FIFA 18

Het Nederlandse voetbal zakt steeds verder weg, maar de eSport- variant doet het juist steeds beter. Mooi moment om aan de slag te gaan met FIFA 18: nieuwe ronde, nieuwe kansen. De grote vraag is dus: wat is er beter dan vorig jaar en hebben de mannen van EA ons weer een goede game gegeven?

Het eerste wat opvalt als je gaat spelen is dat de animaties onder handen genomen zijn. Daarbij is gebruik gemaakt van Real Player Motion Technology. Deze zorgt ervoor dat, net als bij films, je nu bepaalde spelers in het veld ziet lopen die zich ook echt gedragen als hun real-life versie. Het ziet er cool uit en klopt ook echt. Jammer is dat dit maar voor een handvol spelers gedaan kan worden. Hierdoor valt Nathan Rutjes van Roda JC toch een beetje weg in het geweld van Ronaldo, Messi en Pogba. Grafisch is het echt een stap vooruit gegaan. Spelers, stadions en publiek zijn allemaal net wat levendiger en mooier gemaakt. Zo is er nu ook onderscheid in publiek per club en dat geeft een meer uniek gevoel.

FIFA 18

Ook de gameplay zelf is iets op de schop gegaan. Het voelt allemaal net even iets trager dan bij het vorige deel en soms voelt dit prettig, maar soms ook te sloom. Ik merk dat ik daar heel erg aan moest wennen. De manier van dribbelen is ook anders. Het idee was om een nog realistischer idee van balcontrole te geven. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ze moeten wel uitkijken dat het straks niet alleen nog maar draait om individualistische bewegingen en de verdediging straks alleen nog maar houten poppetjes worden die met moeite een bal kunnen afpakken. Ik vind nu al dat ik op momenten het gevoel kwijt ben om te verdedigen zoals ik dat zelf wil. Desalniettemin blijft het nieuwe dribbel-systeem erg leuk om mee te spelen.

FIFA 18

De verschillende modi zijn niet heel veel veranderd. Career mode, Pro Clubs, FIFA Ultimate Team en The Journey: alles heeft weer wat kleine upgrades gekregen. Zo kun je in Career mode nu onderhandelen in real-time. Leuk de eerste paar keer, maar daarna begint het al snel te vervelen. The Journey gaat iets verder dan voorheen. Je hebt nu de mogelijkheid om later voor andere competities te kiezen en je kunt het uiterlijk van de hoofdpersoon Alex Hunter aanpassen. EA heeft geprobeerd er wat meer diepgang in te gooien door keuzes moeilijker te maken en deze meer consequenties te laten hebben op het verloop van het verhaal. Ik heb er weer van genoten en vind het leuk om te zien dat ze voortborduren op Alex Hunter.

FIFA 18

Dan is er uiteraard ook nog Ultimate Team in FIFA 18. Deze modus is uitgegroeid tot een populair fenomeen. Dit is uitgebreid met Fut Icons. Hier speel je met voetballegendes zoals Ronaldinho, Pele, Ronaldo en meer. Iedere legende heeft drie verschillende versies. Deze versies staan voor een bepaalde mijlpaal in de carrière van een speler. Hopelijk komen er meer legendes uit in de toekomst, want het is een leuke extra. De Ultimate Team Icons in het spel vervangen de oude Ultimate Team Legends. Daarnaast zijn er ook nog squad battles. Hierin moet je strijden tegen andere teams om zo hoger in het klassement te komen. Deze wordt iedere week vernieuwd en hiermee kun je beloningen winnen.

FIFA 18

FIFA 18 is beter geworden, maar op sommige punten ook weer een stukje minder. Grafisch is er echt een stap vooruit gezet en dat voel je aan de hele vibe tijdens het spelen in het stadion en van bekende spelers maken het prachtig. The Journey gaat weer een stap verder en Ultimate Team in FIFA is nog steeds leuk om te spelen. Het nadeel vind ik dat soms alles een beetje trager wordt en verdedigen echt als ondergeschoven kindje aanvoelt in dit alles. Leuk dat EA alles uit de kast wil halen voor de fans van Ronaldo en Messi, maar er is meer. Nogmaals het Nederlandse voetbal zakt steeds verder weg, dat is goed te zien als je kijkt naar de gelijkenissen van spelers in de eredivisie in het spel en in het echt. Hopeloos. Ik heb genoten van mijn eerste week FIFA 18 en er zullen nog heel wat uurtjes bij gaan komen. EA heeft hier gewoon een goede game afgeleverd. Ik hoop alleen dat EA in de toekomst ook eens gaat begrijpen dat mensen niet alleen maar FUT spelen.

• Ziet er prachtig uit
  • The Journey
  • Verdedigen