LawBreakers

Zwaartekracht-tartende gevechten, daar draait het om in LawBreakers. De game toont gelijkenissen met titels als Quake Champions, Overwatch en Unreal Tournament, maar weet zichzelf prima een eigen identiteit aan te meten. Het concept in LawBreakers leunt dan ook veel meer op individuele skill in plaats van onderdeel zijn van een team.

LawBreakers is een 5v5 team-based shooter waarin twee groepen, de Law en de Breakers, het tegen elkaar opnemen om een objective te vervullen in één van de vier gamemodi. De twee teams beschikken ieder over unieke heroes die een specifieke class vertegenwoordigen met hun eigen vaardigheden en hoewel de personages in beide teams qua uiterlijk verschillen hebben ze binnen de overeenkomstige class dezelfde uitrusting en speelstijl. Die vier gamemodi onderscheiden overigens niet echt veel van elkaar. Zo is er bijvoorbeeld Overcharge, een soort capture-the-flag-modus maar dan met een batterij die moet opladen tot 100%, die gevoelsmatig weinig nauwelijks verschilt van Turf War, de standaard capture-and-hold-modus. Uiteindelijk komen alle modi er op neer dat je specifieke sectoren moet veroveren en verdedigen.

De snelheid lijkt op het eerste gezicht niet heel hoog te liggen. Wanneer je als newbie net instapt merk je dat er een heleboel te leren is, zowel qua personage-specifieke skills als beweging in het algemeen. Alle maps in LawBreakers hebben een low-grav area, een gebied dat zich doorgaans in het midden van de map bevindt en waar ook vaak objectives schuil gaan. Hier voltrekken zich veruit de meeste knokpartijen en merk je waar de game echt om draait. Wanneer je als speler gewoon door de levels 'wandelt' valt het op dat de snelheid vrij laag ligt. Echter hebben vrijwel alle classes mogelijkheden om zichzelf sneller te verplaatsen, zoals boosters, dashes, double jumps, sprints en de mogelijkheid om hun wapen achterstevoren af te vuren voor een boost. Deze bewegingen kunnen vaak verlengd worden met bunnyhop-achtige manoeuvres waardoor je na enige oefening steeds soepeler door de levels stuitert.

De vergelijking met Overwatch is snel gemaakt, maar gaat op veel vlakken niet op. LawBreakers is uiteindelijk wel een 'hero shooter' met een unieke set vaardigheden en een 'ultimate' voor ieder personage, waardoor het sterk doet denken aan Blizzards team-shooter. Toch gaat de vergelijking in veel opzichten mank en mensen die LawBreakers een 'Overwatch-kloon' noemen hebben het overduidelijk niet gespeeld. Zo focust dit spel veel meer op individuele skill en is het veel meer echt een arena-shooter. Waar je in Overwatch eigenlijk niet goed als lone wolf uit de voeten kunt, kan dat hier een stuk makkelijker omdat je niet echt 'aartsvijanden' hebt zoals dat in Overwatch het geval is. Sommige personages zijn weliswaar iets beter opgewassen tegen bepaalde vijanden, maar er is niet echt sprake van hard counters; de balans in LawBreakers is niet gebaseerd op het steen-papier-schaar-principe.

Er zijn dus wel classes, maar dat zijn eigenlijk meer benamingen die passen bij de uitrusting van het personage dan dat het daadwerkelijk unieke rollen zijn binnen het team. Denk aan de Assassin die met een grappling hook zich razendsnel achter vijanden kan verplaatsen om met een dodelijk zwaard een verraste vijand om te leggen, of de Titan die met een rakettenwerper en een lightning-cannon letterlijk en figuurlijk de big guns naar de arena brengt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om bijvoorbeeld een support- of tank-rol te moeten vervullen: eenieders doel is het uitdelen van schade. Daarmee is LawBreakers wat meer gericht op de hardcore shooter-markt. Dit maakt het spel ook wat aantrekkelijker voor mensen die veel of liever alleen gamen, de instapdrempel voor hen een stukje lager omdat teamspel ondergeschikt is aan individuele vaardigheden.

