MSI Nightblade: verrassend compacte game-pc

4. Fallout 4 en Mafia III

 

We gaan verder met twee iets recentere titels, Fallout 4 (2015) en Mafia III (2016). Met name Mafia III laat de hardware van de Nightblade behoorlijk zweten, al lijkt dat meer te maken te hebben een slechte optimalisatie dan met ontoereikende systeemspecificaties. Daarover straks meer.

Fallout 4
Belangrijk om te vermelden bij Fallout 4 is dat deze net als Mafia III een standaard framerate-limiet hanteert. Wat opvalt is dat deze limiet niet op een normale manier is uit te schakelen via het menu, maar je in een INI-bestand handmatig een bepaalde waarde moet aanpassen (iPresentInterval=0 in Fallout4Prefs.ini). Het is overigens niet zonder reden dat deze fps-limiter aanwezig is, want als je framerate te hoog wordt kan dat negatieve gevolgen hebben voor de physics in Fallout 4, wat tot hilarische maar soms onspeelbare situaties leidt.

Rondstruinen in Fallout 4 door de uitgestrekte wildernis van de Commonwealth is geen enkel probleem op de Nightblade. Momenten waarop we de framerate wel iets terug zien vallen zijn te vinden bij hectische, explosieve situaties, en ook hier leveren specifieke gebieden op de hoogste instellingen soms nog een daling op naar onder de 40. Een berucht voorbeeld daarvan is te vinden in The Fens, een gebied dat vlak voor Diamond City te vinden is. Ook in settlements zoals Sanctuary zijn af en toe wat dipjes aanwezig, mede afhankelijk van hoeveel settlers er zijn te vinden, maar echt schokkend is het niet.

Met bepaalde wijzigingen in de INI-bestanden van Fallout 4 zijn er nog wat mogelijkheden om de prestaties te verbeteren, zoals het verlagen van de kwaliteit van gras of het uitschakelen van de 'god rays'. De Nightblade weet echter prima resultaten te tonen in deze game zonder dergelijke concessies te hoeven doen.

 

 

Mafia III
Het feit dat deze titel op de pc werd uitgebracht met een vastgezette framerate-limiet van 30 fps was al een soort van indicatie van een slordige optimalisatie. Gelukkig verscheen niet veel later een patch om deze cap eraf te halen, maar zelfs GPU-krachtpatsers als de GTX 1070 en 1080 bleken nog moeite te hebben om een solide 60 frames per seconde continu vast te houden.

Desondanks is Mafia III redelijk goed speelbaar met de GTX 1060 onder de motorkap, mits je enkele forse fluctuaties in framerate voor lief kunt nemen en overige bugs buiten beschouwing laat. Overigens is high de hoogste waarde in de instellingen, er is geen very high of ultra. Wel is er nog een 'optimal'-instelling, die op basis van je hardware de meest gunstige keuzes maakt.

 

Mafia III heeft weinig mogelijkheden om de ingame-prestaties te beïnvloeden. Behalve het selecteren van een preset (low, medium, high of optimal) blijkt wel dat sommige instellingen een buitenproportioneel effect hebben op de framerate. Dat gaat met name om twee instellingen: volumnetric effects en reflection quality. Zodra deze twee waarden op low gezet worden terwijl de rest van de instellingen op hun hoogst blijven staan, is te merken dat er een aanzienlijke winst in framerate wordt geboekt zonder al te veel in hoeven te leveren op grafische features. Het verlagen van reflection quality zorgt bijvoorbeeld wel voor wat slordige reflecties op het dak van je auto, maar over de hele lijn merk je weinig van deze reductie in het fraaie New Bordeaux.

Ook Mafia III kampt met grote dips in de framerate op bepaalde locaties. Zo zijn er in het downtown-gedeelte van de map enkele straten te vinden die bomvol met mensen, auto's en versieringen gepropt zijn. Hier merk je dat er structureel 10 tot wel 20 frames per seconde minder dan het gemiddelde worden weergegeven. Daarentegen zijn de binnenlocaties, de plattelandgebieden en de snelwegen juist weer goed voor dezelfde afwijking bóven het gemiddelde.

 

De prestaties van de Nightblade in Mafia III zijn helemaal niet slecht, vooral als je je bedenkt hoe zwaar de titel is, ook voor sterkere videokaarten. Met wat tweaks kun je bovendien zelf nog een behoorlijke boost geven aan de game, al blijven de frame-drops ook dan structureel aanwezig op verschillende plekken.

Om grote fluctuaties in framerate en frame-times te voorkomen kun je in Mafia III nog besluiten om de fps vast te zetten op 30 of 60, eventueel met V-Sync aan, maar schommelingen blijven bestaan. Dat is verder geen schande, want hoewel mijn eigen GTX 1070 een hoger gemiddelde laat zien, zijn ook met die kaart nog steeds dikwijls framedrops aanwezig.