Madden 2018

Madden 2018 komt uit en dus ging de gedachte weer even terug naar Super Bowl LI. New England kwam toen terug van een grote achterstand onder leiding van Tom Brady. Een geweldige afsluiter van een mooi seizoen. Nu het nieuwe NFL-seizoen weer gaat beginnen is het tijd om weer zelf in de huid te kruipen van de NFL-spelers.

Waar ik altijd een beetje moeite mee heb bij de Madden-serie is dat het vaak niet echt heel vernieuwend is. Toch betekent weinig vernieuwing niet meteen dat de game slecht is, maar dat het voor mensen met bijvoorbeeld Madden 17 in de kast minder aanlokkelijk is om over te stappen naar het volgende deel. Dit jaar zijn er vier veranderingen die het spel anders moeten maken. Het eerste is de overstap op de Frostbite Engine. Deze engine is gemaakt door DICE voor spellen als Battlefield: Bad Company, Battlefield 1943 en later ook Need for Speed. De keuze voor deze engine is gemaakt omdat het een realistischer idee zou moeten geven als je speelt. Ik moet zeggen dat als je het vergelijkt met het vorige deel dit ook echt het geval is. Grafisch is het allemaal net even beter en vloeiender. De gameplay voelt ook soepeler aan, ondanks dat daar niet heel erg aan gesleuteld is.

Madden 18

Grootste verandering in de gameplay is de manier waarop je passt. Het idee hierachter is dat je de bal nu nog nauwkeuriger naar een bepaald punt kan gooien. Ik vond het in het begin helemaal niks, maar toen ik er eenmaal aan gewend was had ik nou niet het idee dat het een gigantische stap voorwaarts was. De manier van overspelen was in het vorige deel ook al prima.

Wat wel nieuw is en ook erg verfrissend is de nieuwe modus: Long Shot. In deze single player modus speel jij Devin Wade, een jonge quarterback die probeert zijn verstofte carrière als footballspeler weer nieuw leven in te blazen. Het idee is dat je tijdens gesprekken keuzes maakt die van invloed zijn op hoe het verder zal gaan. Het is een hele leuke afwisseling na uren spelen in de Madden Ultimate Team modus. Je bent na een kort dagje spelen al klaar met dit, maar dat mag de pret niet drukken. Ik hoop echt dat ze dit groter gaan maken in volgende delen.

Madden 18

Net als bij FIFA draait het natuurlijk allemaal om Madden Ultimate Team. De modus waarbij jij moet proberen zelf een team bij elkaar te spelen. Dit jaar heeft EA hier een beetje gekke feature bijgestopt met de naam MUT Squads. Hier moet je proberen samen met twee anderen online de strijd aan te gaan tegen een ander team van drie. Er zijn drie rollen: de quarterback, defensie hoofd en iemand die meedoet zonder duidelijke rol. Het idee is geweldig, maar wat een chaos creëert dit. Dit is leuk voor mensen die dit met twee vrienden kunnen doen zodat je een vorm van communicatie hebt, maar dit random met vreemden doen bezorgde mij meer irritatie dan voldoening.

Madden 18

Madden 2018 doet wat het al jaren doet. Het neerzetten van een goede en vermakelijke NFL game. Als fan zal je toch wel weer een nieuwe versie van het spel halen als je 2017 in de kast hebt liggen, maar ik vind de veranderingen ten opzichte van vorig jaar wel heel erg karig. Zoals ik eerder al zei betekent dit niet dat deze game slecht is. Integendeel, ik vermaak mij wederom uitstekend en de nieuwe single-player story is erg leuk om te doen. Uiteraard kun je ook weer helemaal los gaan in Ultimate Modus en al zal ik persoonlijk de 3v3 modus even laten voor wat het is.

• Longshot
  • Frostbite engine maakt het mooier
  • Weinig nieuws