Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Combat is slechts één, wel een groot, aspect van de game. Tussen gevechten door is er de mogelijkheid om de Mushroom Kingdom te verkennen. Dit doe je niet als Mario, maar je stuurt je team aan als Beep-O, een robotje dat steeds meer mogelijkheden krijgt om diverse elementen in de wereld te activeren. Dit is belangrijk, want er zijn flink wat geheimen te ontdekken in de wereld. Denk als collectibles als muziek of concept art, maar ook nieuwe wapens voor je units. Het duurt wel even voor je alle vaardigheden van Beep-O hebt vrijgespeeld, dus er zit wel wat backtracking in de game.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Environment (Foto: Ubisoft)

Dit is jammer voor mensen die daar niet van houden, maar in deze game niet per se een ergernis. De wereld is prachtig vormgegeven, met veel easter eggs en verwijzingen naar Mario en in mindere mate de Rabbids. De wereld is kleurrijk, schreeuwt Mario en is simpelweg een genot om in rond te lopen. Op diverse plekken zie je de Rabbids de meest rare onzin uitvoeren, soms grappiger dan andere keren, maar uiteindelijk wordt het je niet opgedrongen. Heb je er geen zin in, dan loop je gewoon verder en geniet je van de andere verwijzingen naar Mario en los je nog wat puzzels op. De graphics worden daarnaast vastgehouden door de vloeiende animaties, iets wat voor een soepelere ervaring zorgt. Alle animaties, van lopen tot springen tot schieten, zijn erg vloeiend en zorgen voor een plezierige ervaring.

De exploratie gaat zeker niet zo diep als de combat. De combat is ook een groter deel van de game, maar de afwisseling houdt je geboeid om toch nog even door te spelen, om toch nog even verder rond te kijken. De ware koning in de game die daarvoor zorgt is de muziek van Grant Kirkhope. Eerder noemde ik dit al een passieproduct en dat is zeker te merken in het werk van Kirkhope. De remixen in de game zijn schitterend en nostalgisch, maar ook de nieuwe scores zijn catchy, sfeervol en simpelweg een genot om regelmatig naar te luisteren. De opbouw van de muziek in een wereld, de ontspannen muziek rondom Peach's Castle en de variatie die Kirkhope weet te leveren zijn geweldig.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Exploration Night (Foto: Ubisoft)

Ben je klaar met de singleplayer, wat je zo'n twintig tot vijfentwintig uur bezig zal houden, zijn er challenges die je kan vrijspelen en uiteraard voltooien en voor wie het leuk vindt zijn er ook co-op missies aanwezig. Hierin heb je twee teams van twee units die samen kunnen werken. Ook deze challenges zijn, afhankelijk van het moeilijkheidsniveau uiteraard, zodat de naam implicieert uitdagend en zorgen voor nog flink wat uurtjes speelplezier. Hier neemt de exploratie wel een stuk af, dus wordt de gameplay eentoniger, maar dat mag de pret uiteindelijk niet drukken.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is weer een prima titel voor Nintendo Switch. De gameplay klopt, de samenwerking komt erg goed uit de verf en het geheel wordt bij elkaar gebonden door een prachtige grafische stijl en een fantastische soundtrack. De tactische insteek zal niet voor iedereen aantrekkelijk zijn, maar voor wie het wel aanspreekt is dit een 100% musthave.

• Wereld en animaties zijn prachtig
  • Geweldige soundtrack
  • Gameplay zit goed in elkaar