Verhaal is er niet echt in LawBreakers. Aan de ene kant niet echt een gemis gezien de aard van het spel, maar iets meer personageverdieping had best gemogen. Er zijn nauwelijks dialogen en de schaarse woordenwisselingen die er wel zijn weten weinig indruk te maken. Er is niet eens echt een introductie van de speelbare personages, je wordt eigenlijk gewoon meteen tot de tand bewapend in het diepe geflikkerd om alles zelf uit te zoeken. Gelukkig is er een tutorial-modus waar je de vaardigheden per poppetje even rustig kunt uitproberen. Zelf deed ik dat gewoon tijdens de quick matches, maar je zal merken dat dat vaak niet echt op prijs gesteld wordt door je teamgenoten. Niet geheel onbegrijpelijk.

De look en feel van de wapens en vaardigheden zijn voortreffelijk te noemen. Kogels die succesvol hun doelwit bereiken geven daarbij een lekkere feedback, onder andere aan de hand van een subtiel geluidje om je te laten weten dat je raak schoot en een indicatie van de gezondheid van je vijand. De gameplay in algemene zin is ijzersterk en laat zien dat Cliff Bleszinski en Arjan Brussee van Boss Key Productions daar echt de focus bij hebben gelegd. De plekken waar deze game voor een deel van het publiek mogelijk wat tekort schiet, zoals op gebied van achtergrondverhaal of verschillende gamemodi, worden deels gecompenseerd door de heerlijke manier van spelen.

Zoals hiervoor al genoemd is vooral de mobiliteit 'key', en wanneer je als speler een beetje door begint te krijgen hoe je snel door de levels kunt bewegen wordt de game steeds interessanter. De instapdrempel is weliswaar laag, maar de skill-ceiling is enorm hoog. Dat klinkt wat cliché omdat je dat over een heleboel online shooters wel kunt roepen, maar in LawBreakers was het weer voor het eerst sinds tijden dat ik merkte hoezeer er sprake kan zijn van 'meesterschap' op individueel gebied, met ontzettend elite spelers die op belachelijke snelheid voorbij vliegen en ondertussen met het grootste gemak skillshots uitdelen. Het deed me zelfs een beetje denken aan de oude Half-Life Deathmatch waarin je met de longjump, de gauss canon en het bunnyhoppen ook in een rotvaart door de levels kon stuiteren. Naast een puike aim helpen ook de skills hier goed bij, met movement abilities als dashes, jetpacks, of korteafstandsteleports.

Conclusie
Met zeer intense combat dankzij de toffe wapens/abilities en de voortreffelijke mobiliteit op hoge snelheid heeft LawBreakers de potentie om zowel de casual shooter-fan als de competitieve e-Sporter te bekoren, al moet gezegd worden dat casual gamers nog een flinke dobber zullen hebben aan het niveau dat LawBreakers vereist. Het is ook weer niet zo dat je nergens blijft als je geen shooter-veteraan bent, maar je hoeft er ook niet op te rekenen dat je team jou zal dragen, of dat je een minder veeleisende rol op je kunt nemen om het wat rustiger aan te kunnen doen. Een arena-shooter in zijn puurste vorm dus, die mogelijk wel een beetje tussen wal en schip raakt vanwege de vele arena/team/hero-shooters die we de laatste tijd voor de kiezen hebben gekregen. Dat zou erg jammer zijn, want LawBreakers verdient dikwijls erkenning in dat wereldje.

Pluspunten
Minpunten
  • Intense combat
  • Toffe wapens en abilities
  • Sterke mobiliteit met hoog skillplafond
  • Weinig onderscheidende gamemodi
  • Personages en maps wat ongeïnspireerd
Gespeeld op pc. Ook beschikbaar op PlayStation 4.