Marvel vs Capcom: Infinite

Marvel vs Capcom: Infinite brengt wederom de twee werelden samen. Wil jij Ryu tegen Captain America zien vechten? Hoe doet Dr. Strange het tegen Mega Man? En belangrijker: hoe doet Infinite het tegen hedendaagse fighters?

Eerst het verhaal. Ultron uit de Marvel-wereld en Sigma uit de Capcom-wereld gebruiken de Reality en Space Infinity Stones, bekend van de Marvel-films om de twee werelden samen te smelten. Tijdens dat samensmelten worden de twee schurken ook een en vormen ze Utron Sigma. Hij wil al het biologische leven uitroeien en een bevolking bestaande uit robots die geheel naar zijn wil luisteren. Om dat te kunnen regelen heeft Sigma voor de samensmelting een virus ontworpen die na de samensmelting op de menselijke bevolking los zal worden gelaten. Iedereen die in contact komt wordt langzaam gemechaniseerd. En zo zien we in de intro dat Asgard gevallen is, beschermd wordt door mechanische soldaten van Asgard zelf en de troon nu gebruikt wordt door Ultron Sigma. Enkele superhelden willen het tij keren en het virus stoppen. Daarvoor hebben ze de overige vier Infinity Stones nodig. Nu lijkt alleen superschurk Thanos te weten waar die te vinden zijn. Om het nog wat ingewikkelder te maken wil Darkstalkers-schurk Jedah Dohma de gefuseerde wereld terroriseren met zijn net gevonden symbiots, je weet wel, waar Venom uit Spider-Man uit ontstaan is. Het verhaal is vermakelijk maar kort, een goed middagje ervoor zitten en je bent er door heen.

Marvel vs Capcom: Infinite - Thor (Foto: Capcom)

Bekend zijn met verhaallijn rondom de Infinity Stones uit de Marvel-films is wel een plus, maar het verhaal in Marvel vs Capcom: Infinite staat los van dat alles. Bekend zijn met de personages is dan wel weer handig, anders heb je geen idee waarom bijna elke held er zwaar op tegen is dat er een alliantie met Thanos zou moeten worden gemaakt. Sommige van de Capcom-personages zijn ondertussen al zo lang niet meer gebruikt dat ik niet eens verbaasd zou zijn als mensen die niet meer kennen. Hoe graag ik ook weer eens een Darkstalkers- of Devil may Cry-game zou willen zien: Capcom lijkt alleen nog Resident Evil en Monster Hunter te kennen. Een grappig detail: de makers hebben tijdens een interview gezegd geen X-Men in de game te stoppen met als reden dat we die personages niet eens meer zouden kennen. Uhm, Capcom? X-Men krijgt ondertussen wel nog films, recenter dan sommige gekozen personages uit jullie gamefranchis. Dat Marvel de filmrechten niet meer heeft en daar zuur over doet in alle andere media zal de meer waarschijnlijke reden zijn dat de X-mutanten nergens te vinden zijn.

Wat helemaal jammer is: er zijn minder personages dan de basis van Marvel vs Capcom 3 door onder andere het wegvallen van alle X-Men. Er zijn maar vijf nieuw gekozen personages ten opzichte van de voorloper. Er komen er nog zes bij als DLC; Black Panther en Sigma, Monster Hunter, Winter Soldier, Venom en Black Widow. Daarvan zijn er al een aantal in de verhaalmodus aanwezig, maar deze zijn niet speelbaar. Het hoeft niet meteen een minpunt te zijn. Er zijn namelijk dertig personages die compleet verschillend spelen. Tijdens de singleplayer leer je ze wat kennen, al worden ze niet allemaal voorgesteld. Hawkeye bijvoorbeeld heeft maar een bijrolletje en die zul je in de trainingsmodus moeten leren kennen. Wat ik mis ten opzichte van eerdere games zijn de bizarre keuzes. Een Phoenix Wright of M.O.D.O.K. gooide de conventies van hoe een fighter-personage moest zijn weg en Deadpool leverde zijn commentaar ook richting de speler om het ijs en het scherm te breken. Niets van dat alles nu, het is allemaal heel Marvel met alleen keuzes die de filmreeks ondersteunen. Dus Captain Marvel, Black Panther als DLC en wat meer gezicht voor de Guardians of the Galaxy met Gamora erbij. Hopelijk zien we nog wat originelere keuzes in toekomstige DLC.

