Blu-ray: Vaiana

Dat Disney weet hoe ze een film moeten verkopen aan een zo breed mogelijk publiek is inmiddels bekend. Ook dit werd weer gedaan toen Vaiana uitkwam in de bioscoop. Er werd zoals bijna altijd een Nederlandse versie uitgebracht voor de allerkleinsten en voor de volwassenen die graag wilden ontsnappen in de wereld of voor de wat oudere kinderen is er altijd de originele Engelse versie. Voeg daar een gelikt verhaal en een flink aantal oorwurmpjes die niet meer uit het geheugen verdwijnen na de film gezien te hebben, aan toe en wat overblijft is een film zoals Vaiana. Of dat ook deze keer werkt, zocht FOK! uit.

Voor Vaiana is het rustige eilandleven waarbij er vooral niet te veel naar de horizon gekeken moeten worden, niet geschikt. Zij zou willen dat het was zoals vroeger, toen het volk van de eilanden op ontdekkingsreizen gingen en zeilden langs die zelfde horizon, onder andere op zoek naar de halfgod Maui. Zij beslist dan ook dat dat haar plan wordt en ontvlucht het eiland. Wanneer ze echter Maui ontmoet, blijkt het niet helemaal te kloppen met de verhalen die over hem worden verteld.

Toen er gaandewijs meer bekend werd gemaakt over de richting van de film, was er en gemengde reactie. Er kwam kritiek omdat mensen bang waren dat Disney niet recht zou kunnen doen aan de Hawaïaanse eilandencultuur en misschien zelfs zou vervallen in stereotypes. Niets bleek minder waar te zijn. Bij de critici viel de film goed en ook trok de film genoeg volk naar de bioscopen. Een nieuwe, alternatieve vorm van de Disneyprinses was geboren en er is dan ook sinds kort de mogelijkheid om, naast de bekende prinsessen als Assepoester en Sneeuwwitje, ook met Vaiana op de foto te gaan in Disneyland Paris. De gloednieuwe prinses heeft dan ook tijdens de film genoeg bestaansrecht en wordt uitermate goed tot leven gebracht door de nog onbekende Hawaïaanse Auli’i Cravalho. Maar misschien de meest opvallende castingkeuze kwam toen werd aangekondigd dat Dwayne Johnson de stem van de halfgod Maui zou gaan inspreken. En dat is zeker geen verkeerde keuze gebleken. Als goed gekeken wordt naar het personage zijn er zelfs overeenkomsten te zien tussen het fictieve personage en de krachtpatser die zijn stem er aan leent.

De samenwerking die Disney met Pixar had tijdens de opkomst van de computeranimatie is niet meer een noodzakelijke component om een geslaagde animatie te kunnen produceren. Dit werd al bewezen met Frozen, dat tot op de dag van vandaag een van de meest succesvolle animatiefilms allertijden is. Vaiana gaat echter aan het niveau van Frozen voorbij en weet met minder liedjes een beter resultaat te behalen. Het sleutellied in de film, 'How Far I'll Go', dat gezongen wordt door Vaiana, wekt niet de vermoeidheid op die een 'Let It Go', zeker bij de ouders, teweeg wist te brengen. Dit is met name te danken aan de teksten die verzorgd zijn door Lin Manuel Miranda, bekend van de hitmusical Hamilton. Hij weet de Hawaïaanse klanken te brengen in combinatie met kloppende teksten, zonder daarbij te vervallen in de clichés die zeker op de loer liggen.

Als de hoofdfilm klaar is, valt er nog genoeg te beleven met deze blu-ray. Zo is er een rijke lijst aan extra's, die meer achtergrond bieden wat betreft het schrijven van het verhaal, wat er nodig was om het kloppend te maken en natuurlijk hoe de personages tot leven zijn gekomen. De extra's zijn zowel voor kinderen als voor volwassenen geschikt en weten de kijker vooral op een speelse wijze mee te nemen achter de schermen bij deze succesvolle rolprent. Vaiana is er een om te onthouden, en dit keer niet alleen door de liedjes.