Blu-ray: Wonder Woman

Eens in de zoveel tijd komen er titels voorbij in de filmwereld waardoor een groot publiek wordt aangetrokken, maar dat tegelijkertijd wordt verdeeld door de verschillende mate van consensus over het eindproduct. Zo'n geval was Wonder Woman ook toen Diana of Themyscira de bioscopen in vloog. FOK! bekeek deze hit nog een keer op blu-ray en daaruit zijn een paar conclusies af te leiden.

Diana Prince heeft als klein meisje altijd de wens gehad om mee te vechten met de Amazones op haar eiland Themyscira. Tegen de wil van haar moeder, Hippolyta in, besluit Diana te trainen om een onverslaanbare krijgster te worden. Wanneer de Amerikaanse piloot Steve, gespeeld door Chris Pine, op het eiland strandt en vertelt over een grote oorlog die gaande is in de buitenwereld, houdt niets Diana tegen om daar te vechten voor gerechtigheid. Ze gelooft dat de oorlog wordt geleidt door Ares, de god van de oorlog, en is vastbesloten hem te verslaan. Samen met Steve verlaat Diana haar vertrouwde eiland en reizen ze af naar Londen om informatie in te winnen en een goed team samen te stellen. Wat volgt is een groot en emotioneel gevecht om de mensheid te redden. Vechtend in deze alles vernietigende oorlog, zal Diana haar volledige krachten en haar ware lot ontdekken.

Wonder Woman werd door sommigen onthaald als het feministische icoon dat deze tijd nodig heeft en waar het volgens dat publiek ook in slaagt. Daar valt echter tegenin te brengen dat de handelingen die Diana onderneemt allesbehalve feministisch zijn. Ze komt zeker voor zichzelf op en laat zich absoluut niet ondersneeuwen, zelfs niet als ze met een kamer gevuld met generaals het woordt neemt en vertelt waar de missie volgens haar op moet uitdraaien. Echter, de plot van de film draait nog steeds om het eeuwenoude 'vrouw is afhankelijk van man om te slagen'. Dat een hoofdpersonage wordt gebruikt om nog steeds te voldoen aan deze plotwendingen, maar daarin zich onafhankelijk ook voortbeweegt, is iets heel anders dan het neerzetten van een feministisch boegbeeld. Er zal nog veel gesleuteld moeten worden aan de verhaallijn van de vervolgfilm, wil dit personage echt gezien worden als dat icoon zoals Diana door sommigen werd neergezet. Wel is er natuurlijk een begin gemaakt in de trend van vrouwelijke superhelden. En dat werd een keer tijd, na het tenenkrommend slechte Catwoman, waarin Halle Berry zich overduidelijk voor schut laat zetten door de vage verhaallijnen en motivatie van het personage an sich.

De sets zijn adembenemend in beeld gebracht. Zo ziet Londen in de tijd van de Eerste Wereldoorlog er ook echt uit als er te verwachten valt; smerig en chaotisch met de adem van de oorlog in de kraag. Zoals Steve zegt is het niet voor iedereen en dat straalt de setpiece die in elkaar is gesleuteld ook echt uit. Daarin is tegelijkertijd ook weer een minpunt te herkennen. Diana heeft het het eerste deel van de film constant over dat ze nodig naar het front moet. Daar moet Steve haar mee naartoe nemen. Wat de scenarioschrijvers echter hebben vergeten is dat het front in de Eerste Wereldoorlog zich verspreidde over vele duizenden kilometers en valt er dus niet te spreken over 1 front. Dat wordt al helemaal duidelijk wanneer Wonder Woman zich (in een overigens geniaal geregisseerde scène met een aantal vechtsequenties waar vele superheldenfilms nog een puntje aan zouden kunnen zuigen) door het niemandsland en door het voorfront heen vecht en de dorpelingen aan de andere kant doen alsof ze de oorlog hebben gewonnen. Het is gewoon historisch onjuist en geeft een vertekend beeld van de tijd waarin de film zich afspeelt. Daarvoor kan natuurlijk altijd nog het excuus worden ingezet dat het daarom niet draait in dit genre, maar het zijn details waar scriptschrijvers en zelfs de regisseur een zegje in hebben. Het had ze gesierd als ze hier wat beter waren ingedoken en zo de geschiedenis daadwerkelijk eer aan zouden hebben gedaan.

Daarnaast is er een einde aan de film dat erg lang aanvoelt, maar tegelijkertijd wordt dat te lange einde wel goedgemaakt door een aantal fantastisch uitziende vechtscènes. Wonder Woman zal haar opwachting maken in Justice League en het is dan ook te hopen dat ze in ieder geval in de vechtscènes van die film ook op deze manier in beeld wordt gebracht. De home video-uitgave van deze film wordt door een aardig lijstje aan extra's begeleid die het zeker de moeite waard maken om deze film in huis te halen. De film zelf weet op een aantal punten de kijker een enorm genot te bezorgen, maar laat op de weg daar naartoe ook zeker wat steken vallen. Wonder Woman 2 draait vanaf 13 december 2019 in de bioscopen en het is dan ook smachtend afwachten of de regisseur en de schrijvers hebben geluisterd naar de kritiek en tegen die tijd het totaalplaatje weten af te leveren. En wat dat is, mag de kijker voor het overgrote nog steeds zelf bepalen.

Wij geven deze blu-ray ook weg! Klik hier om mee te doen.