Marvel vs Capcom: Infinite - Dormammu (Foto: Capcom)

Grafisch valt Marvel vs Capcom: Infinite nogal tegen. Ik speel deze game op een PlayStation 4 Pro, groot scherm en in 4K, maar ik heb Marvel vs Capcom 3 er nog eens tegenover opgezet en daar is veel meer aan de hand. Dat heeft bijvoorbeeld meer details. Daar gebeurde van alles op de achtergrond, maar hier is het maar een statische boel. Er is compleet geen WOW-factor in de graphics. Niet dat die slecht zijn, maar het voelt nogal kaal. Als ik dat wil zien dan kijk ik wel in de spiegel. De cutscenes zijn rijkelijk aanwezig, maar ook die overtuigen niet echt. Vooral de gezichten zijn nogal 'off', waardoor het alleen maar afleidt. Het voorgaande deel deed dat beter door het vooral in comic-stijl te houden en niet proberen iets semi-realistisch te maken.

De gameplay hebben ze wel compleet omgegooid. In plaats van drie personages in je tagteam zijn er dit keer maar twee leden te kiezen voor een match. Er is wel een keuze bijgekomen namelijk welke Infinity Stone je wil gebruiken tijdens de match. In de verhaallijn speel je ze langzaamaan vrij, maar in arcade of in online matches mag je meteen met die stenen aan de slag. Elk heeft zo zijn eigen voordeel. De Soul Stone geeft je de mogelijkheid levensmeter te stelen van de tegenstander, zodat je jezelf heelt. Elke keer als je die kracht gebruikt en je raakt de tegenstander, of diegene nu blokt of niet, dan vul je een Infinity Meter. Is deze vol genoeg, dan kun je een Infinity Storm oproepen. Dit is een tijdelijke bonus waarin je bijvoorbeeld in het geval van de Soul Stone met beide spelers bezig bent, het computergestuurde tweede personage doet exact de bewegingen die jij als input voor je eerste personage indrukt. Nog een pluspunt, mocht je teamlid al dood zijn, dan komt deze met een klein beetje levensmeter weer tot leven.

Marvel vs Capcom: Infinite - Infinity Surge (Foto: Capcom)

Elk van de stenen heeft een enorm voordeel. Normaal gesproken is bijvoorbeeld Mike Haggar goed in close combat. Als je de Time Stone kiest, dan kan hij supersnel dashen, door projectielen heen. Ryu kan Hadoken-en wat hij wil, maar als Haggar er door heen gaat en hem grijpt in een pijnlijke PileDriver dan Hadokent hij wel anders. Hawkeye is alleen goed op afstand, hij heeft van Capcom vrij weinig gekregen om ook van dichtbij wat te betekenen. Insert Power Stone. De speciale move die je dan krijgt gooit tegenstanders weer een eind naar achteren. Leuk voor Hawkeye en bijvoorbeeld Chris Redfield die dan weer van afstand hun schoten kunnen lossen. De meest smerige steen moet wel de Mind Stone zijn. Is iemand (te) dichtbij dan kun je hem stunnen voor enkele seconden. Dat is een eeuwigheid de tijd om iemand enorm af te straffen als je een leuke beweging of combo in de vingers hebt. Bij een eerdere demo op gamescom, van welgeteld vijf minuten spelen zonder enige uitleg, tastte ik compleet in het duister over de rol van de stenen, maar nu ben ik helemaal om nu ik de releaseversie speel. De Infinity Stones gooien de gameplay en strategieen in een compleet nieuw daglicht, enorme nadelen van personages kun je minimaliseren en de voordelen versterken.

