang hebben verpest. Maar dat is nog niets vergeleken met de hebzucht die Activision en Bungie hebben tentoongesteld aan de hand van de Eververse. Ik kom hier straks op terug.

Curse of Osiris introduceert een kort nieuw verhaal met Osiris in de hoofdrol. Dit is een beroemd personage uit de Destiny-lore. Osiris is een verbannen Warlock genie die de Vex in de gaten houdt, hij ontdekt daarom dat de robots snode plannen hebben. In een nieuw handjevol campaign-missies help je hem om die plannen een halt toe te roepen. Eerlijk gezegd is het verhaal totaal niet meeslepend en je bent er ook in zo'n drie uurtjes doorheen. Osiris is geen interessant personage en na afloop blijft er ook niet echt iets hangen.

De campaign is verder ook weinig boeiend omdat een oud probleem weer de kop op steekt: er is een totale gebrek aan uitdaging. Je kunt simpelweg onmogelijk verliezen in die campaign-missies. Door een gebrek aan een 'heroic'-modus aan het begin, lastige puzzels, echt nieuwe vijanden, of eigenlijk wat dan ook, voelt het alsof de Osiris-missies qua gameplay totaal geen substantie heeft. Je knalt je op hersenloze wijze door een paar hordes van bekende vijanden heen tot je het einde bereikt. Dit Destiny-riddeltje is inmiddels vermoeiend en saai geworden.

Het enige positieve dat je in eerste instantie kunt opmerken is dat een van de nieuwe locaties, het oude Mercurius, prachtig oogt. Dat is echter alleen maar eye-candy, de locatie zelf doet niets bijzonders. Naast de campagn is er ook een nieuw klein speelgebied, een nieuwe strike, twee multiplayer maps en natuurlijk ook wapens en armors. Op papier klinkt het niet zo slecht, maar in de praktijk blijkt het allemaal content die niet vers aanvoelt en waar je heel snel mee klaar bent.

Het blijft ook erg jammer dat Activision en Bungie zoveel nadruk op de Eververse blijft leggen. Dit is de in-game winkel waar je loot boxes en andere spullen aan de hand van microtransactions kunt kopen. Veel van de nieuwe cosmetische items die met Curse of Osiris zijn toegevoegd zijn alleen via de Eververse verkrijgbaar. Dat geldt ook voor items die 'The Dawning', een winterevenement. Je kunt eindeloos grinden voor deze items of gewoon gaan gokken met lootboxes. Het blijft een verwerpelijke praktijk en iets waar ik totaal geen behoefte aan heb in een dure game met een dure uitbreiding.

In plaats van loot boxes zou Bungie zich moeten focussen op de lange termijn problemen die al maanden rond de game spoken. Denk aan minpunten zoals een hele matige end-game door een gebrek aan uitdagende activiteiten of het feit dat de meeste exotics zwak aanvoelen. Bungie belooft uiteraard aan dit alles te blijven werken, maar ik zou fans aanraden om pas bij de release van de volgende expansion te kijken hoe de stand van zaken dan is. Op dit moment is de game niet echt de moeite waard om weer op te pakken.

Is er dan helemaal niets goed aan Curse of Osiris? Een stukje content is wél leuk voor de fans. De 'Eater of Worlds' raid lair is in feite een mini-raid met een goede eindbaas. Het is slim van Bungie om met een kleinere raid-activiteit te experimenteren, maar als dit alles is mag je er eigenlijk geen twintig euro voor vragen.