Battle Chasers: Nightwar

Battle Chasers: Nightwar is een eerbetoon aan de JRPG’s van weleer, verpakt in de welbekende comic-stijl van Joe Madureira. Daarnaast is het een mooi cadeau aan fans van de comic serie, die ook in Nederland populair is. Deze game zit boordevol content, met hier en daar een ruw randje.

Graphics
Als een tekenaar de vrije hand krijgt in een game kun je mooie creaties verwachten. In het verleden zagen we dat ook met JRPG Shiness: The Lightning Kingdom en de RPG Ghost of a Tale. Met Joe Madureira aan het roer bij ontwikkelaar Airship Syndicate zit dat wel snor. Battle Chasers: Nightwar ziet er heel goed uit. De wereld en de personages zijn prachtig getekend. Wat meteen opvalt zijn de verschillende stijlen die worden gebruikt. De tekenstijl in de grote kaart (waar je ook kunt rondlopen) is anders dan de stijl in bijvoorbeeld een dungeon. Dit werkt, omdat de gameplay in de verschillende modi ook anders is. De in-game animaties zijn ook dik in orde. Tijdens de gesprekken tussen de teamleden wordt er gebruikt gemaakt van statische portretten en stemacteurs. Enige animatie hier was wel tof geweest. Als je achter een object bent, dan zie je (doorgaans) jouw contouren er doorheen. Tijdens het rondlopen in de exploratie-gebieden vervagen de achtergrondbeelden weleens. Dit kan alleen gelden voor de PlayStation 4-versie, maar dat weet ik dus niet zeker. Af en toe zijn er ook framedrops waar te nemen. In het uitgebreide menu is er vaak vertraging bij het wisselen naar een ander submenu.

Battle Chasers: Nightwar - Garrison

Geluid
Battle Chasers: Nightwar wijst de gamer steeds weer op de origine als comic. Het spel begint met een voorgelezen verhaal met tekst en bewegende plaatjes. Later in de game krijg je steeds plaatjes te zien met de stemmen van acteurs die echt hun best doen. De meeste stemacteurs zijn uitmuntend, maar dat zorgt ervoor dat de zwakke broeders meer opvallen. Er is constant een passende sfeermuziek. Rustig met vogelgeluiden in een bos en dreigende ondertonen in een bandietenhol. De uitvoering laat mij af en toe denken aan de muziek van Bastion.

Verhaal
Het verhaal speelt zich af in een wonderlijke wereld met steampunk-achtige machines, fabelachtige mens-dier wezens, tovenaars en monsters. Zo’n plek waar Conan the Barbarian zijn boodschappen haalt. Een groep van vijf avonturiers is op zoek naar aanwijzingen over de held Aramus en de laatste plek in de wereld waar nog mana te vinden is. Eén van de vijf is de jonge dochter van Aramus genaamd Gully die de handschoenen van haar vader zeer effectief kan gebruiken. De anderen zijn een tovenaar, een ridder, een golem en een sexy dievegge. Onderweg wordt hun luchtschip aangevallen door piraten en raken ze van elkaar gescheiden. Je hebt dus meteen genoeg te doen aan het begin van de game. Je hebt in Battle Chasers: Nightwar uiteindelijk de beschikking over zes teamleden, maar je kan maar met drie tegelijk rondlopen en gevechten aangaan. Als je de samenstelling van je groep wilt wijzigen, dan kan je dit bij de herberg (inn) of aan het begin van een dungeon doen.

Tips
Er zijn weinig opties in te stellen. Alleen de taal, het geluid, ondertiteling en een eventuele tutorial kun je kenbaar maken. Ik raad je aan de tutorial-optie aan te zetten. Ontwikkelaar Airship Syndicate is niet van plan je aan het handje te houden en je kan iedere hint keihard gebruiken. Er is een ingame handleiding en dat is erg handig. Bijna alles wordt hier uitgelegd, maar wat mist is de uitleg over de verschillende effecten van aanvallen. Zaken als ‘haste’, ‘sunder’ of ‘chill’ zijn opvallend afwezig. Je kan erachter komen wat ze doen als je in een gevecht zit en ze worden toevallig gebruikt. Er is namelijk de mogelijkheid om statuseffecten van jezelf en je tegenstanders te bekijken. Dit kan echt beter. Gelukkig reageren de ontwikkelaars via Steam redelijk vlot op alle feedback van de fans.

