MSI Nightblade: verrassend compacte game-pc

5. Prey en Shadow Warrior 2

We gaan verder met twee titels die beide hele mooie cijfers laten zien. De sci-fi shooter Prey kwam een paar maand geleden uit, en kort na release werd al duidelijk dat de nieuwe titel van Dishonored-makers Arkane Studios hele fraaie prestaties wist neer te zetten, zelfs met relatief oude videokaarten. Shadow Warrior 2 is alweer een jaar oud, maar indie-studio Flying Wild Hog weet desondanks mooie beelden te tonen met hun in-house ontwikkelde Roadhog Engine. Prima geschikt dus om aan de Nightblade te onderwerpen.

Prey
Arkane Studios kwam eind vorig jaar nog met Dishonored 2, een topgame, maar met een pc-versie die geteisterd werd door technische issues. De eigen ontwikkelde Void Engine bleek voor veel problemen te zorgen in de Windows-versie, en de studio was vastberaden om een volgend spel vlekkeloos uit te brengen. We kunnen gerust concluderen dat dat gelukt is.

Met behulp van een gevestigde naam in de wereld van game-engines, de CryEngine, weet Prey te allen tijde een stabiele hoeveelheid frames per seconde te tonen, zonder noemenswaardige drops. Toegegeven, de graphics in Prey behoren niet tot de meest indrukwekkende van het moment. Toch ziet het er allemaal haarfijn uit op ultra settings, en gecombineerd met de magnifieke framerate maakt dat de game heerlijk wegspeelt. Er zijn in de menu-opties verder weinig instellingen om de game nog naar eigen smaak te tweaken, maar daar is voor zover we hebben kunnen testen ook geen enkele noodzaak toe.

Shadow Warrior 2
De pc-versie van Shadow Warrior 2 verscheen in oktober van vorig jaar. Pas in mei van dit jaar kwam ook de console-versie uit, waar collega PoeHao beslist niet tevreden over was. Een van de grootste minpunten waren de vele haperingen die zich op de Xbox One S voordeden. Deze zelfde haperingen zijn ook af en toe nog wel te bespeuren wanneer we de game op de Nightblade aanzwengelen, maar in veel mindere mate en veel minder ernstig.

Als je kijkt naar de verschillen tussen het minimale aantal frames per seconde en het gemiddelde aantal dan valt op dat deze behoorlijk groot zijn. Deze verschillen zijn voor een groot deel te verklaren door de dips die de game vertoond wanneer er grote hoeveelheden verschillende vijanden op het scherm aanwezig zijn. Met mobs van een mannetje of 5 á 6 is er nog weinig aan de hand, maar zodra je meerdere mobs tegenover je hebt uit allerhande categorieën tuig die allemaal spastisch door het scherm springen en projectielen afvuren, dan wil de Nightblade het nog wel eens moeilijk krijgen. Deze haperingetjes zijn echter meer uitzondering dan regel en ook zeker niet gamebedervend.

Net als in The Witcher 3 lijken ook in Shadow Warrior 2 de weersomstandigheden een rol te kunnen spelen in hoe soepel de game draait. In de verschillende gebieden van Shadow Warrior 2 wordt de speler nog wel eens verrast door een flinke hoosbui en ander onstuimig weer, wat de framerate soms lijkt te beïnvloeden. Het is dan weer niet consequent genoeg om daar echt harde conclusies aan te verbinden. In het algemeen kan in iedere geval gesteld worden dat Shadow Warrior 2 net als Prey uitstekend draait met de aanwezige hardware in MSI's gamekastje.