Fire Emblem Warriors

Voor Wii U verscheen Hyrule Warriors, een redelijk succesvolle crossover tussen Dynasty Warriors en The Legend of Zelda. Voor Switch verschijnt deze week Fire Emblem Warriors, de tweede crossover, dit keer met Fire Emblem in de hoofdrol.

Fire Emblem Warriors Special

De Musou-games, dus ook Fire Emblem Warriors, kenmerken zich door grootse veldslagen en verslavende gameplay. Wat is nou leuker dan honderden, zo niet duizenden, vijanden uitschakelen in grootse combo's, spectaculaire specials en diverse personages steeds sterker maken? Er is vast wat te verzinnen, maar de formule werkt nog altijd. Naast het neerhakken van vijanden zijn er ook objectives, die voornamelijk bestaan uit het overnemen van specifieke punten op een map of uitschakelen van specifieke vijanden. Denk aan een Mage die met een magische barrière een gebied afschermt of een Cavalier die versterking haalt. De gameplay is simpel, combo's makkelijk uit te voeren en het geheel is oh zo vermakelijk.

In Fire Emblem Warriors zijn natuurlijk veel invloeden vanuit Fire Emblem overgekomen. Denk aan de speelbare personages, de support-interacties (inclusief pair-up), de weapon triangle en meer. Het maakt het geheel tactischer, omdat je met de juiste units en juiste deployment een groot voordeel kunt krijgen tegenover de tegenstander. Dit betekent slimmere resource management en regelmatig wisselen van personages, wat gelukkig mogelijk is gemaakt. De weapon triangle houdt simpel gezegd in dat Archers sterk zijn tegen Flying Units, Sword Units zijn sterk tegen Axe Units, Axe Units zijn sterk tegen Lance Units en Lance Units zijn weer sterk tegenover Sword Units. Deze invloed is niet te onderschatten: de juiste match-up geeft een enorm voordeel, voornamelijk merkbaar in de gedane hoeveelheid schade.

Fire Emblem Warriors Overview

Daarnaast zijn er natuurlijk nog wapens om te equippen, die ook weer speciale attributen hebben. Sommige attributen maken simpelweg een combo sterker, maar er zijn ook bijvoorbeeld Armourbreakers, die een unit een voordeel geven tegen units met een dik pantser. Zo heb je ook attributen die een voordeel geven tegen paarden, lances en ga maar door. Je ziet dat dit de game een stuk tactischer kan maken (je moet er voor kiezen natuurlijk), aangezien je eerste de map kan bekijken, kan bestuderen wat voor soort units je tegenkomt en gebaseerd hierop je line-up kunt aanpassen. Het is lang niet altijd nodig, zeker op de lagere levels niet, maar ga je op Lunatic aan de slag of de moeilijkere missies in History Mode is dit zeker essentieel om te slagen met een zo hoog mogelijke score.

History Mode is wat mij betreft het beste aan de game. In History Mode herleef je bepaalde stukken uit voorgaande Fire Emblem-games. Denk aan de eerste missie uit Fire Emblem Awakening of de missie waarin je moet kiezen voor Hoshido of Nohr uit Fire Emblem Fates. Het is fanservice ten top en biedt tegelijkertijd de grootste uitdaging in de game. Daarnaast zijn er items (en heroes!) die je enkel door het uitspelen van de History Mode Maps kunt verdienen, dus het loont zeker om hier aan de slag te gaan. Ook zijn de objectives hier gevarieerder dan in de Story mode, waardoor de game de interesse weet vast te houden. Maps voor deze modus zijn te verdienen door bepaalde elementen uit de Story Mode te verslaan en door plaatjes te verzamelen bij Ana. Hier moet je specifieke doelen voor behalen in diverse missies. Soms lastig, soms gemakkelijk, grindy van nature maar dat is heel de game. Gelukkig hebben ze het wel gemakkelijker gemaakt om gouden items, die relatief zeldzaam zijn, te verkrijgen. Je kunt ze nu krijgen door de banden tussen je personages te verbeteren, wat gebeurt door ze samen te laten vechten.

Fire Emblem Warriors Pegasus

Wat me ook positief verraste aan de game is de introductie van een 'Performance Mode'. Deze optie is alleen beschikbaar in de Docked Modus van Nintendo Switch en laat de game draaien in 720P/60FPS in plaats van 1080P/30FPS. Het maakt de game een stuk vloeiender om te spelen, dus mocht dit je voorkeur hebben is dat een goede optie. De game is prima speelbaar op minder dan 60 FPS. Het meeste van de game heb ik doorgespeeld samen met mijn vriendin en slechts in de allerdrukste situaties heb je last van (korte) framedrops. Helaas brengt de multiplayer wel andere problemen met zich mee. Het meest opvallende is het plotseling verschijnen en, nog irritanter, verdwijnen van vijanden. Niets is irritanter dan een objective willen innemen om vervolgens de baas die je moet verslaan om dat te doen regelmatig weg te zijn flitsen. Een paar seconden later keert hij weer terug, maar dan is de combo al verziekt. Of nog erger, hij is ontsnapt uit je special. Dit leek voornamelijk te gebeuren wanneer we ons bevonden aan verschillende kanten van een map, waardoor het lijkt alsof de game moeite heeft om dit te renderen. Framedrops kan ik hebben, maar dit zorgde er regelmatig voor dat de core-gameplay werd gehinderd en dat is erg irritant.

Ook is de line-up van personages jammerlijk. Het is natuurlijk een persoonlijk iets, maar voor een game waar fanservice hoog op het vaandel staat ontbreekt het aan variatie. De meeste games komen uit de recente Fire Emblem-games voor Nintendo 3DS, een klein drietal uit Fire Emblem: Shadow Dragon nog dan nog twee uit overige titels. Het overgrote deel van de Fire Emblem-serie wordt vergeten, maar daar houdt de ellende niet op. In de game verschijnen personages met voice-acting, modellen en een rol in de singleplayer die niet speelbaar zijn. Oboro, Owain, Navarre en Niles worden ongetwijfeld bewaard voor de al aangekondigde DLC, maar het is jammer dat ze niet bij de basis horen. Zeker als je nagaat dat de cast van 25 speelbare personages al klonen bevat met een identieke moveset. Tevens zijn er geen speelbare Armour-units, dus waarom een Black Knight, Hector of gewoon een Effi niet zijn toegevoegd is me een raadsel. Laatste klacht: er zijn ook geen speelbare slechteriken, ook een gemiste kans.

Fire Emblem Warriors is een leuke game om te spelen. De Story Mode is vermakelijk en History Mode is een toffe modus om te doorspelen. De elementen voor de gameplay zijn goede toevoegingen en je merkt dat de makers goed naar Fire Emblem hebben gekeken. Helaas is de line-up teleurstellend in variatie en wordt de multiplayer tegengehouden door ergerlijke performance-issues. Wie weet wat toekomstige patches hieraan kunnen doen. Dit is een game, uiteraard, puur voor fans van de serie en die zullen er ongetwijfeld plezier uit halen, maar er had meer ingezeten.

• Gameplay-toevoegingen prima
  • History mode
  • Performance mode