Pokmon Ultra Sun en Ultra Moon

Pokémon Ruby en Sapphire hadden Emerald, Diamond en Pearl hadden Platinum en Black en White hadden Black and White 2. Het is een welbekend fenomeen dat veel Pokémon-games een remaster krijgen en ook de goed ontvangen Sun and Moon (zie de review van onze eigen Pheno ) krijgen dan ook een definitieve versie met respectievelijk Ultra Sun en Ultra Moon.

UltraSun2

Veel wereldschokkende veranderingen hoefde Game Freak niet te maken om Ultra Sun en Ultra Moon een succes te maken  - Pokémon Sun and Moon kwamen met een verfrissend concept door gyms in te ruilen voor trials, de introductie van Z-moves en Totem Pokémon, en volgens velen waren Sun and Moon de beste Pokémon-games in tijden. Ultra Sun en Ultra Moon zijn dus ook voor het overgrote deel hetzelfde als hun voorganger en degenen die Sun en Moon al gespeeld hebben zullen veel déja vu-momenten hebben.

Game Freak heeft wel wat nieuwe ditjes en datjes toegevoegd om de game toch interessant te maken voor eventueel terugkerende spelers. Er zijn drie nieuwe Pokémon (ultra beasts) die je kan vangen, nieuwe Z-moves, je kunt nu zelf Totem Pokémon verkrijgen door het verzamelen van Totem Stickers en je kunt op de rug van een Mantine surfen als dat je ding mocht zijn. Vooral de nieuwe Pokémon komen als een verrassing: voor zover ik weet is het niet eerder voorgekomen dat Game Freak nieuwe Pokémon toevoegd in een definitieve versie van een generatie, en het is leuk om te zien dat (net zoals met Sun en Moon in het algemeen) bereid zijn om van het geslagen pad af te stappen.

Het paradepaardje van Ultra Sun en Ultra Moon komt pas opdraven in de end-game in de vom van Team Rainbow Rocket. Team Rocket-meesterbrein Giovanni vormt een superteam met de antagonisten uit Hoenn, Sinnoh, Unova en Kalos die je allemaal kan uitdagen. Er is geen vrachtlading aan nieuwe content, maar al die toevoegingen zijn mooi verspreid over de loop van het spel: met Mantine surfing en het verzamelen van totem stickers kun je al vroeg beginnen terwijl Team Rainbow Rocket zich zoals eerder gezegd pas aan het einde van de game laat zien. Daarnaast voelt de game ook een stuk definitiever door het weghalen van barrières, zoals het niet kunnen vangen van Totem Pokémon en door het toevoegen van de mogelijkheid legendarische Pokémon te kunnen vangen uit vorige generaties via de nieuwe ultra wormholes.

UltraSun

Maar met benoemen van deze features stuiten we al gelijk op een probleem: als iemand die al een tijdje geen Pokémon­-game heeft gespeeld (mijn laatste was Diamond) kan ik mij prima vermaken met Ultra Sun en Moon, maar het is de vraag of dit ook voor spelers geldt die al Sun en Moon hebben gespeeld. Ik heb het gevoel dat de nieuwe features en opgepoetste gameplay nét niet genoeg zullen zijn om deze spelers een verfrissende ervaring te geven, want het hoofdverhaal en de gameplay is zoals eerder gezegd nog veel van hetzelfde. De echte die hard Pokémon-fans zullen waarschijnlijk hun versie wel halen en zich er prima mee vermaken, maar degenen die Sun en Moon al helemaal hebben doorgespeeld missen niet veel als ze bij die versie blijven.

Dat gezegd hebbende, het is Pokémon, en wanneer je een Pokémon-game koopt weet je vrijwel zeker dat je uren speelplezier in huis hebt. Met Ultra Sun en Ultra Moon is het niet anders, en zeker degenen die Sun en Moon hebben overgeslagen zullen zich prima gaan vermaken met deze definitieve versie van de twee. Zeker nu de koude wintermaanden er weer aan zitten te komen wordt een tripje naar het zonvergoten Alola weer heel aanlokkelijk.

• Veel kleine, maar leuke nieuwe vormen van gameplay
  • Team Rainbow Rocket is een leuke vorm van eindcontent
  • Verhaal grotendeels hetzelfde