Doom (Nintendo Switch)

Voor de release van Nintendo Switch kondigden Bethesda en Nintendo aan samen te werken. Een 'Unprecedented Partnership', als je wil. Skyrim werd al snel aangekondigd, maar verder was het relatief stil. Tot een Nintendo Direct, waarin ports van Doom (2016) en Wolftenstein II werden aangekondigd.

Doom Nintendo Switch

De port is niet inhouse gedaan door Bethesda, maar door Panic Button (die ook verantwoordelijk zijn voor de port van Rocket League). Het is indrukwekkend wat de ontwikkelaar heeft weten te bereiken met Doom voor Nintendo Switch. Om te beginnen is de gehele game intact gehouden. Wat je krijgt op de andere platformen (minus de Snap Map), is ook hier aanwezig. Alle content, inclusief DLC, de online multiplayer en natuurlijk de kick-ass singleplayer campaign.

Een voordeel van deze versie van Doom is natuurlijk dat hij in handheld-modus te spelen is. Wil je even knallen in de trein, op de pot of gewoon onderuitgezakt in bed? Dat kan. Wel is aan te raden om de settings ietwat aan te passen. De sensitivity van het mikken staat nogal hoog, waardoor de game lastig te spelen is met de kleinere Joy-Cons. Persoonlijk heb ik de Y-sensitivity op 12 gezet en de X-sensitivity op 7, wat de game een stuk prettiger maakt om te spelen.

Doom Nintendo Switch 2

Uiteindelijk zijn er wel overduidelijk problemen met de port: er is veel ingeleverd om de port mogelijk te maken. Resolutie, FPS, grafische details, stabiliteit: alles is een stuk minder. In het beginsel is de game al terug gezet naar 30 FPS (60 op andere platforms) en de resolutie is maximaal 720p. Draaide de game stabiel met deze cijfers, dan was er weinig aan de hand. Helaas is dat niet het geval. Er is onthutsend veel blur aanwezig en zeker in drukkere gevechten later in de game kun je de fps op één hand tellen. En hoe drukker de actie, des te lager de resolutie. Het voelde alsof de game in ieder geval vaker geen 720p was dan wel, iets wat je niet wil hebben natuurlijk. De game kan mooi zijn, zeker in het begin als het allemaal nog relatief rustig is. Helaas kan de game dit niet vasthouden.

Nu vind ik persoonlijk grafische details in een snelle shooter als Doom minder belangrijk dan de performance, maar in 'the heat of the moment' kan de hoeveelheid blur en textures die je vindt op een Switch toch storend zijn. De cap op 30 FPS kon ik vrij snel aan wennen, al is dat natuurlijk voor iedereen anders. De één zal zweren bij Doom op 60 FPS, de ander ziet het verschil niet. De game speelt en voelt als Doom, maar dan minder mooi met later zware performance-issues. Overigens kom je de issues minder tegen op lagere moeilijkheidsgraden, puur omdat er daar minder vijanden te vinden zijn. De issues zijn helaas niet te missen en doen af aan de ervaring die je van Doom mag verwachten.

De problemen maken de game geenszins onspeelbaar, maar het is wel overduidelijk de minste versie van Doom die je kunt vinden op de markt. Het is een noemenswaardige port waar Panic Button lof voor verdient, maar wellicht hadden er sommige elementen aangepast moeten worden om in ieder geval de performance issues te verbeteren. Kun je leven met de issues, is de game nog altijd een genot om doorheen te spelen. Kun je niet leven met de issues, kan ik je dat niet kwalijk nemen.

• Portable Doom
  • Geen geknipte content
  • Grafisch de minste versie