Battle Chasers: Nightwar - Wereldkaart

Verkennen
Er zijn drie soorten gebieden waar je kunt rondlopen: de wereldkaart, de exploratie-gebieden en de dungeons. Op de wereldkaart kun je grote afstanden afleggen, gevechten aangaan, crafting materialen vinden, drinken uit altaren (shrines), interacteren met poorten en portals en ook exploratie-gebieden of dungeons betreden. In exploratie-gebieden en dungeons kun je kiezen met welke van de drie teamleden je rondloopt. Ieder heeft speciale skills om te gebruiken in deze omgevingen. Zo kan de tovenaar een lampje aansteken en kan de dievegge sluipen. In elk gebied zijn er secrets te vinden op de gekste plekken. Sommige doorgangen in de exploratie-gebieden zijn te klein voor Calibretto, de golem. Dan moet je er met een ander teamlid in. Ook kan Gully, het kleine meisje met de grote handschoenen, sommige muren breken om geheime ruimtes te onthullen. De NPC’s die je tegenkomt en je niet meteen aanvallen, hebben doorgaans interessante informatie. Sommige keuzes in gesprekken leveren zijmissies op. Eén ding is wel een beetje vervelend. De personages lopen voor het gevoel ietwat langzaam. Je kan het ook zien, dat de te overbruggen afstanden erg groot zijn. In ieder geval kijkt Airship Syndicate of ze dit kunnen aanpassen.

Battle Chasers: Nightwar - Vechten

Vechten
De gevechten gaan volgens het turn-based JRPG-principe, waarbij er op de ‘initiatief balk’ duidelijk wordt aangegeven wie er wanneer een actie gaat doen. Een gewone actie levert je overcharge op, die bij je mana wordt opgeteld. Mana en overcharge kun je gebruiken voor de sterkere aanvallen of verdedigingen. Daarnaast bouw je gedurende een gevecht steeds meer ‘burst’ op. In tegenstelling tot overcharge, neem je burst mee naar je volgende gevecht. Als je burst-meter vol is, dan kun je een speciale aanval of verdediging doen. Het is de bedoeling om de verschillende effecten van aanvallen met elkaar te combineren. Zo kun je met de ridder een tegenstander laten bloeden, waardoor de ‘obliterate’-aanval van de golem extra schade kan doen. Let wel: je tegenstanders kunnen ook burst-aanvallen doen en samenwerken op verschillende vlakken. De hoeveelheid xp die je krijgt na een gevecht is afhankelijk van het level van ieder teamlid. Een lid met een laag level krijgt misschien 31 xp, maar een ander helemaal niets. Hele lage vijanden geven je geen xp, alleen maar loot. Je kan ook extra xp verdienen door vijanden in één klap dood te slaan, te winnen met volledige gezondheid enzovoorts. Het is een kleine bonus, maar het streelt je ego. Er is buiten de gevechten alleen extra gezondheid te krijgen als Calibretto, de golem, je geneest. Anders moet je rusten in de herberg van het dorp Harm’s Way, maar dan respawnen alle monsters weer.

Battle Chasers: Nightwar - Loot

Loot
Na elk gevecht krijg je xp en loot. Vaak is er op wereldkaart ook extra loot te pakken. Als je een loot kist openmaakt, dan komt de informatie wat je hebt gevonden na elkaar in beeld in willekeurige volgorde. De spanning die je voelt in de hoop op iets moois is erg goed gedaan. Dat zo iets kleins als een vertraging in het tonen van informatie zoveel effect kan hebben op je spelervaring is leuk om te ervaren. Voor zover ik heb gemerkt, heb je een onbeperkt grote inventaris. Zaken die je niet meer nodig hebt, kun je bij iedere handelaar verkopen. Er is een handig systeem in je inventaris om meteen te zien welke stats er veranderen bij ieder teamlid, die het object kan gebruiken. Helaas is dit overzicht niet aanwezig als je iets wilt verkopen. Omdat ik vaak geen zin heb om uit te zoeken wat ik niet meer gebruik, verkoop ik zelden wat.

