Blu-ray: La La Land

Wanneer een film genomineerd wordt voor een recordaantal Oscars, waaronder die voor beste film, is het wellicht een goede zaak om die nog nader te bekijken. Wat maakt deze film zo geliefd bij de critici en wat zijn daarbij de valkuilen waar de film intrapt of waar het met een glorieuze salto overheen weet te komen? Bij La La Land zijn daar een aantal punten als verklaring voor in te brengen. Het resultaat is in ieder geval een van de beste films van in ieder geval het vorige filmjaar en misschien wel van deze (nog korte, maar zeker niet ontbrekend aan materiaal) eeuw.

Regisseur Damien Chazelle heeft meerdere malen verklaard dat dit zijn grootste geesteskind allertijden was. Samen met de componist Justin Hurwitz, waarmee hij op school zat, heeft dit verhaal meer dan een decennium in het hoofd van de twee heren rondgespeeld. Er was echter nog geen podium om het op te plaatsen, mede omdat ze allebei nog weinig naamsbekendheid genoten en dus weinig voor elkaar wisten te boksen. Maar toen kwam Whiplash. De succesvolle debuutfilm van Chazelle gooide hoge ogen bij de critici en ook de studio was dik tevreden met het commerciele succes van de film. De tijd was gekomen om samen met Justin La La Land te gaan maken. En dat dit uiteindelijke project zou uitgroeien tot een van de meest succesvolle films, zowel bij de critici als bij het publiek van de afgelopen 15 jaar, hadden ze waarschijnlijk allebei niet durven dromen.

Mia, een stuntelende actrice, en Sebastian, een hopeloze jazzliefhebber en fanaticus, komen elkaar tegen op een avond waarop ze allebei niet op hun best zijn. Wanneer hun paden daarna elke keer weten te kruisen is er ook voor hen geen ontkomen aan om mee te gaan op de reis van de liefde. Ze vinden elkaar in de technicolor-wereld die is gevuld met hoop die steeds weer moet worden gezocht, dromen die steeds weer nagejaagd moeten worden en liefde die steeds weer teruggevonden wordt.

Het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers is van een enorm hoog niveau en er werd dan ook het uiterste gevraagd van de twee. Vooral Ryan Gosling heeft erg veel in deze rol moeten stoppen. Zo heeft hij leren pianospelen (alles wat er op het scherm te zien is, zijn de magische handen van Gosling) en hebben beiden moeten leren tapdansen voor de inmiddels beroemde 'Lovely Night'-scène. Maar ook de chemie tussen de twee, die al eerder te zien was in Crazy, Stupid, Love, spat ditmaal ook van het scherm. Als er bedacht wordt dat op voorhand werd gedacht aan Emma Watson en Miles Teller voor Mia en Sebastian, kan tot de conclusie gekomen worden dat het zonder deze twee acteurs een hele andere film was geworden.

La La Land bestaat niet zonder haar soundtrack. De film werd aangeprezen als een filmmusical, maar het wordt naarmate het verhaal vordert zo veel meer dan dat. De muziek speelt haar eigen rol en past perfect in de trip naar de verregaande geschiedenis van de cinema zoals we die nu kennen. Daarin zijn zeker de invloeden te herkennen die Chazelle & Hurwitz meerdere malen hebben genoemd, waaronder Singin' in the Rain. Ook de jazz, die telkens met een knipoog erin wordt verwerkt, werkt zeer effectief. Zelfs 'Start A Fire', het nummer van John Legend, dat een vreemde eend in de bijt is in de rest van de soundtrack, doet het enorm goed. Het is moderne jazz met een flinke popinvloed, en de stem van John Legend maakt het af. Ook hij weet overigens een indrukwekkend acteerdebuut in een grote Hollywood-film te maken. Van de acteercarrière van Legend gaan we zeker nog meer zien, dat is een feit.

De extra's sluiten mooi aan bij alle facetten van de film. Zo is er een uitgebreide reportage van de openingsscène van de film, een stukje film waarvoor een hele weg in een van de grootste steden in Amerika tijdelijk afgezet moest worden en waarbij de filmmakers er vervolgens achter kwamen dat zij onmogelijk de scène konden film zoals ze hem wilden doen met de technieken die voorhanden was. Maar ook de grote feestscène en de invulling van de rol van John Legend blijven niet achterwege. Dit alles wordt aangevuld met een kijkje achter de schermen bij hoe het design van de film tot stand is gekomen. Het enige jammere is dat bij deze uitgave de soundtrack niet is bijgevoegd en dat daar een aparte uitgave voor gekocht moet worden.

La La Land is inderdaad zonder twijfel een van de beste films van de afgelopen 15 jaar. Het heeft alles waar een filmliefhebber om kan vragen. Zo wordt de moderne cinema gerespecteerd, maar wordt er ook teruggegrepen op die klassiekers die zoveel jaar geleden al een publiek bij de strot wisten te grijpen. Damien Chazelle is een van de meest getalenteerde filmmakers van deze tijd en het is dan ook een marteling om te moeten wachten op zijn volgende project. Maar dat het dat wachten waard zal zijn, bewijst La La Land in al haar facetten.