Project Cars 2

Slightly Mad studios komt na 2,5 jaar met het vervolg op hun ambitieuze simracer Project Cars. Waar de eerste game al enorm veel content bevatte, gaat dit deel daar nog eens een flinke stap in verder. Met alleen al bijna 150 baanconfiguraties (waarvan meer dan 60 unieke banen), een bootlading aan verschillende auto’s in talloze raceklasses en zéér uitgebreide customization opties voor de setups van alle bolides, is er zo verschrikkelijk veel te doen dat een racefan hiermee met gemak de komende koude wintermaandjes door moet kunnen komen.

Project Cars is een serie voor echte liefhebbers van simracers, want even gemakkelijk een race starten en meteen knallen zit er niet echt in. Zonder je bolide goed af te stellen zal je voornamelijk vechten met je eigen auto i.p.v. überhaupt te knokken met de andere tegenstanders op de baan. In de eerste game kwam je met een standaard afstelling vaak al niet zo ver en waren de meeste auto’s onbestuurbaar. Startte je een kart-race of Formule A (in-game versie van F1) dan schoot je al snel naast de baan omdat het ding onder je kont van alles deed, behalve dàtgene waarvan jij wilde dat hij deed. Dit hebben de ontwikkelaars nu wel iets beter aangepakt. Zonder de setup te tweaken zul je nog steeds flink stoeien met de wagen, maar hij is op zijn minst een bocht door te krijgen. In dat opzicht is de game dus wel iets vriendelijker opgezet voor nieuwelingen in de serie of het genre.

Project Cars 2 - F1 (Foto: Bandai Namco)

Het feit blijft echter dat je echt enorm zult moeten spelen met de afstelling van de auto om echt voorin mee te kunnen strijden. Ben je nog geen held in het afstellen van auto’s, dan is er nu een race engineer die door middel van vragen een advies geeft welke instellingen je kunt aanpassen. Merk je dat de auto de neiging heeft om uit te breken wanneer je hard remt voor een bocht? Dan krijg je bijvoorbeeld het advies om de brake bias wat aan te passen. Behaal je de topsnelheid niet op het rechte stuk, verlaag dan de downforce. Deze hulp werkt erg prettig en maakt het mogelijk om zonder veel technische racekennis een aardige setup voor elkaar te krijgen.

De physics van Project Cars 2 zijn sterk verbeterd en dat vertaalt zich in het hanteren van de auto’s. De auto’s zijn behoorlijk onvergeeflijk en het vereist dan ook behoorlijk wat oefening en skill om een snelle en vloeiende lijn over de baan te vinden. De enorme verbetering van weersinvloeden, zo is er een extra slot binnen de race zodat je vier weersomstandigheden binnen één race kunt hebben, hebben een enorme impact op een race. Als het tijdens een race bijvoorbeeld begint te regenen zul je merken dat je langzaam grip begint te verliezen, maar ook dat er zich plassen vormen op het circuit. Als je met slicks bijvoorbeeld zo’n grote plas raakt met alleen de rechterwielen van de auto, dan klapt de auto ook direct naar rechts en zul je goed moeten tegensturen om niet vol in de vangrail te knallen. Je auto op de baan houden op een bevroren baan (zelfs met banden met spikes) is bizar moeilijk. Het geeft dan ook een bijzondere race als je met zijn allen 80 km/u rijdt op een racetrack omdat de auto anders echt niet te houden is.

Project Cars 2 - Rain (Foto: Bandai Namco)

Een nieuwe toevoeging aan Project Cars 2 zijn manufacturer- en invitational events welke je kunt vrijspelen gedurende de game. De eerste vereisen een aantal kilometers in auto’s van een bepaald automerk, de andere speel je vrij als je bepaalde milestones behaalt. Dit is vergelijkbaar met wat we bijvoorbeeld van Forza kennen. Er zijn verder wat kleine aanpassingen gedaan aan de carrièremodus, waarbij je jezelf meer moet opwerken van lagere raceklassen (als je besluit hier in te starten) naar de topklassen van de motorsport, de topklasses zijn namelijk dan gelocked en je kunt alleen een Tier hoger als je een kampioenschap hebt binnengesleept. Heb je hier echter geen zin in, dan kun je ook direct starten in bijvoorbeeld een Formula A of Indycar, hier laat de game je dan wel volledig vrij in.

Helaas heeft Project Cars 2, net zoals zijn voorganger, enorm veel last van bugs en een waardeloze AI. Auto’s die in een langzame bocht op elkaar knallen en een toren aan auto’s vormen, penalty’s krijgen terwijl je nauwelijks buiten de baan bent gekomen, tegenstanders die na contact met jouw auto verticaal gelanceerd worden, etc. Ook kun je een goede kwalificatie rijden en op pole position staan, om er in de laatste twee minuten achter te komen dat de AI ineens vanuit het niets vijf seconden sneller is gaan rijden en je alsnog achteraan mag starten. Tijdens één race werd er zelfs een volledige gereden ronde niet eens meegeteld. Zo rijd je op plek 3, kom je over de finish en dan lig je ineens laatste op een ronde achterstand. Zulk soort fouten zijn onacceptabel en verpesten de ervaring dan ook enorm.

Project Cars 2 - Behind the Wheel (Foto: Bandai Namco)

Dan hebben we het nog niet eens over de multiplayer. Op de PlayStation 4 in een lobby komen is al lastig, maar tijdens een sessie (als je er al wel in kunt komen) gedisconnect worden is voor 80% van de gevallen een zekerheidje. Dit zijn ongetwijfeld dingen die nog gepatched kunnen worden, maar deze ellende mag je tijdens de launch toch echt niet meer tegen komen. De ervaring met het eerste deel is helaas dat deze patches toen lang op zich lieten wachten, hopelijk pakt Slightly Mad dat deze keer beter op, anders zullen er snel een hoop mensen af gaan haken. Aangezien de game draait om een goede simulatie en een enorme focus op de community is dat een slechte zaak.

Met alle content en enorme mogelijkheid aan het sleutelen van de bolides is Project Cars 2 een geweldige game voor de die-hard simracers. De physics zijn geweldig en het geeft een enorme voldoening als je na veel tweaken met een setup een dijk van een rondje kunt rijden op één van de vele banen. Op dit moment is het zonder twijfel de game-to-have voor deze mensen. Ook als je wil beginnen met dit type racegames is dit een goede instapper. Ondanks dat de game heel complex kan zijn met alle mogelijkheden wordt je goed aan het handje genomen en is het snel aan te leren.

• Sterke simulatie, fantastische physics
  • Veel conten en enorm veel aan te passen
  • Weersinvloeden met echt impact