Horizon Zero Dawn - The Frozen Wilds

HZD-The Frozen Wilds - Een goed gesprek

Collectables
Je kan weer zoeken naar bijzondere objecten in Frozen Wilds en hier kun je ook kaarten voor gebruiken. Eén van de nieuwe toevoegingen is bluegleam, een bijzonder lichtgevend materiaal dat erg waardevol is. Je kunt het vinden met behulp van een kaart of krijgen als beloning voor het doen van zijmissies.

Wapens
Met voldoende bluegleam kun je wapens kopen. De nieuwe Banuk-wapens zijn een stuk sterker dan de Shadow (Carja)-varianten, maar zijn dan weer langzamer met laden. Dit geeft een goede balans, zodat je niet meteen overpowered bent. De meest indrukwekkende wapens kun je verdienen door het doen van quests en deze kunnen ook nog eens verbeterd worden. Hierbij is er balans aangebracht, door de ammunitie duur te maken. Na het doen van een speciale missie, kun je ook je speer modden.

HZD-The Frozen Wilds - Nieuw wapen + nieuwe vijand

Vaardigheden
Een ieder die level 50 heeft gehaald in Horizon Zero Dawn, merkte reeds dat je wel skill points verdiende, maar dat er geen vaardigheden waren om ze aan te spenderen. Nu zijn er twee kolommen bijgekomen. De grootste kolom geeft je allemaal vaardigheden die te maken hebben met je rijdier. Je kan deze sterker maken en repareren, je prooi bespringen en bloemetjes plukken zonder af te stijgen. De kleinere kolom laat je spullen omzetten aan de helft van hun waarde in geld en geeft je een grotere kans op zaken als een hart, huid, bot of lens van je slachtoffer. Dit laatste werkte voor mij alleen in de Frozen Wilds, maar het kan aan het feit liggen dat ik speelde met een reviewexemplaar.

Thema’s
Net als de Nora, gaan de Banuk gebukt onder de last van hun tradities en bijgeloof. De spanning die dit oproept en de strijd van vrijdenkers tegen deze onderdrukking van creativiteit, is een thema dat we reeds kennen van de hoofdgame. In deze uitbreiding komen ook erg veel sterke vrouwen voor. In de lore, de verhalen van vroeger, de helden van nu, overal wordt de nadruk gelegd op krachtige vrouwen en mannen die hen proberen tegen te werken. Dit valt echt op en er wordt zelfs een grap over gemaakt. Een vrouwelijke krijger wil weten van wie Aloy heeft geleerd zo goed te kunnen vechten: kreeg ze haar training van haar moeder of haar zus? Aloy geeft aan, dat ze is getraind door Rost.

HZD-The Frozen Wilds - Aan de kant

Arrogant
Er zijn erg veel personages die uit de hoogte doen tegen Aloy en dit lijken er meer te zijn dan in Horizon Zero Dawn zelf. Als iemand in haar eentje een mijnenwerpende robot van 6 meter en 4 ton neerlegt, dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je meteen laatdunkend doet. Dit gebeurt redelijk vaak en komt daarmee ongeloofwaardig over. Kort gezegd kwam ik veel personages tegen die ik ronduit irritant vond. Enkele individuen waren weer erg tof, maar ik had graag iets meer balans hierin gezien.

Puzzels
Frozen Wilds heeft aardig wat puzzels. Door een bijzondere speling van het lot had ik, op één na, alle puzzel-missies achter elkaar voor mijn kiezen gekregen. De puzzels zijn leuk opgezet, maar helaas komen de gesproken hints van Aloy en NPC’s voor de oplossing veel te snel. Vaak zie je wel dat je ergens op moet klimmen, maar wil je eerst even ‘die kist met loot openmaken’. Om dan meteen al te horen wat je waar moet doen, is vervelend. Helaas zijn in de opties de hints niet uit te zetten.

HZD-The Frozen Wilds - Aratak

Endgame
Het verhaal van Frozen Wilds heeft een mooi en aangrijpend einde, dat je achterlaat met een brok in je keel. Er worden ook veel vragen beantwoord, die je tot dan toe kunt hebben over de achtergronden van Horizon Zero Dawn. Een leuke toevoeging is, dat als je verder bent in de ‘main game’ van Horizon Zero Dawn, je steeds terug kunt komen naar de Frozen Wilds om meer achtergrondinformatie te krijgen over de stand van zaken.

HZD-The Frozen Wilds - Bluegleam + Grafische dip

Ook al is Horizon Zero Dawn één van mijn favoriete games, ik moet toch streng zijn. Omdat Frozen Wilds een zijstap is van het verhaal, kan het nooit zo episch zijn als Horizon Zero Dawn zelf. Hiervoor heb ik reeds beschreven wat mij tegenstaat in het verhaal zelf. Maar er is meer ongeloofwaardig. Aloy klaagt (begrijpelijkerwijs) vaak over de kou. Waarom kan ze dan zonder problemen zwemmen in ijswater? Schade krijgen als je zwemt en een wisse dood als je tussen de ijsschotsen belandt, lijkt mij dan leuker. Ook is het vreemd dat ze geen handschoenen heeft gekregen. Er zijn een heleboel nieuwe pantsers te krijgen en slechts één variant heeft handschoenen. Met je blote handen tegen een ijswand aan klimmen, is in de realiteit niet te doen. Maar laten we wel wezen: we spelen videogames om juist te ontsnappen aan de (regels van de) realiteit. Ten slotte is Aloy niet altijd even mooi getekend. Vreemd genoeg zakt af en toe het niveau van de details ver weg. Ik geef toe dat ik niet bezit over een PlayStation 4 Pro, maar daarmee behoor ik tot de grootste groep PlayStation-gamers. Zulke grote dips in grafische kwaliteit heb ik niet gezien in Horizon Zero Dawn zelf. In voorbereiding op Frozen Wilds heb ik de hele vorige week Horizon Zero Dawn gespeeld, dus het verschil viel mij snel op.

HZD-The Frozen Wilds - Vurige berg

Guerrilla Games heeft niet de kantjes er vanaf gelopen, maar echt werk gemaakt van The Frozen Wilds. Ieder onderdeel aan gameplay is aangepakt, uitgebreid, opgepoetst en aangescherpt. Vanwege de beperkte omvang kan het niet zo goed zijn als de hoofdgame, maar het is zonder enige twijfel de moeite waard om aan te schaffen. Er is zoveel te ontdekken, aan nieuwe omgevingen, bijzondere grondstoffen, andere culturen, achtergrondverhaal over het verleden en het heden en over Sylens, dat het een logische aanschaf is. Voor de prijs van €19,99 ben je aardig wat uren zoet in een nieuw gebied, heb je meer vaardigheden en wapens voor de hele game en meer achtergrondinformatie. Na zo'n 15 uur spelen had ik de hoofdmissies af en bijna de hele kaart gezien, maar nog steeds niet 100% compleet. Horizon Zero Dawn - The Frozen Wilds is een aanrader dus.

• Meer van alles
  • Andere omgevingen, andere cultuur
  • Meer achtergrond