MSI Trident 3

3. Software

Het lijkt er sterk op dat MSI ieder product met een andere samenstelling aan software de deur uit doet. De Trident heeft iets meer bloatware dan ik gewend ben in ieder geval. Hieronder een weergave van de extra software in afnemende volgorde van wenselijkheid.

• MSI Gaming Center – Een hub voor al je gaming-programma’s en -instellingen
  • Nahimic 2 – Beheer je geluid en voeg custom effecten toe aan je livestream
  • SteelSeries Engine 3 – Om al je SteelSeries apparatuur, zoals je controller, te beheren
  • XSplit – Een jaar lang gratis streaming software
  • WTFast – Vermindert latency in MMO’s
  • Dragon Eye 64 bit – Kijk YouTube of Twitch terwijl je games speelt
  • MSI Remind Manager
  • 5 dagen Office 2016
  • Norton Antivirus

Wat kan weg
Al deze programma’s zijn makkelijk te verwijderen, mocht je er geen behoefte aan hebben. Wel raad ik iedereen aan om de software even zelf uit te proberen voordat je ze verwijdert. (Dit geldt niet voor Norton: Norton blokkeert standaard GOG en heeft voor mij afgedaan.) MSI Gaming Center geeft je meer controle over je pc en laat desgewenst de belasting van de Trident zien.

MSI Gaming Center

Nahimic 2 is je audio driver, maar kan nog veel meer. Je kan je geluid tot in de puntjes tweaken, waarbij je een apart profiel voor iedere soort game of applicatie maakt. Je kan effecten over je microfoon gooien, zodat je heel stoer of heel sensueel klinkt voor je medespelers. Er zijn effecten die je kunt af laten gaan tijdens je livestream om je stream op te leuken. Deze effecten kun je zelf kiezen. Je zit dus niet vast aan de standaard geluiden. Ten slotte is er een sound tracker waarbij op het scherm wordt weergegeven waar het geluid vandaan komt. Een leuk idee, maar het werkt voor mij nog niet goed genoeg. De meeste games geven duidelijk aan waar een eventuele schutter zich bevindt. Veel van de functionaliteit  van Nahimic gaat niemand gebruiken, maar de audiodriver maakt het wel een essentiële applicatie om op je pc te laten staan.

De SteelSeries Engine 3 is voor je SteelSeries hardware, zoals de bijgeleverde controller. Met een SteelSeries toetsenbord kun je ook gebruik maken van Gamesense en natuurlijk is er volledige RGB-ondersteuning voor SteelSeries-producten die dit ondersteunen. Mocht je de controller helemaal nooit willen gebruiken, dan kun je dit programma gerust verwijderen.

XSplit laat je makkelijk games streamen. Het is een betaald programma, maar bij aankoop van de Trident kun je het een jaar gratis gebruiken. WTFast zorgt voor minder latency in MMO’s. Ik heb dit helaas niet kunnen testen, want om gebruik te maken van de proefversie moest ik een betaalmiddel doorgeven.

Dragon Eye leek mij één van de sufste programma’s die ik dit jaar had gezien, maar daar vergiste ik mij in. Je kan hiermee Twitch of YouTube-kanalen kijken met een picture-in-picture modus. Mega handig voor walkthroughs of als je aan het grinden bent. Je kan het beeld ook zo doorzichtig maken als je wilt. Dragon Eye is een leuke vinding, die je alleen maar gebruikt omdat het kan. Helaas is er een beperkte lijst van games waar Dragon Eye in werkt.

Wat ik miste
Het is moeilijk te geloven, maar MSI Afterburner is dus niet standaard op de Trident aanwezig. Hiermee kun je je videokaart overklokken en je hardware scherp in de gaten houden. Een voorinstallatie van Steam, Origin, Uplay en GOG met de optie om op te starten samen met Windows staat mij meer aan dan bijvoorbeeld Microsoft Office. De Trident is gepositioneerd als gaming pc en dat zijn de programma’s die je gebruikt om een game te spelen.