Forza Motorsport 7

Iedere twee jaar is het inmiddels hetzelfde riedeltje, je mag in het begin van je carrière in Forza Motorsport plaatsnemen in één van de dikste nieuwe bakken die de game te bieden heeft, vervolgens mag je zelf een klein hatchbackje uitzoeken en ervoor zorgen dat je zélf die dikke bak kan betalen. Het voelt in Forza Motorsport 7 wederom vertrouwd, maar ook een beetje ... leeg en nutteloos.

De dikke bak dit jaar is overigens de 2018 Porsche GT2-RS, die je aan het begin van de game aan de tand mag voelen op het nieuwe circuit in Dubai. Althans, aan de tand voelen ... Net zoals in de laatste paar delen kan je nou niet zeggen dat je echt zelf rijdt in die introductierace. Alle assists staan aan, inclusief het feit dat de game zelfs voor je remt. Het enige wat je doet is het gaspedaal vol inhouden en een beetje bijsturen. Ik heb me persoonlijk altijd wel geërgerd aan de vreemde manier waarop de game wordt geïntroduceerd aan de consument, het voelt ondermijnend, alsof de speler voor het eerst in zijn leven een controller vastheeft. In voorgaande delen was die ergernis snel verdwenen door het gevoel van perfectionisme in het team van Turn 10. Forza Motorsport 7 mist dat.

Eerlijk is eerlijk, zodra ik eenmaal alle assists heb staan zoals ik ze graag heb, rijdt Forza 7 weer geweldig, zoals we van de franchise gewend zijn. Gameplay is altijd koning en Turn 10 heeft wat dat betreft weer uitstekend zijn werk gedaan. Natuurlijk is het geen hardcore simracer, maar het is toegankelijk en leuk. Tel daarbij op dat Forza Motorsport 7 het meeste aantal auto's en locaties om op te racen ooit in een Forza-game heeft, en er lijkt niets fout te kunnen gaan. Fout.

In het begin van je carrière lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn, je rijdt een paar korte races, je levelt up en de credits stromen binnen. Dan zit je eerste kampioenschap erop en bij een nieuw kampioenschap hoort uiteraard een nieuwe auto. Wat gelijk opvalt is dat niet alle auto's vanaf het begin beschikbaar zijn. Niet omdat je niet genoeg credits hebt, maar omdat de zeldzamere auto's letterlijk vergrendeld zitten. Je moet eerst je garage uitbreiden om je zogenoemde 'Collector's Score' te verhogen, en zo nieuwe auto's te ontgrendelen. Op zichzelf geen probleem, het is een originele manier om ervoor te zorgen dat spelers niet direct in de duurste hypercars zitten. Bovendien is de grind naar het hoogste Collector's Level niet uitzonderlijk lang.

Wat wél een probleem is, is dat zodra je deze auto's na uren spelen wel ontgrendeld hebt, je nog steeds niet genoeg credits hebt om je ook maar 10% van die hypercars te kunnen veroorloven. Het aantal credits dat je uitgekeerd krijgt per race is werkelijk belachelijk laag, en je hoeft geen rocket scientist te zijn om te realiseren wat de reden daarvoor is: loot boxes. Jazeker, Forza Motorsport had al eerder microtransacties, maar nu is het zodanig infiltrerend dat het de ingame economie verstoort.

Microsoft is hiervoor al gedeeltelijk door het stof gegaan, door de bonus die VIP-leden (een VIP-lidmaatschap moet met echt geld worden aangeschaft) krijgen flink te verlagen. Na een stormvloed van klachten daarover heeft Microsoft aangekondigd dit terug te draaien, maar dit is op het moment van schrijven nog niet terug te zien ingame. Het gebrek aan credits komt niet alleen door lage winstbonussen, maar er zijn ook andere venijnige trucjes toegepast. In vorige Forza Motorsport-games kon je altijd met een bepaalde auto racen, en de AI paste zich aan jouw auto aan. Niet in deel 7. Er wordt van je verwacht dat jij je aanpast aan wat de game wil dat je doet. Dat wil dus zeggen, als je een bepaalde auto wil, word je verplicht er gelijk enkele upgrades bij aan te schaffen. En zo wordt je credits-balans dus kunstmatig laag gehouden