CD: Miley Cyrus - Younger Now

Vaders van Miley Cyrus-fans kunnen weer rustig ademhalen. Miley’s twerkfase is voorbij, ze schommelt niet meer stoned heen en weer op een sloopkogel en het voormalige wild child heeft zelfs afstand gedaan van alcohol. Bij een nieuwe Miley hoort natuurlijk een nieuw album! En voor dit album kun je je cowboylaarzen weer uit de kast halen…

Youger Now-Miley-LMG
Openend met het tikkende geluid van regen op een dak, het gekwaak van kikkers en enkele gitaarakkoorden, merk je direct dat Miley’s muzikale tijdperk van feestjes, drugs en wild gedrag voorbij is. Miley’s zesde album Younger Now gaat terug naar haar country roots; iets dat onvermijdelijk was, gezien het feit dat Miley de dochter is van countryzanger Billy Ray Cyrus en petekind van miss Dolly Parton.

Na haar Bangerz-tour werd het even stil rondom de geboren Tennessee’er. Tot daar ineens het catchy ‘Malibu’ was; een liedje vol Californische zonneschijn en hartjes en een liefdesverklaring naar Miley’s verloofde Liam Hemsworth. Een totaal nieuwe sound, maar één waar we best aan konden wennen.

Mocht je daar ook zo over denken, dan stelt Younger Now je niet teleur. Het album, dat het best omschreven kan worden als pop met een country-folksausje, bevat elf nummers en ruim veertig minuten aan muziek.

Het eerste nummer van het album, titeltrack ‘Younger Now’, is Miley’s visie op haar verleden. Het neemt de luisteraar op een muzikale reis, beginnend in het heden, en gaat steeds verder terug in de tijd. “No one stays the same”, zingt de zangeres en dat blijkt meer dan ooit uit Miley’s omslag van absoluut wild child tot countryprinsesje.

Hoewel de teksten op het album niet altijd je-van-het zijn en soms zelfs clichéwaardig (“Like the grass, I watched us grow”), probeert Miley weldegelijk een statement te maken met enkele nummers. Zo gaat de folksy country-ballad ‘Inspired’ over haar zorgen over klimaatverandering en hint ‘Rainbowland’, een duet met Dolly Parton waarin het duo droomt over een utopia, naar Miley’s LGBTQ-activisme. Het laatstgenoemde nummer heeft daarnaast een echte country-sound en bevat bewonderenswaardige harmonieën.

Miley Cyrus en Liam Hemsworth
Miley Cyrus en Liam Hemsworth

Hoewel Younger Now in de categorie country-pop thuishoort, is er weldegelijk wat variatie op die sound te horen op het album. Zo is het nummer ‘Thinkin’’ een vage terugblik naar R&B-pop-Miley. Iets wat hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met producer Oren Yoel, die al de instrumenten bespeelt en binnenkwam in het Bangerz-tijdperk. Ook ‘Love Someone’ heeft wat weg van Miley’s oude sound, met boze meisjes-teksten als “It’ll be a cold day in hell before I’d ever be your wife”.

Miley heeft heel wat meegemaakt op liefdesgebied in de afgelopen paar jaar. Niet alleen werd ze gedumpt door haar verloofde Liam Hemsworth – met wie ze inmiddels weer samen is – ook experimenteerde ze met vrouwen in de Bangerz-fase (luister vooral even naar ‘She’s not him’). Het is dan ook geen verrassing dat Younger Now een trio van liefdesliedjes bevat: ‘Week Without You’, dat niet echt blijft hangen, het melancholische ‘Miss You So Much’ en het pakkende ‘I Would Die For You’.

De folksy country-sound past perfect bij Miley’s krachtige stem, die gemakkelijk wisselt tussen lage en hoge noten. Iets wat goed naar voren komt in het melodieuze en door de beat bijna hypnotiserende folknummer Bad Mood.

Younger Now luistert fijn weg en wisselt tussen meer upbeat en rustige nummers. Misschien is het album niet het meest opmerkelijke van het jaar en ook niet het meest opvallende in haar repetoire, maar het bevat meer hart en persoonlijke input dan veel andere popalbums en daarvoor verdient Miley credits. En mocht je stiekem teleurgesteld zijn in Miley’s nieuwe sound, dan is er nog geen man overboord. Immers: “No one stays the same” en country-Miley kan zo weer verleden tijd zijn.