CD: Kasabian - For Crying Out Loud / Underdogs (Deluxe Edition)

Zo'n drie jaar na het album 48:13 is er eindelijk weer eens een nieuwe plaat verschenen van de Engelse band Kasabian. De band, die dit jaar alweer twintig jaar bestaat, is met For Crying Out Loud aangekomen bij hun zesde studioplaat. In hun thuisland stond de band al op menig groot festival en wordt de band tot de top gerekend maar in de rest van Europa wist de groep uit Leicester nog niet bij het grote publiek aan te slaan. Wellicht komt daar nu een verandering mee met deze nieuwe schijf.

Kasabian - For Crying Out Loud / Underdogs

Al vanaf de eerste tonen van For Crying Out Loud wordt meteen duidelijk waarom deze Engelse band al op zoveel festivalpodia te zien was. De band Kasabian, die zich vernoemde naar Linda Kasabian (één van de leden van de Manson-sekte), weet namelijk wel hoe je een swingend feestje moet maken. De titel van de plaat, die overigens ook in aanmerking komt voor een prijs voor de lelijkste hoes van het jaar, is afkomstig van een vaste uitspraak van Kasabian-roadie Rick Graham, wiens lijfspreuk 'For cryin' out loud' is. Gelukkig wordt de spuuglelijke hoes goed gecompenseerd door een uitmunstendeplaat.

Op For Crying Out Loud werden alle muzikale touwtjes in handen gehouden door de muzikale duizendpoot Sergio Pizzorno. Zo schreef hij alle twaalf tracks op de plaat en was hij ook nog eens de producer van deze energieke en zeer dansbare electronische psychedelica. Kasabian is een band die het allemaal niet al te serieus neemt en die vooral musiceren bij het credo 'lang leve de lol!' Dat is vooral goed te horen in tracks als 'You’re In Love With A Psycho (‘And there’s nothing you can do about it’)', 'Are You Looking For Action' en het aangenaam rockende 'Comeback Kid'. Laatstgenoemde nummer is ook te horen op de soundtrack van het spel FIFA 17.

Kasabian - For Crying Out Loud 1

In de Deluxe Edition van For Crying Out Loud komen we naast het reguliere album ook een tweede cd tegen met de titel Underdogs, waarop we opnames aantreffen van de concerten van Kasabian in het King Power Stadium van 28 en 29 mei 2016. Daarnaast zit er een fraai uitgevoerd boekje bij met afbeeldingen van de band en songteksten en een poster. For Crying Out Loud is een schijf geworden met elementen uit het gehele oeuvre van de groep en vooral fans van het vroegere werk van de band zullen deze plaat niet willen missen. Als Kasabiab met deze plaat de nodige festivals op het vasteland van Europa niet weten te halen dan weet ik het ook niet meer.