Matterfall

Housemarque is lekker bezig. In juni werd Nex Machina al gereleased, een game die gelijk tot acrade-klassieker werd bestempeld. Nu komt de Finse ontwikkelaar met Matterfall. Helaas weet Housemarque niet twee keer achter elkaar groots te imponeren.

Matterfall is een side scrolling-shooter en platformer. De mechanieken van Matterfall zijn simpel maar effectief. Je beweegt met het linkerpookje terwijl je met het rechterpookje richt en schiet. Daarnaast kun je natuurlijk springen en dashen. Interessant hierbij is dat de dash vijanden die dichtbij staan tijdelijk verlamt. Deze gloeien dan blauw op en als je ze vervolgens kapotschiet krijg je extra punten.

De game bevat ook doorzichtige platformen die je aan de hand van een apart geweer moet activeren zodat je er niet doorheen valt. Dit maakt de platform-elementen net iets uitdagender. Ten slotte heb je nog sterke subwapens die verbonden zijn aan cooldowns. De structuur van de game is eveneens simpel. Je schiet, springt en dasht jezelf door drie werelden. Elke wereld heeft drie levels en een apart eindbaaslevel. Per level ben je zo'n twintig minuutjes kwijt, dus je hebt waarschijnlijk de game binnen vijf uur uitgespeeld.

Housemarque is inmiddels een expert in dit soort games, waardoor de controls zoals verwacht scherp zijn. De boven- genoemde mechanieken vullen elkaar ook goed aan. De basis van de game is dus prima. Het probleem met Matterfall is dat alles daar omheen nogal zwak is. Allereerst oogt de game als geheel erg ongeïnspireerd. Matterfall speelt zich af in een futuristische stad die overstroomd is met alien-machines. Dat klinkt cool, maar in de praktijk lijken de levels zich af te spelen in saaie en tamelijk kleurloze kantoorgebouwen. Dankzij de mooie particle-explosies, die we van alle Housemarque-games kennen, brengt het gelukkig nog een beetje spektakel.

De leveldesign weet helaas ook nooit echt te verrassen. Het zijn voornamelijk rechttoe rechtaan gangetjes met af en toe een lift. Hier en daar zijn er wel wat goodies verstopt, maar je kunt in principe amper verkennen in levels. Het gebrek aan meer inventieve levels zorgt ervoor dat de eerder beschreven platformer-mechanieken nooit echt tot bloei komen. Met uitzondering van de bazen ontberen de vijanden ook de wow-factor. Ze zijn allemaal niet memorabel en dagen je amper uit om je skills slim te gebruiken.

De game bevat overigens wel een verhaal, Je bent een vrouwelijke bountyhunter genaamd Avalon Darrow. Haar taak is dus om die futuristische stad op te ruimen. Afgezien van een openingsfilmpje en het einde hoor je haar alleen nooit, waardoor ze net zo goed een robot had kunnen zijn. Dit soort oppervlakkigheid is helaas een beetje wat Matterfall als geheel kenmerkt. De game is bovendien kort en nadat je de credits hebt gezien is er eigenlijk weinig reden om terug te komen. Je kunt nog wel wat dingetjes doen voor trophies en er zijn natuurlijk leaderboards, maar het mist de extra uitdagingen die andere Housemarque-games bieden.

Ondanks al deze negatieve aspecten heb ik toch lol gehad met deze game. De mechanieken zijn dermate solide dat puur het spelen van de game al leuk is. De eindbazen zijn zeker ook een pluspuntje, het zijn alle drie lekker uitdagende gevechten. Ik zou de game hierdoor dus alsnog aanraden, al is het misschien beter om te wachten tot hij straks voor een zachter prijsje wordt aangeboden.

Conclusie:
Matterfall is in de basis een sterke game met solide mechanieken. Hij doet er alleen weinig mee door het slappe leveldesign. De ongeïnspireerde vijanden en omgevingen tillen de game ook niet naar een hoger niveau. Bovendien heb je de game binnen vijf uur uitgespeeld en is er daarna weinig meer te doen. Veel minpunten dus, maar als je een liefhebber bent van die lekker spelende Housemarque-games is het alsnog de moeite waard om te checken.

• Solide mechanieken
  • Prima eindbazen
  • Mooie explosies