Battle Chasers: Nightwar - Inventaris

Dungeon
De dungeons zijn meer dan alleen plekken om te vechten met monsters en gewond te raken door verborgen vallen. Er zijn ook gokkers en handelaren te vinden in de dungeons. Je kan de handelaren vermoorden, maar dat levert je relatief weinig op. Je kan in de dungeon een kaart vinden met de ligging van de verschillende ruimtes. Als je een vliegende globe (seer stone) vindt, dan worden ook de objecten, vijanden en mogelijke mini-games op de kaart ingevuld. Ik vond een keer een schatkaart, maar heb de schat nog steeds niet ontdekt. Ook zijn er meertjes vol vis te vinden, waar je alleen op je gemak een lijntje uit kunt gooien als je alle monsters in de omgeving hebt verslagen. Hier en daar zijn crafting tables, waar je van alles kunt maken. Ook is er een magische kist te vinden. Als je hier een product in doet, dan verdwijnt de kist. Ergens in de dungeon kun je de kist terugvinden. Het product in de kist is nu magisch beter geworden. Daarnaast zijn er verschillende soorten puzzels op te lossen. De puzzels zijn soms heel goed te doen, zoals onderstaand voorbeeld aangeeft. Bij lastige puzzels heb ik mij ook naar de oplossing kunnen knokken. Voor de boss fight is er een bron met mana, die je één keer mag gebruiken om al je mana aan te vullen. De dungeons zijn behoorlijk groot, maar hebben dan ook portals waarmee je je snel kunt verplaatsen.

Battle Chasers: Nightwar - Puzzel

Crafting
Om iets te kunnen maken heb je een recept of een blauwdruk nodig en natuurlijk grondstoffen. Je kan proberen een object te creëren met minder dan de benodigde grondstoffen. Als het je lukt, dan heb je mazzel. Als het mislukt, dan ben je de grondstoffen kwijt. Maar je kunt ook express meer grondstoffen gebruiken. Hiermee maak je een kwalitatief beter product. Je kan tot maximaal 300% aan grondstoffen gebruiken en dat levert je een epische variant op. Ook hier geldt, dat als je 210%  gebruikt, je geluk kan hebben dat het toch 300% wordt.

Moeilijkheidsgraad
Als je een dungeon hebt gedaan, dan kun je deze nog een keer doen op een hogere moeilijkheidsgraad voor mooiere beloningen. De dungeons worden willekeurig gegenereerd, dus het blijft leuk. Let wel, de dungeons hebben een vaste moeilijkheid. Als je dus te lang wacht, dan is zelfs de Legendary-moeilijkheid aangegeven als ‘very easy’. Andersom kan een dungeon reeds bij de eerste keer aangegeven worden als ‘very hard’. Dit betekent dat je buitensporig veel drankjes nodig hebt om het einde te halen. Even een andere dungeon doen is dan echt aan te raden.

Battle Chasers: Nightwar - Level Up!

Vissen
Er is een mini-game om te vissen, Hier heb je een hengel en aas voor nodig. In het begin lijkt het vissen erg moeilijk, maar een investering in zowel een degelijke hengel als goed aas doet wonderen. Er is een boek, waar je vangsten en je records worden bijgehouden. Je kunt je vis ruilen voor shadow coins, die bij een bepaalde handelaar van pas komen.

Handelaren
Er zijn veel NPC’s te vinden die zaken met je  willen doen en de meeste kom je tegen in het dorp Harm’s Way. Je hebt de standaard beroepen, zoals een herbergier, een smid, een enchanter en een alchemist. Eén van de vele handelaren is een collector. Hij heeft allemaal bijzondere versies van ieder object in de game. Helaas accepteert hij alleen shadow coins. Je kan deze dus verdienen door te vissen of door speciale objecten te vinden in dungeons.

RPG
Er zitten zoveel RPG-mechanieken in Battle Chasers: Nightwar, dat ik ze nu mis in andere games. Alle tegenstanders hebben hun eigen aanvallen, maar die kun je pas zien als je er voldoende van verslagen hebt. De beastmaster geeft je een handig boek genaamd een bestiary. In je bestiary wordt je vooruitgang bijgehouden en zodra je genoeg gesloopt hebt, krijg je ook nog een kleine bonus voor de moeite. Daarnaast geeft de beastmaster je jacht-uitdagingen, die ook weer beloningen opleveren. Vanaf level zeven krijgt een teamlid passieve bonussen genaamd perks. Je hebt een beperkt aantal punten om te besteden aan perks, maar je kan ze na ieder gevecht weer anders neerzetten. In iedere dungeon zijn ook stukjes lore te vinden, die in verschillende categorieën vallen. Heb je een categorie compleet, dan krijg je een vette bonus, zoals een extra perk-punt.

