Spark of Light

De Samsung Gear VR en Google Daydream zijn headsets voor je smartphone om virtual reality mee te kunnen ervaren. Het is niet zo mooi als bijvoorbeeld een Oculus Rift, maar wel een stuk betaalbaarder. Nu is er eindelijk een kwaliteitsgame die je hiermee kunt spelen.

Spark of Light - Poster

Verhaal
Spark of Light draait om een kleine jongen met een raar pakje aan, genaamd Nerow. Hij is in een wereld waar een gebrek aan licht is. Gelukkig heeft hij de gave om vuurvliegjes op te laden. Met deze vuurvliegjes kan hij beter om zich heen kijken, apparaten van energie voorzien en medebewoners inspireren (andere) dingen te doen. Zonder licht is Nerow bang en dat hoor je.

Er is geen gesproken taal in Spark of Light, wat het een stuk toegankelijker maakt. Nerow slaat kreetjes uit en zegt iets als ‘mamime loehoe’ als hij een vuurvliegje oplaadt. Er zijn verschillende scenes met puzzels op te lossen. Als je goed oplet, dan ontvouwt er zich een verhaal met leuke details. De machines die je bedient doen denken aan Steampunk, maar werken dus op vuurvliegjes. De wereld doet erg sprookjesachtig aan en Nerow lijkt op een jongetje dat erin ronddrentelt in een te grote groene pyama.

Spark of Light - Nerow

Virtual Dreamscape
Je duikt steeds in een scene, die zich helemaal om je heen ontvouwt. De gamewereld is dus echt in 360 graden om je heen. Je moet dan ook steeds om je heen kijken en zoeken naar hints, vuurvliegjes, lampen en apparaten waar je mee kunt interacteren. Deze levels noemt de Eindhovense ontwikkelaar Pillow’s Willow een ‘virtual dreamscape’, wat fungeert als een gigantisch poppenhuis-diarama. Dit concept willen ze meenemen naar andere games, die uitkomen op bijvoorbeeld Oculus Rift.

Vervolg

Pillow’s Willow is van plan een hele game-serie te maken in deze bijzondere wereld vol virtual dreamscapes. Het vervolg heet Pillow’s Willow (om het overzichtelijk te houden) en draait om een meisje genaamd Willow. Ook zij heeft een veel te grote pyama aan. In Spark of Light zie je Willow al een paar keer voorbijkomen en ze staat ook op de poster. Pillow’s Willow komt uit voor HTC Vive en Oculus Rift. Vroeg in 2018 komt er nog een Pillow’s Willow-game uit voor de mobiele virtual reality-smartphone apparaten. Dit is Reef Quest en het speelt zich af in de oceaan.

Spark of Light - Vang de vuurvlieg

Presentatie
Hetgeen wat je meteen opvalt aan Spark of Light is de kwaliteit van de tekeningen. Het artwork is heel verzorgd en goed gedaan. Dit maakt het een stuk interessanter en leuker dan andere games op Samsung Gear VR. De puzzels zijn goed verzonnen. Ik zat een paar keer een hele tijd ergens vast en wist niet hoe ik verder kon. Toen ik er een paar dagen later nog eens naar keek, wandelde ik zo door het level heen. De verschillende scenes hebben ook echt een ander karakter en andere puzzels. Ook haken ze allemaal op elkaar in: wijzigingen die je in een scene aanbrengt, zie je terug in de daaropvolgende omgevingen.

Spark of Light - Wereld 2

Breed publiek
De leuke tekeningen en het gebrabbel laten je misschien denken dat Spark of Light een simpel spelletje voor kinderen is, maar dat is dus niet zo. Het is zeker toegankelijk genoeg voor een casual gamer en een mooie kennismaking met het virtual reality-genre voor de beginnende gamer. De soms lastige puzzels en de originele opzet geven in ieder geval ook de doorgewinterde gamer een leuke uitdaging.

Spark of Light - Bliksembezoek

Spark of Light is erg mooi gemaakt met een leuk uitgangspunt. De puzzels zijn uitdagend genoeg voor hardcore gamers en de presentatie laagdrempelig voor beginners. Dit is een spel dat eindelijk de grenzen van Samsung Gear VR en Google Daydream opzoekt op een goede wijze. Spark of Light is verkrijgbaar voor €4,99.

• Mooie tekeningen
  • Leuke presentatie
  • Puzzels soms lastig