Asus Zenfone 3 Zoom

2. Launcher en Bloatware

ZenUI

Asus noemt haar launcher voor Android ZenUI. Deze heeft verrassend veel functies, die helaas een beetje verborgen zijn in de app-lijst. ZenUI heeft een tellertje bij apps, zoals Facebook, WhatsApp en Instagram, zodat je weet hoeveel nieuwe berichten er binnen zijn gekomen. Dit is een feature die met Android 8.0 Oreo standaard wordt, maar je kan er nu al van genieten. (Op iPhone bestaat deze functionaliteit trouwens al.) Je kan het aantal pictogrammen op je scherm aanpassen en ook de animaties waarmee je van pagina verandert. Deze kunnen elke keer een willekeurig andere animatie zijn, wat zeker sommigen zal kunnen bekoren. Je achtergrondafbeelding kun je aanpassen met effecten en ook laten meebewegen met de schermen als je daarvan houdt. De kleuren voor je toetsenbord kun je aanpassen en ook met welke zoekmachine je snelzoekt. Helaas kun je niet oneindig scrollen door al je schermen heen. Ook de onderste balk voor meest gebruikte apps kan niet scrollen en de functies van de Terug en Apps-knoppen kunnen niet worden omgedraaid. Er zijn dus wel grenzen aan wat je kan aanpassen, maar er kan erg veel.

Asus Zenfone 3 - ZenUI tweaken
ZenUI tweaken

Thema’s
Je kan de schil van je smartphone aanpassen met een thema. Er is veel keuze, maar het zoeken gaat erg moeizaam, omdat er geen handige filters zijn. Je kan ook thema’s kopen en ze zelf ontwerpen. Als je graag van achtergronden wisselt kan dit leuk zijn. Of een zakelijk profiel voor op je werk en je anime-waifu voor in je vrije tijd. Helaas kun je de pictogrammen niet aanpassen met je eigen thema. Dat kan wel met een gekozen thema. Mocht je serieus een thema willen maken, dan zijn daar genoeg leuke apps voor te vinden.

Geluid
Bij een aantal games gaat het geluid van je muziek naar beneden, zodra je een game opstart. Het is mij niet gelukt dit rare gegeven te verhelpen. Ik game behoorlijk veel op mijn mobiel, maar ik had niet eens door hoe vaak ik daarbij muziek draai. Deze functie moest duidelijk optioneel zijn, want nu is het ongelofelijk irritant. Sowieso lijkt mij andersom logischer: het geluid dempen van de game die je speelt. Dit gebeurt dus niet bij elke game, maar toevallig wel bij de games die ik het meest speel. Er zijn twee games reeds aanwezig op de telefoon, namelijk Need for Speed: No Limits en SimCity BuildIt. Deze hadden het probleem niet. Je kan ook niet afzonderlijk meldingsgeluiden instellen voor verschillende apps. Een apart geluid voor je e-mails of WhatsApp is dus niet mogelijk. Dit kan ook niet op iOS en sommige Androids, zoals OnePlus. Toestellen van Samsung kunnen dit trouwens wel. Je kan wel je beltoon aanpassen, maar dat lijkt mij logisch.

Asus Zenfone 3 - Thema's & Bloatware
Thema's & Bloatware

Bloatware
Er zijn aardig wat programma’s van te voren geïnstalleerd door Asus. Ik wil meteen opmerken dat de opvolgers van de Zenfone 3 de meeste van deze programma’s missen. Op zich heb ik weinig problemen met bloatware, want ik gooi het doorgaans meteen van mijn telefoon af. Ook de schil vervang ik door mijn eigen launcher, zodat ik daar geen last van heb. En inderdaad, mijn Nova Launcher werkt als een zonnetje op de Zenfone 3. Maar voor deze review heb ik mij volledig ondergedompeld in alles wat Asus mij wilde bieden.

Snelmemo
De grootste domper was wel het notitieprogrammaatje genaamd Snelmemo. Je hebt slechts tien regels om iets op te schrijven. Een doorsnee boodschappenlijstje is dus meteen een uitdaging. Iets puntsgewijs noteren is trouwens niet ingebouwd. Je kan wel je tekst een andere kleur geven, als je dat wilt. De teksten die je noteert zijn helaas alleen als plaatje te delen. Dat maakt het meteen onhandig als notitiehulp bij vergaderingen.

Mini Movie Maker
De Mini Movie Maker zet muziek onder je filmpje en gooit er flitsende effecten overheen. Het filmpje kan maximaal 60 seconden zijn, dus dat is ideaal voor Instagram-gebruikers. De optie om hetzelfde te doen voor je foto’s is een stuk interessanter. Je kan maximaal 100 foto’s selecteren en er wordt iets leuks van gebrouwen. Micro-management is ook mogelijk voor de muggenzifters onder ons. Het probleem is wel dat je na een tijdje alle effecten wel hebt gezien en de muziekjes wel hebt gehoord. Dan moet je dus wat extra muziekjes, effecten en thema’s downloaden. Dit is gelukkig gratis. Helaas staat er aan het eind wel in beeld ‘Asus Mini Movie’.

Asus Zenfone 3 - Fotocollage
Fotocollage (simpel voorbeeld)

PhotoCollage
Er is een fotocollage programma, waarmee je ook stickers kunt maken. Voor fans van Snapchat misschien interessant. Extra stickers kun je aanschaffen voor een klein bedrag. Hoe klein het bedrag ook is, ik geef het er niet aan uit. De klok werkt een beetje omslachtig, maar dat is gewoon het wennen. Dat geldt ook voor het systeem met bellen, je contacten, het creëren van een snelkoppeling voor direct bellen en het aanmaken van groepen. Let wel: Asus heeft in veel gevallen meer opties dan de standaardprogramma’s van Google, maar je moet er wel voor uit je comfortzone komen.

Game Genie
De app Game Genie laat je jouw scherm opnemen. Erg leuk en handig. Je kan ook meteen je gameplay uitzenden via YouTube en Twitch. Op Twitch is er enige vertraging, maar de beelden zijn wel te volgen. Bij YouTube zijn de beelden pas veel later online te zien. Twitch geeft mijn stem te hoog weer (maar het gamegeluid is goed) en YouTube heeft dat probleem niet. Naast streaming-functionaliteit, kun je ook je gameplay opslaan op je telefoon en later alsnog uploaden. Handig als je wat schoonheidsfoutjes wilt wegpoetsen of met Mini Movie extra effecten wilt toevoegen. Game Genie kan ook de knoppen voor Terug en Apps uitschakelen, zodat je deze niet per ongeluk indrukt.

Overig
De Weer-app, Calculator en Bestandsbeheer zijn gewoon prima. De Calculator heeft ook conversie voor wisselkoersen, maten gewichten en volume. Over Asus ZenFit wil ik het niet hebben en Do It Later is voor mij Do It Never. Maar Asus heeft dus ook een Lasermeetlat en dat is erg tof. Alles onder de 1,50 meter kan je telefoon meten. Ik zit 56,8 centimeter van mijn scherm af en de rechtermuur is 105,6 centimeter van mij verwijderd. Natuurlijk is het een gimmick, maar erg handig als je het opeens moet weten vanwege een op handen zijnde Ikea-bezoek.

Asus Zenfone 3