XCOM 2: War of the Chosen

Het level-systeem in War of the Chosen heet nu combat intelligence:  wanneer je bepaalde acties uitvoert tijdens missie je punten krijgt die je kan besteden aan je soldaten, en tevens verdienen ze hun eigen punten op basis van hun eigen combat intelligence. Dat houdt in dat je geen keuze meer hoeft te maken binnen de progression trees van soldaten: je kan nu gewoon de andere ability vrijspelen met de punten die je krijgt. Dit zorgt voor een enorme flexibiliteit en kwam vooral van pas bij mijn specialist, die nu zowel mijn beste hacker als mijn beste healer is. Nadeel is wel is dat je soldaten wat overpowered kunnen worden: het is dan ook aan te raden als je nog een beetje een uitdaging wil om voor Ironman te kiezen, maar dat heb ik er voor over als ik nu niet alleen het uiterlijk van mijn soldaten, maar ook hun vaardigheden kan aanpassen zoals ik wil. 

WotC5

Om er toch voor te zorgen dat je al je soldaten gebruikt heeft War of the Chosen nu een fatigue systeem, waarbij je soldaten moeten rusten wanneer ze op een flink aantal missies zijn geweest. Dat voegt de nodige dosis realisme toe, maar het forceert je ook meerdere soldaten te gebruiken, inclusief de potentiële pareltjes die sneller punten verdienen onder het combat intelligence-systeem. Ook helpt het om ervoor te zorgen dat je niet met de handen in het haar zit als een van je favoriete soldaten sterft en je geen backup hebt.

Daarnaast kunnen je soldaten nu ook relaties met elkaar vormen door middel van bonds. Bonds geven unieke bonussen zoals een extra actie tot een krachtige teammove waarbij beide soldaten een schot lossen. Het geeft je soldaten nét dat kleine beetje extra persoonlijkheid waardoor je nog meer waarde aan ze gaat hechten. Goed voorbeeld hoe dat gebeurt was hoe hardverscheurend het was toen een soldaat compleet over de rooie ging toen haar partner werd gedood door een chryssalid.

War of the Chosen komt ook nog met een aantal nieuwe mission objectives en nieuw maps. Vooral de nieuwe urban maps zijn geweldig: naast dat het een stuk laat zien van het XCOM-universum dat we nog niet gezien hadden in de basisgame is er niks zo fantastisch als vechten in de verlaten straten van een geruineerde stad waar zowel ADVENT als de Lost op de loer liggen.

WotC7

Hoewel War of the Chosen meer dan genoeg toevoegt voor de XCOM is het wel jammer dat de oudere DLC minder goed verwoven is in het verhaal. Zeker Alien Hunters heeft hier last van: terwijl je zonder War of the Chosen een aparte missie krijgt waarin de Viper King, Beserker Queen en Archon King worden uitgelegd zijn ze nu gereduceerd tot krachtige aliens bij facilities, waarbij de rol door Tygan heel verwarrend wordt uitgelegd.

Daarnaast realiseerde ik me dat al die nieuwe toevoegingen behoorlijk overweldigend kunnen zijn voor de nieuwe XCOM-fan: je moet zowel het kennislevel van de Chosen en de status van het avatar project in de gaten houden en de tech tree is flink uitgebreid, zonder dat je precies weet waar de prioriteiten liggen. Ook de inspirations en breakthroughs die onderzoek bevorderen helpen dan niet mee: wellicht krijg je een breakthrough op een project wat op dat moment helemaal niet zo handig is, maar voel je je eerder geneigd die projecten te doen omdat er inspiration bij staat.  

Mensen die XCOM 2 gespeeld hebben en de game fantastisch vonden: War of the Chosen maakt het alleen maar beter. Het is een gigantische uitbreiding waardoor alles bijna als een nieuwe game aanvoelt, met meer maps, meer vijanden, en interessante nieuwe facties en mechanics. Paradepaardje zijn zonder twijfel de Chosen, die niet allleen een formidabele horde vormen voor de early- en midgame, maar ook nog eens het verhaal van XCOM 2 wat extra pit geven. De enorme lading features kan echter moeilijk zijn voor nieuwe spelers om doorheen te worstelen en het zou fijn zijn geweest als Firaxis de lore op sommige punten wat meer aandacht had gegeven, met name wanneer het gaat om de vorige DLC.  Ondanks de hele kleine minpuntjes is dit misschien wel XCOM in zijn beste vorm en een must-have voor iedereen die Turn-Based Strategy een warm hart toedraagt. Het wordt tijd om de wapens weer op te poetsen en te savescummen: War of the Chosen belooft een gloednieuw avontuur met uren speelplezier.

Pluspunten
Minpunten
  • Chosen zijn leuk en vormen goede eindbazen
  • Nieuwe missietypes zorgen voor meer diversiteit
  • Nieuwe units zorgen voor een betere moeilijkheidscurve
  • Combat intelligence zorgt voor enorm veel flexibiliteit
  • Bonds tussen soldaten is een leuke mechanic
  • Factions hebben goede bonussen en passen goed in het verhaal
  • Lore tussen facties wordt niet goed uitgelegd
  • Oudere DLC niet goed in de uitbreiding verwerkt
  • Al die toevoegingen kunnen overweldigend zijn voor nieuwe spelers
Gespeeld op de pc, ook verkrijgbaar voor Xbox One en PlayStation 4. Met dank aan Anna voor haar input.