Blu-ray: Baywatch

Eerder deze zomer doken de mannen en vrouwen van Baywatch na jaren afwezigheid weer terug in de bioscopen met een reboot van de TV-serie uit de jaren '90. Nu, vlak voor de donkere dagen, wordt de film op blu-ray uitgebracht om ons vanaf de bank met een dekentje te doen terug denken naar zwoele zomers. Of, zoals bij ons in Nederland, na een vakantie op een tropisch strand.

Baywatch pakt alles wat de TV-serie zo populair maakte en probeert ... feitelijk niet zo heel veel. De film speelt duidelijk leentje-buur bij de vrij recente 21 Jump Street films en neemt daarbij geen blad voor de mond als het om het bronmateriaal gaat. De serie Baywatch wordt namelijk meer dan eens belachelijk gemaakt. De makers hadden voor ogen van deze film een tongue-in-cheeck actie komedie te maken, maar de actie wordt nergens sensationeel en de film is nergens grappig. Ook de personages worden lukraak bij elkaar gezet. Vermoedelijk om te voldoen aan bepaalde eisen omdat deze ook in de serie een rol speelden, maar het grootste deel van de cast is meer dan de helft van de film afwezig. De focus komt enkel op Johnson en Efron te liggen wat jammer is. Als de film zich meer op het ensemble had gericht was de film mogelijk diverser en onderhoudender geweest.

Baywatch: Alexandra Daddario en Zac Efron

Op deze blu-ray vind je een 'Extended edition'. Op de cover of bij de extra's is nergens te vinden wat dit precies betekent, maar na kort onderzoek op Internet blijkt dat er minder dan 5 minuten aan materiaal is toegevoegd. Het extra materiaal is netjes verwerkt in de film, maar het kan nauwelijks een verschil maken met de versie die in de bioscopen is verschenen. Het beeld is kraakhelder zonder een spotje grain. De film wordt bovendien geleverd met een 7.1 Dolby Atmos track. Nu hebben we de schijf niet kunnen testen binnen een Atmos-omgeving, maar op de 5.1-set die we tot onze beschikking hadden klonk de film héérlijk! De schaarse actiemomenten leveren een aantal momenten op die je goed kan gebruiken om je home cinema te demonstreren.

Baywatch: Dwayne Johnson en Zac Efron

De blu-ray is verder voorzien van drie featurettes. Deze gaan alle drie helaas niet dieper in op het maken van de film en komen niet verder dan het bekende promotiepraatje. In de eerste featurette stelt de cast zich voor en leggen ze uit hoe belangrijk Baywatch voor hen was. In het tweede onderdeel wordt teruggekeken op het tv-fenomeen maar ook hier krijg je geen nieuw inzicht in het creatieproces. Tot slot is daar een korte flm over de stunts van de film, maar ook hier voert het six pack van Zac Efron de boventoon. Het enige nieuwe stukje aan informatie uit deze drie featurettes is dat Dwayne Johnson kennelijk lekker ruikt. Dat is altijd een leuke anekdote voor op feestjes, dus die kan je in je zak stoppen. Het bonus pakket wordt afgerond met een aantal 'deleted scenes' die dus zelfs deze 'extended edition' niet gehaald hebben.

Nee, de film was niet de kaskraker die men had gehoopt en de film krijgt een bijpassende blu-ray release. Door er een 'Extended edition' van te maken proberen ze een aantal extra schijfjes aan de consument te slijten zo vlak voor de feestdagen. Helaas is dit een aankoop die alleen voor die-hard fans van Baywatch, Dwayne Johnson of Zac Efron geschikt is.