Blu-ray: Beauty and the Beast

"Once upon a time ..." weet Disney al jaren in vele verschillende jasjes aan de kijker te presenteren, zowel op het witte doek als thuis op het scherm. Dat ze de strategie hebben ingezet om hun grote sprookjessuccessen uit te gaan brengen in live-action varianten is ook weer iets dat niet onopgemerkt is gebleven bij het grote publiek. Beauty and the Beast staat eenzaam al het gehele jaar bovenaan in de toppositie wat betreft box-office opbrengsten. Of de film het ook redt in de huiskamer, zocht FOK! voor je uit.

Maak een Disneyfan 's nachts wakker en ze kunnen zo de plot van dit verhaal opdreunen. Beauty and the Beast vertelt over Belle, een meisje dat samen met haar inventieve vader in een klein Frans dorpje woont. Ze voelt zich totaal niet op haar plek omdat ze anders is dan de 'gewone' mensen die hun leven leiden zonder te verlangen naar meer. Wanneer Belle's vader tijdens zijn gebruikelijke reis naar de markt van het pad afraakt en opgesloten wordt in het kasteel van het Beest, omdat hij een roos uit de tuin plukt, komt Belle hem te hulp en neemt zijn plaats in. Consequentie daarvan is dat ze samen met de levende huiswaar van het kasteel in een plan terecht komt om de spreuk die over het kasteel spookt, ongedaan te maken en ondertussen misschien zelfs liefde te vinden die ze nog nooit heeft gevoeld.

Alle ogen zijn uiteraard gericht op Emma Watson, die de rol van Belle op zich neemt. En dat doet ze met de juiste attitude maar net niet met de juiste stem. Haar gezongen stukken voelen opgepoetst en lijken haast niet uit haar eigen keel te komen. Wat betreft de acteerprestaties zit het wel goed, maar na haar triomftocht in de vorm van de Harry Potter-films en alles wat daarna volgde, hoefde het publiek zich daar ook eigenlijk niet druk over te maken. Zelfs met objecten die helemaal niet aanwezig zijn op de daadwerkelijke set, zoals uiteraard een kandelaar en een theepot die kunnen praten, weet ze een uitzonderlijk goede en geloofwaardige rol neer te zetten. En zelf heeft ze ook de nodige input gegeven aan het personage. Zo heeft ze er doorheen weten te krijgen bij de scriptschrijvers dat Belle een meer feministisch personage werd en meer voor haar rechten op kwam. En dat is te merken, want ze weet op een uitzonderlijke manier de charmes van Gaston, meesterlijk gespeeld door Luke Evans, van zich af te slaan.

Voor deze uitvoering van de film zijn zowel de klassiekers als wat nieuwe liedjes uit de kast getrokken. Het altijd weer swingende 'Be Our Guest' kan dan uiteraard niet aan de setlist ontbreken en van de nieuwe liedjes is het vooral een ballade van het Beest die erg goed op de emoties weet te werken. 'Evermore' werd, net als het overgrote deel van de nieuwe liedjes, geschreven door Tim Rice & Alan Menken, waarvan Menken ook de muziek voor de tekenfilm verzorgde, samen met Howard Ashman. Er straalt een nieuwigheid van de liedjes af die een lach op het gezicht brengt bij elke Disneyfan, maar ook bij de personen die nieuw zijn en misschien zelfs nog nooit de tekenfilm hebben gezien. Wel is deze uitvoering van 'Be Our Guest' niet zo bevredigend als het origineel, maar dat is alleen maar te wijten aan de grandioze manier waarop Jerry Orbach het in de tekenfilm ten gehore bracht.

Alhoewel de vergelijking met de tekenfilm onvermijdelijk is, weet deze versie van Beauty and the Beast het op zichzelf uitermate goed te doen. Ook de extra's bieden een leuke kijk achter de schermen in de vorm van featurettes die onder andere de vraag beantwoorden hoe de makers omgingen met de overgang van tekenfilm naar speelfilm, met een speciale focus op de scènes waarin de liedjes ten gehore worden gebracht. Voor de kijkers is het  een verfrissende kijk op een bekend verhaal, dat ook nog eens omlijst wordt met prachtige liedjes en een cast die uitermate goed met elkaar op het scherm weet te spetteren. Als dit het niveau is dat geleverd gaat worden voor alle live-action remakes, is er nog veel om naar te smachten.