Battle Chasers: Nightwar - Bestiary

Opslaan
Je kan in een exploratie-gebied opslaan, maar bij het inladen van de savegame word je teruggezet naar de wereldkaart en soms ga je ook terug in conversaties. Als je opslaat en de game afsluit terwijl je in een dungeon zit, dan wordt je buiten de dungeon neergezet als je weer verder wilt spelen. De monsters die je hebt verslagen zijn dan nog steeds dood. Dit geeft je ook de mogelijkheid om de dungeon af te maken met een andere groepssamenstelling, of om met Gully alle zwakke muren te slopen voor loot, of om iets anders te gaan doen in de wereld en de dungeon een andere keer af te maken.

Arena
Zodra je je stoer voelt over je aanvalstechnieken, toverspreuken, slim gekozen perks en samenspel van je team, dan kun je je laten testen in de arena. Je kiest eerste de moeilijkheid en hebt vervolgens 20 minuten de tijd om de golven tegenstanders te overleven. Natuurlijk kun je extreem langzaam spelen, maar daar verdien je weinig mee. Als je de golven van jouw moeilijkheid binnen de tijd hebt overleeft, dan zegt de game ‘phase 1 complete’, om vervolgens een tandje bij te schakelen. Ik heb een perk, die mij na ieder gevecht extra gezondheid geeft. Maar als er golf na golf van monsters op je afkomt, dan telt dat allemaal als hetzelfde gevecht. De beloningen op de moeilijkheidsgraad ‘normaal’ zijn leuk, maar niet geweldig. Als je heel veel drankjes gaat gebruiken, dan is de winst beperkt.

Battle Chasers: Nightwar - Arena

Bugs
Van tevoren is er duidelijk aangegeven door ontwikkelaar Airship Syndicate dat er nog wat bugs in de game zitten. Ze hopen deze met de Day 1-patch allemaal eruit te halen. Op de PlayStation 4 ziijn relatief veel laadschermen. Je hoeft niet zo lang te wachten, maar het haalt wel de vaart uit het spel. Vijf keer crashte mijn PlayStation 4 met de foutmelding ‘Error CE-34878-0’. Dit gebeurde telkens op de wereldkaart. Elke keer had de game onthouden waar ik was en mij op die positie teruggezet met volledige gezondheid en mana. Dat is een geluk bij een ongeluk. Ook was ik tijdelijk mijn complete inventaris kwijt. Een opmerkelijke bug liet mij bij een lootkist achter een hek en pardoes viel het hek dicht. Omdat de schakelaar aan de buitenkant zat, moest ik de game opnieuw starten. Ik stond weer buiten de dungeon, maar had al mijn loot nog. Op een ander moment kreeg ik opeens geen loot meer.

Battle Chasers: Nightwar is in mijn ogen erg geslaagd. Er is veel te doen, genoeg lore en verhaal om je mee te vermaken en de goed uitgewerkte gameplayelementen werken prima samen. Geen van de bugs waren gamebreaking en de patch van 1 oktober had een paar bugs reeds aangepakt. Van mij hoefden de shadow coins niet in het spel, maar dit maakt de end game wel aantrekkelijker. Battle Chasers: Nightwar heeft namelijk ook een new game plus mogelijkheid, wat betekent dat je de game nogmaals kunt spelen met behoud van je perks en skills. Even een gevecht hier en daar doen is leuk en je kan dungeons op je gemak in etappes doen. Battle Chasers: Nightwar komt ook uit voor de Nintendo Switch en dat lijkt mij een ideale combinatie. Hopelijk zijn de laadtijden niet te lang op dat platform.

Battle Chasers: Nightwar komt 3 oktober uit voor pc (Windows en macOS), PlayStation 4 en Xbox One. De Nintendo Switch-versie is uitgesteld, maar komt binnenkort.

• Mooie grafische stijl
  • Veel te doen