Patapon Remastered

Het is een kunst om een simpele gameplay veel diepgang te geven. Games als One Finger Death Punch, Puzzle Quest en Rollers of the Realm geven je weinig knoppen, maar veel mogelijkheden. Patapon is een ritmespel dat deze kunst ook tot in de puntjes beheerst.

Patapon kwam in 2008 uit voor PlayStation Portable (PSP) en werd een succes. De naam komt van de combinatie van de woorden ‘marcheren’ (pata in het Japans) en ‘trommelen’ (pon in het Japans). De remaster heeft ondersteuning voor 1080p en 4K voor PlayStation 4 Pro-gamers.

Het Verhaal
In Patapon ben je de God van de pons en je geeft met je ritme aan welke actie je leger moet ondernemen. Marcheren, aanvallen, verdedigen, toverspreuken, je kan het allemaal met je goed getimede knoppencombinaties doorgeven. Jij bent op een missie en leidt jouw pons naar het einde van de wereld (er gemakshalve van uitgaande dat de wereld niet rond is). Op jullie reis komen er steeds meer soorten manschappen op jullie pad die zich willen aansluiten. Zo krijg je meer specialisten voor specifieke omstandigheden. Ook leer je toverspreuken om je omstandigheden aan te passen. Ten slotte vind je ook hier en daar wapens en pantser. Hier maak je jouw leger sterker mee.

Patapon Remastered -  Brutaal

Ritme
Patapon is op het oog heel simpel, maar er wordt erg streng bijgehouden of je wel op het juiste moment de juiste knop indrukt. Vaak genoeg wist ik echt zeker dat ik goed zat, maar werd de invoer toch als 'fout' doorgegeven. Je bent dan wel een God, je onderdanige pons maken helaas oneerbiedige opmerkingen als je een misser begaat. Als je combo's achter elkaar foutloos maakt, dan kom je in de Fever-modus, waarin je meer schade doet. Boogschutters schieten dan drie pijlen in plaats van één.  Deze fever-modus heb je soms ook nodig om bepaalde obstakels te lijf te kunnen gaan.

Grondstoffen
Je voert een leger aan en waar gehakt wordt, vallen spaanders. Natuurlijk sneuvelt er weleens iemand en die kun je weer tot leven wekken, mits je voldoende grondstoffen hebt. Als je genoeg grondstoffen hebt, dan kun je zelfs je leger uitbreiden. Voor bijzondere zaken ga je in je kamp minigames spelen. Je bezoekt een muzikant die met een natuurelement (zoals een boom, een berg of een bloem) een gesprek aangaat en dan spelen zij samen een deuntje. Hier kwam bij mij de eerste irritatie om de hoek kijken. Je kan het gesprek niet overslaan en het is steeds hetzelfde liedje dat je meespeelt. Een beetje variatie was fijn geweest. De doorsnee grondstoffen, zoals steen en vlees, kun je verkrijgen door te gaan jagen.

Patapon Remastered -  Jacht

Strategie
Voordat je het oorlogspad opgaat, kijk je eerst goed waar je heengaat. Sommige pons kunnen slecht tegen vuuraanvallen, anderen zijn juist knullig bij het jagen en ga zo maar door. Je kiest eerst een level, vervolgens stel je jouw manschappen op. Helaas kun je alleen aangeven welke vier specialismen je mee wilt nemen, maar niet de volgorde bepalen waarin zij staan. Je kunt maximaal zes leden van een specialisme hebben en je kunt iedere pon apart aankleden. Om je werk uit handen te nemen is er de knop 'optimise' en dan heeft iedereen van dat specialisme het beste aan pantsers en wapens dat je in voorraad hebt. Als je bij de belangrijkste begint, dan zit je dus altijd goed. De 'optimise'-knop is een briljante vondst, waarmee een mogelijk saai onderdeel binnen vijf seconden achter de rug is.

Tactiek
In het veld kun je door de ritmes die je aangeeft ook je opstelling ietsje wijzigen. Als je aan het marcheren bent, dan is de vijand als eerste binnen bereik van je boogschutters. Als je dan meteen je leger laat aanvallen, dan lopen je boogschutters dus verder naar voren. Omdat jouw stootgroepen nog geen vijand hebben gezien, zakken zij een beetje terug. Zo kun je de vijand, die vaak geen boogschutters heeft, verzwakken voordat het echte meute meppen begint. Bij het ritme voor verdedigen worden er ook pijlen geschoten en zwaarden gezwaaid, maar iets meer ingetogen. Door aanval en verdediging slim af te wisselen, lok je de vijand steeds op het juiste ogenblik naar je toe.

Patapon Remastered -  Aanvalluh!

Het weer
Jawel, ook het weer speelt een rol. Tegenwind kan je troepen terugblazen en maakt het moeilijker om je speren ver te werpen. Regen dempt je geur, zodat je je prooi tot dichterbij kunt naderen. Je leert ook een regenspreuk, zodat je het kan laten regenen in de woestijn. Zonder deze spreuk is het onmogelijk om de woestijn door te trekken. Jouw vijanden kunnen je ook meteorologisch tegenwerken. Magiërs roepen wervelwinden op die je behoorlijk dwars kunnen zitten.

Afwisseling en Herhaling
Met zoveel factoren om rekening mee te houden is Patapon een leuke game, die je vaak laat nadenken wat de beste aanpak is. Je vecht tegen tovenaars, vijanden in geschutstorens, hufters achter muren, je moet gijzelaars bevrijden, jagen op buffels en wegvliegende vogels, strijden met draken, muziek maken met bomen en je leger aansturen. Je doet dit alles door ritmes te tikken op je controller. Dit geeft de game een maximum aan afwisseling en meteen een maximum aan herhaling. Daar komt bij dat er geen levensbalk bij vijanden te zien is. Bij grote monsters weet je dus niet of je er bijna bent of net over de helft. Sommige levels duren namelijk erg lang. Als je tien minuten je leger pata-pata-pata-pon hoort zingen, wordt dat wel erg vermoeiend. Af en toe loop je vast en heb je geen flauw idee wat je moet doen om verder te komen. Voordat het trucje duidelijk was dat je de regenspreuk in de woestijn moest gebruiken, was er aardig wat tijd verstreken. Op dit soort momenten mocht de game van mij wel meer hints geven.

Patapon Remastered -  Lord Poe

Patapon biedt je veel plezier met een zeer vernuftige en originele manier om je personages aan te sturen. Helaas is er ook veel frustratie als je jouw combo verliest door een miereneukerig systeem, je niet weet hoe je verder moet of dat je een melodietje echt niet meer kunt aanhoren. Patapon is zeker de moeite waard, ook al speel je het slechts af en toe. Sony vraagt er slechts €14,99 voor en dat is een koopje voor een tactisch avontuur als ritme-God. Pata-pata-pata-PON!

• Jij bent God
  • Veel afwisseling
  • Diepgaande gameplay