Atomega

Toen ik hoorde dat Ubisoft, en dan met name de makers van Grow Home, een shooter ging maken, werd ik behoorlijk enthousiast. Atomega is een shooter met een twist die het leuker maakt, maar wel kleinschalig is.

Atomega

Atomega is alleen online beschikbaar en speelt zich af in een wereld met tot maximaal acht mensen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren en dat doe je niet alleen door tegenstanders kapot te schieten. Je moet namelijk blokken pakken tijdens het spelen en op die manier steeds groter worden. Je begint het spel als een simpele atoom om vervolgens uit te willen groeien naar de grootste vorm die er is in het spel: de Omega vorm. Door steeds blokken op te rapen die verspreid liggen over de arena zul je steeds iets groter worden. Dit wordt aangegeven door een soort groei-balk in beeld. Iedere vorm maakt je sterker en geeft krachtigere aanvallen. Omega is de grootste en sterkste vorm die er is en stelt in je staat om tegenstanders makkelijk kapot te maken, maar er zit ook een keerzijde aan. De Omega vorm is groot en log en beweegt niet makkelijk door het veld heen. Hierdoor word je ook weer een makkelijk doelwit voor anderen. Naast dat je heel groot bent wordt er ook aangegeven op de mapkaart waar de Omega zich bevindt. De sterkste vorm blijf je maar tijdelijk en je zult dus blokken moeten blijven pakken om deze vorm te behouden. Daarnaast is ook niet alles meer toegankelijk als je groot bent. De kleine gangetjes etc. kun je niet meer in. Door Middel van een escape kun je dan ontsnappen, maar dit gaat wel ten koste van je kracht en dan drop je dus een level qua vorm.

Atomega

Het spel is erg tactisch en is iedere keer anders. Doordat je aan het strijden bent om zo snel mogelijk de grootste vorm Omega te worden, zullen andere mensen ook steeds meer op jou gaan focussen. Hierdoor kun je wel de grootste zijn, maar zeven anderen zullen vol de aanval op jou inzetten en hierdoor ben je zo weer terug bij af. De learning curve in het spel is erg makkelijk en dit maakt het ook snel leuk. Ook omdat mensen met wie je speelt al snel de basics goed onder controle hebben. Grootste nadeel is het feit dat er maar een kaartmap is. Hierdoor wordt het heel snel saai en zul je merken dat anderen vaak dezelfde tactiek gebruiken. Hier moeten ze echt iets voor vinden anders raken ze spelers snel kwijt en aangezien het online-only is kan dit het spel kapot maken als er geen fan-base meer is.

Atomega

Atomega is een leuk spel met een paar gevaarlijke nadelen. Ik had het leuk gevonden als er ook iets van een single-player -modus was geweest. De statische arena die er is moet echt anders. Maak de mapkaart dynamisch zodat hij iedere keer iets anders is of kom met meer arena’s. Anders denk ik dat Atomega snel voorbij is, want als je niemand hebt om mee te spelen houdt het op. Dat gezegd hebbende is het grafisch soepel, simpel en mooi. De variatie die er is doordat je van Omega naar Atom als vorm kan gaan maakt het erg leuk spelen. Er komt veel tactiek bij kijken en je bent niet lang bezig om het spel helemaal door te hebben. Ik hoop dat dat ze het spel nog gaan voorzien van extra content want op dit moment is dat echt te karig en dat is jammer want het is echt een heel leuk spel.

• Gameplay is leuk
  • Tactisch erg sterk
  • Makkelijk te leren