Marvel vs Capcom: Infinite - Thanos (Foto: Capcom)

Ben je geen online vechtersbaas, dan is de singleplayer wat karig. Er is een verhaal waar je een goede middag mee bezig bent. Marvel vs Capcom 3 had een flauwe baas, maar met Marvel vs Capcom: Infinite gaan ze daar oneindig voorbij. De taktiek is vrij simpel, maar ik zal niets spoileren. Het lijkt wel of bijna elk groot vechtspel van dit jaar het moet hebben van cheesy bosses. Braniac in Injustice 2, Kazuya in Tekken 7 en nu dit weer. Eigenwijs als ik ben verlaag ik de moeilijkheidsgraad niet, maar het is gewoon jammer dat het niet op skills neer komt, eerder op het gebruiken van iets heel flauws. Dan zijn er trainingsmissies. Een flink aantal als je die allemaal onder de knie wil krijgen. Per personage heb je 10 opdrachten te voltooien. Dat begint met simpele "doe een speciale beweging" tot de welbekende "krijg kramp in je vingers als je deze combo's met cancel en aansluitende aircombo en nog wat timing om die laatste hit net voordat ie op de grond komt te kunnen maken". Die combo's doe je in een echte match niet wegens foutgevoeligheid en een hele grote kans op een wissel van de andere speler zodat je alsnog op de grond ligt. Dan heeft Marvel vs Capcom: Infinite nog de arcade-modus en de offline potjes tegen cpu of iemand naast je op de bank.

Over online kan ik weinig zeggen. De reden is simpel: er is niemand aanwezig als ik probeer een lobby met spelers te zoeken of een eenzame tegenstander te vinden. Dat zal na release wel beter worden, maar tot op heden kan ik aan de leaderboards zien dat er welgeteld 100 spelers zijn die meer geluk hadden in Europa. Van wat ik kan zien is er weinig qua variatie, natuurlijk een ranked match, een casual match en een lobby waarin je king of the hill kan spelen. Of het lekker werkt qua netwerk en dergelijke kan ik pas later op terug komen. Maar weer had ik meer verwacht, het lijkt alsof Capcom minimale inspanning in speelmodi wilde stoppen, of het nu online of offline is. Toegegeven, het is al meer dan Street Fighter V op release, maar dat is ook niet zo lastig. Injustice 2 laat bijvoorbeeld zien dat er heel veel meer te bedenken valt voor singleplayer met hun Multiverse-modus, die een uitdaging op zich is. Tekken 7 heeft allerlei minigames en er komen er nog enkele bij als DLC.

Marvel vs Capcom: Infinite gooit de gameplay van eerdere delen aardig om. Dat je maar twee teamleden in plaats van drie mag kiezen is een ding, maar vooral de Infinity Stones en hun bijzondere krachten maken het heel erg gevarieerd. Opeens zijn trage personages interessant met de Time Stone, of kun je mensen op afstand houden met de Power Stone. Heel erg tof bedacht en erg goed uitgewerkt. Helaas zijn de graphics niet erg overtuigend en is vooral de achtergrond erg statisch. De aanwezige content is het minimale wat je verwacht van een fighting-game. Dat is jammer, want ondertussen zijn er andere ontwikkelaars die laten zien dat singleplayer niet alleen maar een verhaal- en een arcademodus betekent. Online is het niet veel beter qua spelmodi, het is weer het minimale aan content. De melding dat na een patch de knoppen voor bepaalde bewegingen zouden kunnen zijn veranderd ten opzichte van de oproepbare lijst ingame verbaast me ook. Die lijst patch je dan toch ook naar kloppende informatie? Marvel vs Capcom: Infinite is zeker de meest toegankelijke in de serie, maar er zijn ondertussen fighting-games die laten zien dat je alleen al in singleplayer een enorme bak aan content zou kunnen leveren.

• Infinity Stones
  • Elk personage speelt anders
  • Gameplay is erg toegankelijk