Need for Speed Payback

Na misschien wel de beste trailer van de afgelopen E3 stelt Need for Speed Payback zwaar teleur. De game maakte mij zo depressief dat zelfs hond Chuck van Jetcars mij niet kon genezen. Het zou mij niets verbazen dat dit het einde van de serie betekend, want EA moet van goede huize komen willen ze mij dit doen vergeten.

Het grote probleem is dat bijna alles teleurstelt. Neem nou het verhaal. Dit is zo onorigineel en neemt zichzelf zo serieus, dat het gewoon huilen met de pet op is. Payback speelt zich af in een fictieve stad a la Las Vegas waar iedereen gokt op alles en nog wat, inclusief autoraces. Jij en crew proberen een auto te stelen van iemand die The Collector heeft en dat gaat natuurlijk hartstikke mis. De gestolen auto komt in handen van The House en de originele eigenaar is boos op je. Uiteraard zinnen hij en jij op wraak en gaan samen op jacht op The House en zijn organisatie. Dit hele script kan zo uit een deel van Fast & Furious komen.

Het verhaal is bagger, maar zou an sich nog gedragen kunnen worden als de hoofdrolspelers nog enigszins leuk waren. Helaas zijn het een stelletje zoutzakken zonder enig charisma. De gesprekken onderling zijn zaaddodend saai en zijn vast geschreven door iemand die totaal geen feeling heeft met hoe normale mensen met elkaar praten, laatst staan de jeugd. Ieder crewlid heeft zijn eigen specialiteit en dat vertaald zich naar een type race (straatrace, offroad of achtervolgingen).

In eerste instantie zijn de races nog best leuk. De Frostbite Engine zorgt ervoor dat het er visueel allemaal prachtig uitziet en de verschillende ondergronden ook echt anders racen. Maar na een paar races merk je al snel dat de game een echte arcaderacer is, met nadruk op arcade. Hoewel de races groots opgezet zijn, moet je om de 500 meter door een blauw poortje heen racen, anders wordt je gewoon een stuk teruggezet in de race. Het gevoel van vrijheid en groots opgezette races voelen hierdoor ineens heel nauw en klein. Na een paar kleine races volgt er altijd een groot event, waar alle drie de disciplines bij elkaar komen met veel bombastisch geluid en een nog indrukwekkendere samenstelling waarbij je continu switched van crewlid. Dit zijn de races die wel leuk zijn, maar te weinig voorkomen om de game aantrekkelijk te houden.

Maar de shit gaat echt aan wanneer je losgelaten wordt en je zelf je evenementen (duur woord voor races) kan kiezen. Elke race heeft bepaalde kenmerken, waarvan het type race en het minimale niveau van de auto waarvan EA het nodig acht om de race te winnen. Je begint natuurlijk met een prut auto en normaliter kun je een auto upgraden of een nieuwe kopen en zo klim je verder de game in. Echter, bij Need for Speed Payback niet. EA heeft iets bedacht dat de game echt een nekschot geeft.

Na elke race krijg je namelijk een zogenaamde Speedcard. Elke auto heeft zes onderdelen die je met deze Speedcards kan upgraden. Je krijgt deze kaartjes random, het kan dus zijn dat je in het begin al goede kaarten krijgt, maar net zo goed kun je ook slechte kaartjes krijgen. Echter, je hebt goede kaarten nodig om je auto naar een hoger niveau te tillen zodat je latere races kunt winnen. Uiteraard kun je nog steeds auto’s kopen en verkopen, maar je krijgt net niet genoeg geld om dit vaak te kunnen doen. Je zult dus races meerdere keren moeten uitracen zodat je goede Speedcards krijgt. En eenmaal een kaartje toegekend aan een auto, dan kun je deze niet meer toewijzen aan een andere auto. Het is misschien flauw om te zeggen dat EA dit expres heeft gedaan om zo het kopen van kaarten te pushen, maar het vernaggeld wel de hele game.

Need for Speed Payback zag er zo veelbelovend uit op de E3 dit jaar. Natuurlijk had ik rekening gehouden dat de game zou kunnen tegenvallen. Natuurlijk wist ik dat de races waarbij je continu wisselt tussen je crew en daarbij de speelstijl ook veranderd niet continu zou zijn. Uiteraard had ik rekening gehouden dat er iets van lootcrates en kaarten in zou zitten, het is tenslotte EA. Maar waar ik geen rekening mee had gehouden is dat de game nu amper speelbaar is dankzij dit systeem. De game is nu al amper speelbaar, en hoe is het straks als de servers offline gaan? Zakt de game dan net als een kaartenhuis in elkaar? EA zegt nu dat ze de boel gaan aanpakken, maar daarvoor is het al te laat. De schade is gedaan en dit kost heel wat uren aan therapie om te vergeten.